جمعه ۲۳ تیر ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۳
۰ نفر

بهنام بهزادفر: هفته جاری را می‌توان خبرسازترین هفته بورس دانست. در این هفته شرکت‌هایی که سال مالی آنها منتهی به ۳۰ اسفند بوده آخرین فرصت را برای برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه خود دارند.

در چنين شرايطي در طول هفته گذشته، شاخص بورس با يك‌درصد رشد از رقم ۷۸.۷۰۰ به رقم ۷۹.۵۱۰ واحد رسيد. نكته جالب توجه آنكه شاخص كل بورس در همه روزهاي هفته گذشته مثبت بود. موضوع مهم آن بود كه رشد شاخص با رشد حجم و ارزش معاملات روزانه همراه شد كه حاكي از بازگشت رونق به بازارسهام است.

در هفته‌اي كه گذشت نرخ دلار و قيمت كالاها در بورس‌هاي جهان با رشد مناسبي همراه بود. دلار در يك‌ماه گذشته ۶۰ تومان گران‌تر شده و اكنون در محدوده ۳۸۰۰ تومان قرار دارد. رقم فعلي دلار برابر با رقم ۴ سال و نيم پيش است. نرخ تورم در طول همين دوره ۸ درصد بوده است،

با توجه به اين موضوع به نظر مي‌رسد روند رشد نرخ دلار در سال‌جاري، به‌صورت كنترل شده، ادامه داشته باشد. اين روند با توجه به ماهيت صادراتي شركت‌هاي بزرگ فعال در بازار سرمايه، در مجموع به نفع سهامداران فعال در اين بازار خواهد بود.
علاوه بر نرخ دلار، نرخ‌هاي كالاي اساسي هم در بازارهاي جهاني، در هفته گذشته مثبت بود.

به‌عنوان مثال فلز روي با ۱.۵ درصد رشد به ۲.۸۴۰ دلار رسيد، مس با همين مقدار رشد به ۵.۹۱۵ دلار رسيد، نفت اما نسبت به هفته گذشته بدون تغيير بوده و اكنون ۴۷ دلار است و تغييرات قيمت كالا‌ها در اين هفته در مجموع موجب رونق در گروه‌هاي فلزات اساسي خواهد شد.

با توجه به اين مقدمه مي‌توان هفته آينده را خبرسازترين هفته بورس به شمار آورد. در اين هفته اكثر خودروسازان، پالايشگاه‌ها، بانك‌ها و شركت‌هاي فلزي بايد مجامع خود را برگزار كنند كه طبيعتاً در نتيجه برگزاري مجامع و انتشار گزارش‌هاي مالي شركت‌ها و مديران‌شان، شاهد حركت يك سيل خبري به سوي بازارسهام خواهيم بود. به‌نظر مي‌رسد به جز گروه بانك‌ها، اكثر گروه‌هاي صنعتي اخبار خوبي براي سهامداران منتشر كنند. مي‌توان اميدوار بود اين اخبار بعد از بازگشايي نمادهاي متوقف شده، موجبات رونق بازار سهام را فراهم آورد.

  • مدير امور اعضاي كانون كارگزاران بورس
کد خبر 376132

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha