همشهری آنلاین: در اوایل دهه ۱۹۹۰ دانشمندان این تصور را داشتند که تله‌پورت کردن تنها از طریق فیزیک کوانتوم ممکن است، از آن زمان به بعد، این فرایند به فرایندی عادی در لابراتوارهای کوانتوم نوری در سرتاسر جهان تبدیل شد.

براساس گزارش ساينس الرت، سال گذشته دو تيم مجزا توانستند اولين فرايند تله‌پورت دورنوردی (مفهومی است که به جابه‌جایی ماده در فضای غیرمادی اشاره دارد، به بياني ديگر دیگر انتقال یک ماده از یک نقطه به نقطه دیگر بدون عبور از فضای فیزیکی ما بین آنها است) كوانتومي را به خارج از لابراتوار عملي سازند. 

اكنون محققان چيني اين فرايند را چند قدم پيشتر برده‌اند، و توانسته‌اند با موفقيت يك فوتون را از زمين به ماهواره‌اي در فاصله 500 كيلومتري از زمين تله‌پورت كنند.

اين ماهواره كه ميكوس نام دارد،‌ يك گيرنده تصويري بسيار حساس است كه از توانايي رديابي حالت‌هاي كوانتومي فوتون‌هاي تابيده شده از زمين برخوردار است. اين ماهواره با هدف آزمايش سنگ‌بناهاي تكنيكي قابليت‌هاي كوانتومي مانند درهم‌تنيدگي كوانتومي، رمزنگاري كوانتومي و دورنوردي به مدار ارسال شده‌است.

اين آزمايش دورنوردي يكي از اولين نتايج آزمايشي است كه با كمك اين ماهواره به دست آمده‌است. محققان نه تنها در اين آزمايش توانستند براي اولين‌بار يه فوتون را از زمين به ماهواره ارسال كنند،‌بلكه توانستند شبكه‌اي كوانتومي از زمين به فضا ايجاد كنند.

 تله‌پورت كوانتومي براساس درهم‌تنيدگي كوانتومي رخ مي‌دهد، موقعيتي كه در آن مجموعه‌اي از اجسام كوانتومي مانند فوتون‌ها،در يك لحظه و يك مكان از فضا شكل مي‌گيرند،‌به اين شكل همگي آنها يك وجود مشترك دارند. اين وجود مشترك حتي پس از جدا شدن فوتون‌ها از يكديگر نيز ادامه پيدا مي‌كند،‌به اين معني كه تغيير در يكي از آنها بلافاصله به تغيير ديگر فوتون‌ها منجر مي‌شود، حتي اگر فاصله ميان آنها زياد باشد.

از اين ارتباط مي‌توان براي انتقال اطلاعات كوانتومي استفاده كرد. محققان چيني در آزمايش دورنوردي جديد جفتي درهم‌تنيده از فوتون‌ها را روي زمين ايجاد كردند و يكي از آنها را به سمت ماهواره تاباندند و ديگري را روي زمين نگه داشتند. در نهايت اندازه‌گيري سرعت فوتون روي زمين و فوتون تابيده شده به ماهواره وجود درهم‌تنيدگي را تاييد كرد.

بااين‌همه هنوز امكان دورنوردي اشيا بزرگ به اين شيوه وجود ندارد. در تئوري، هيچ حداكثر فاصله‌اي براي دورنوردي وجود ندارد اما درهم‌تنيدگي ارتباطي شكننده است و به سادگي از بين مي‌رود.

کد خبر 375995

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha