مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۱
۰ نفر

نخستین دستور جلسه شورای شهر تهران به ادامه گزارش شهرداری تهران از متروی تهران اختصاص داشت؛ موضوعی که از جلسه علنی هفته گذشته باقی‌ مانده بود.

شورا

در آن جلسه پس از به ميان كشيده شدن مباحث خط 7مترو، اظهارنظرهاي بسياري پيرامون آن از سوي اعضا ارائه شد تا اينكه وقت به پايان رسيد و با متشنج شدن فضا در آخر جلسه قرار شد با حضور مجدد معاون شهردار، موضوع براي بررسي بيشتر مطرح شود.
اصل ماجرا درباره خط 7مترو به مسئله‌اي برمي‌گشت كه رحمت‌الله حافظي، رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري درخصوص نگراني‌هايي بابت امنيت آن مطرح كرده بود.

او كه از توضيحات مسئولان مترو و معاون حمل‌ونقل در جلسه هفته پيش متقاعد نشده بود ديروز نيز با استناد به چند نامه مجددا بر نگراني‌هايش نسبت عدم‌ايمني لازم خط7 پافشاري كرد؛ نامه‌هايي كه به قبل از افتتاح اين خط مربوط مي‌شوند و سبب شد تا علاوه بر واكنش مديران شهرداري، با واكنش ساير اعضاي شوراي شهر نيز مواجه شود؛

به‌عنوان مثال احمد دنيامالي كه رياست كميسيون حمل‌ونقل شوراي شهر تهران را برعهده دارد با تأكيد بر اينكه دوستان شورايي نبايد شبهه‌ناك حرف بزنند، گفت: «اين حرف‌ها به نفع هيچ‌كس نيست و من اعلام مي‌كنم كه خط۷ متروي تهران تنها خط پايتخت به‌حساب مي‌آيد كه صددرصد مكانيزه ساخته شده و بي‌شك يكي از بهترين خطوط متروست.»وي با ابراز تأسف بابت اينكه برخي تفاوت سيكوريتي و ايمني را نمي‌دانند از منتقدان خواست كه حتما براي رفع نگراني‌هايشان از خط 7مترو بازديد كنند.

به همين منظور نيز مهدي چمران، رئيس شوراي شهر تهران از همه اعضاي شوراي شهر تهران دعوت كرد تا امروز چهارشنبه رأس ساعت 8صبح در ميدان صنعت حاضر شوند و با هم بازديدي از خط 7داشته باشند تا هرگونه ابهام درمورد نواقص احتمالي اين خط برطرف شود.

از سوي ديگر ساير اعضاي شوراي شهر تهران نيز بابت تكرار ادعاهاي مربوط به نواقص خط 7و اينكه قبل از تكميل تجهيزات ايمني اقدام به افتتاح آن شده واكنش نشان دادند؛ به‌عنوان نمونه رضا تقي‌پور معتقد بود اعضاي شورا سوگند ياد كردند تا منافع ملي و مردم را رعايت كنند و اظهارنظرهايشان نبايد براساس غرض‌ورزي باشد. وي گفت: «نبايد گزارش‌هايي كه در مورد يك پروژه در صحن شورا خوانده مي‌شود تاريخ‌گذشته يا از منابع غيررسمي باشند وگرنه تشويش اذهان عمومي است.» نظر عبدالحسين مختاباد نيز بر اين بود كه معاونت حمل‌ونقل شهرداري موفقيت‌هاي زيادي در حوزه مترو به‌دست آورده است. وي در همين ارتباط اظهار داشت: «به‌رغم انتقادهايي كه دوستان به خط 7مترو وارد مي‌دانند، اما ساخت اين خط يك معجزه بود؛ البته مشكلاتي هم وجود دارد كه به مرور رفع مي‌شود.»

محسن سرخو نيز در جلسه ديروز شوراي شهر تهران هنگام بحث راجع به خط 7 متروي پايتخت گفت: «بايد به‌گونه‌اي رفتار كنيم كه اعتماد مردم به بهترين شيوه حمل‌ونقلي كه مترو است افزايش پيدا كند نه اينكه آنها را نگران ‌سازيم.» وي در عين حال عنوان كرد: «البته نگراني‌هاي آقاي حافظي تا حدي درست است اما اين ايرادات به‌تدريج رفع مي‌شود؛

ضمن اينكه اگر قرار شد درخط 7مترو 10رام قطار حركت كند حتما براي جلوگيري از هرگونه حادثه ما نيازمند سيستم‌هاي نظارتي لازم هستيم اما وقتي در خط رفت و برگشت فقط يك رام قطار تردد مي‌كند خطري وجود ندارد و فعلا مشكلي نيست. اگرچه وقتي تعداد قطارها و ايستگاه‌ها اضافه شد حتما بايد اشكالات رفع شود.» محمد حقاني هم خواستار آن شد تا بازديدي از خط 7مترو گذاشته شود و اعضاي شوراي شهر از نزديك سيستم سيگنالينگ، هواكش‌ها، راه‌هاي فرار و بقيه مواردي كه درمورد آنها ابهاماتي وجود دارد را بازديد كنند. اقبال شاكري عضو ديگر شوراي شهر و رئيس كميته عمران هم با اشاره به اينكه برخي فرق بهره‌برداري آزمايشي با قطعي را نمي‌دانند، افزود:

«نبايد مردم را دچار اشتباه كنيم، پروژه‌هاي بزرگي مثل مترو صنعت هستند با تمام پيچيدگي‌هايي كه كار در زير زمين دارد.» وي ادامه داد: «شوراي شهرچهارم احداث 100كيلومتر متروي زير زمين را تصويب كرد يعني در اين 4سال 5هزار ميليارد تومان براي حمل‌ونقل عمومي هزينه كرديم كه باعث افتخار است؛ به جاي اينكه بحث‌هاي متفرقه كنيم، بگوييم كه چرا مترو منتظر 2هزار واگن است؟» احمد حكيمي‌پور هم با اشاره به اينكه راه‌حل عبور از آلودگي هوا استفاده از مترو است از ساخت خط 7مترو سخن گفت و افزود: «بايد از مجموعه حمل‌ونقل شهرداري تهران و آقاي درويشي،

مديرعامل شركت مترو تشكر كنيم. ايشان مصداق يك مدير كم‌حرف و پركار است.» همچنين مجتبي شاكري ديگر عضو شوراي شهر با بيان اينكه هم‌اكنون بودجه ۶۰۰ ميلياردي مترو در سال ۹۲ به ۲۶۰۰ ميليارد تومان رسيده است، گفت: «ساخت مترو ضروري و در عين حال گران است و البته نقش مهمي در مهار ترافيك و آلودگي هوا دارد. ضمن اينكه مستمندان و محرومان يكي از اقشار اصلي استفاده‌كننده از اين مد حمل‌ونقلي هستند و اين موارد قطعا دلايل خوبي براي اولويت‌بخشي به مترو هستند.»

جدول

  • دولت، مترو را ورشكسته نكند

هنگام بحث راجع‌به مترو نظر عليرضا دبير هم اين بود كه شركت بهره‌برداري مترو بابت عدم‌پايبندي دولت به تعهداتش در قبال پول بليت، ورشكسته و 1000ميليارد تومان كمك‌بگير شده است و اگر حق و حقوق آن داده نشود با مشكلات عديده‌اي مواجه خواهد شد. به گفته وي امسال هم 970ميليارد تومان بودجه بهره‌برداري مترو بوده است. رئيس كميسيون برنامه و بودجه دوره چهارم شوراي شهر تهران با اشاره به اينكه بايد براي اين شركت تدبير شود، گفت:

«براي حل مشكلات شركت مترو يا بايد برون‌سپاري شكل بگيرد يا بايد دولت و مردم نيز سهم خود را پرداخت كنند.» رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران افزود: قرار شده است هزينه بليت مترو را يك سوم دولت، يك سوم مردم و يك سوم شهرداري پرداخت كند كه هم‌اكنون شهرداري دارد سهم دولت و مردم را نيز پرداخت مي‌كند. در پايان اين بحث‌ها نيز سيدمازيار حسيني، معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران ضمن به حق دانستن برخي از انتقادات گفت: «اينگونه تذكرات به ما كمك مي‌كند تا همچنان با روحيه و انرژي بالا درتكميل كارمان همت كنيم.»

  • به جاي تقويت، شوراها را تضعيف مي‌كنند

ديروز عباس جديدي در نطق نسبتا طولاني پيش از دستورش با اشاره به اينكه بيش از 18سال از تشكيل نخستين دوره شوراي اسلامي در ايران مي‌گذرد، گفت كه شوراي شهر انتظارات گروه‌هاي مختلف و نقادان را برآورده نساخته است.
به گفته جديدي حلقه اتصال شوراي شهر به شواري شهرستان، شوراي استان و شوراي‌عالي استان‌ها تعريف شده اما شوراي محله، شوراي منطقه و نحوه اتصال آنها به شوراي شهر مغفول مانده است؛

امري كه مشكلات بسياري را ايجاد مي‌كند و راه‌اندازي شوراياري‌ها نيز از محمل قانوني و حمايت مجلس و دولت برخوردار نيست. وي درعين حال شوراهاي شهر را نيز برخوردار از حمايت لازم از سوي دولت و مجلس ندانست و گفت: «اين تا جايي پيش رفته كه در مواردي شاهد رقابت اين دستگاه‌ها براي تضعيف و كاهش سقف اختيارات شوراها هم بوده‌ايم.»

  • نامگذاري تونل و بزرگراه نيايش به نام آيت‌الله هاشمي رفسنجاني

صبح ديروز در جلسه مشتركي كه كميته نامگذاري شوراي شهر تهران با محسن هاشمي، فرزند ارشد مرحوم آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني داشت طرح دوفوريتي نامگذاري بزرگراه و تونل نيايش به نام پدر ايشان بررسي و به تصويب رسيد و قرار شد در جلسه بعدي شوراي شهر تهران مصوبه كميته نامگذاري براي تصويب نهايي به صحن علني ارجاع شود. به گفته مجتبي شاكري، رئيس كميته نامگذاري شوراي شهر رونمايي از پلاك اين نامگذاري، سوم شهريور همزمان با تولد مرحوم آيت‌الله هاشمي رفسنجاني صورت مي‌گيرد.

ديروز همچنين از سوي سيدمازيار حسيني، معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران اخباري در مورد نوسازي تاكسي‌هاي فرسوده اعلام شد. وي گفت: درسال 92تعداد 3400دستگاه تاكسي فرسوده نوسازي شد كه در سال 94اين تعداد به 5هزار دستگاه رسيد. در سال گذشته تعداد 11هزار و 583تاكسي فرسوده از رده خارج و جايگزين شد. تأكيد وي اين بود كه امسال قرار است پرونده تاكسي‌هاي فرسوده بسته شود.

به گفتهحسيني تعداد 5هزار و 261تاكسي پيكان شناسايي شده كه 4هزار و 607دستگاه آن اسقاط و نوسازي شد و 654دستگاه ديگر باقي مانده كه تا مهر‌ماه از رده خارج خواهند شد و بدين‌ترتيب هيچ تاكسي پيكان مستعملي نخواهيم داشت.

کد خبر 375939

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha