سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۶
۰ نفر

موژان اردانی: در دنیای امروز دیگر صحبت کردن تنها به زبان مادری کافی نیست.

Abcd

 تسلط به يك يا چند زبان ديگر فرصت‌هاي تحصيلي يا شغلي ويژه‌‌اي را به همراه دارد و البته امكان بهتر براي شناخت دنيا. ضمن اينكه تحقيقات نشان داده يادگيري يك زبان ديگر به افزايش اعتمادبه‌نفس و كاركرد مغز كمك مي‌كند. اما بايد بدانيد كه انتخاب كلاس و دوره‌اي مناسب براي يادگيري صحيح، اهميت زيادي دارد. دانستن زماني كه مي‌توانيد به اين كار اختصاص دهيد و منابع يا متدهايي كه هر آموزشگاه براي تدريس به‌كار مي‌برد، انتخاب يك كلاس زبان خوب را براي شما راحت‌تر خواهد كرد. سري به بازار آموزش زبان‌هاي خارجي زده‌ايم.

  • از زبان تازه چه مي‌خواهيد؟

اولين سؤالي كه بايد براي انتخاب كلاس زبان مناسب از خود بپرسيد اين است كه براي چه منظوري مي‌خواهيد اين زبان را ياد بگيريد؟ پاسخ اين سؤال به شما كمك مي‌كند تا از بين دوره‌هاي موجود در آموزشگاه‌هاي مختلف بتوانيد گزينه‌اي را كه بيش از همه به خواسته شما نزديك است انتخاب كنيد. شايد بخواهيد زبان جديد را براي مكالمه روزمره يا صحبت كردن در طول سفر ياد بگيريد يا يادگيري آن را به‌صورت پله‌پله براي استفاده عمومي در زندگي و كار بخواهيد، حتي ممكن است قصد ادامه تحصيل در يك كشور ديگر را داشته‌باشيد در اين صورت نوع دوره‌اي كه انتخاب مي‌كنيد بايد باهم متفاوت باشد.

اكثر آموزشگاه‌هاي زبان دوره‌هايي از سطح پايه تا پيشرفته دارند كه در ۲ تا ۳ جلسه در طول هر هفته برگزار مي‌شوند. در اين كلاس‌ها هدف بالابردن تسلط شما در 4 مهارت زباني، خواندن، نوشتن، شنيدن و صحبت‌كردن است. برخلاف دوره‌هاي مكالمه كه تمركز تنها روي شنيدن و صحبت كردن گذاشته ‌مي‌شود.

از طرفي هدف دوره‌هايي مثل آيلتس بيشتر آموزش‌ ترفندهايي در 4مهارت زباني براي آماده‌سازي شما در اين آزمون خاص است كه براي كار و تحصيل در كشوري ديگر به كسب نمره در آن نياز خواهيد داشت.هزينه دوره‌هاي عمومي به‌صورت گروهي براي هر ترم، حدود ۱۲۰ تا ۱۷۰ هزار تومان و دوره‌هاي تخصصي مثل آيلتس حدود ۱۴۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است.

  • توجه به منابع و نحوه تدريس

موقع ثبت‌نام در آموزشگاه بهتر است در مورد كتابي كه تدريس مي‌كنند و نحوه تدريس سؤال كنيد. در بازار آموزش زبان انگليسي كتاب‌هاي زيادي موجود است كه امكان دارد روي شيوه تدريس هم تأثير بگذارد. بعضي از اين كتاب‌ها نگاه ساده‌اي به مواردي چون مكالمه، تلفظ، واژگان و گرامر دارند و سعي مي‌كنند از حداقل مفاهيم كاربردي براي آموزش استفاده كنند، اين كار در ابتدا شما را براي يادگيري تشويق كرده و باعث افزايش اعتماد به نفس‌تان مي‌شود اما در طولاني مدت ممكن است دچار مشكلاتي در تلفظ، گرامر يا دايره واژه‌هاي محدود خود شويد. از طرفي برخي كتاب‌ها با تأكيد ويژه‌اي بر مواردي مثل تلفظ صحيح و مكالمه سعي مي‌كنند گرامر و دايره واژگان شما را از ابتدا تقويت كنند.

بايد توجه كنيد كه برخي كتاب‌ها تنها مخصوص آموزش در كلاس‌هاي حضوري هستند و شما نمي‌توانيد براي يادگيري زبان به‌صورت خودآموز يا نيمه‌حضوري از آنها استفاده كنيد. درنظر داشته‌باشيد كه بعضي از اين كتاب‌ها سي‌دي‌هاي صوتي يا تصويري يا كتاب‌هاي كمك‌آموزشي به همراه دارند كه به افزايش مهارت‌هاي زبان‌آموزان كمك مي‌كند، براي آنكه در جريان اين جزئيات قرار بگيريد مي‌توانيد با آگاهي از نام كتاب مورد تدريس، در مورد آن در اينترنت جست‌وجو كنيد. علاوه بر اين برخي از آموزشگاه‌ها روش‌هاي ويژه‌اي مثل تماشاي فيلم يا كتاب‌هاي داستان را براي افزايش مهارت شنيدن و خواندن به‌كار مي‌گيرند كه بايد هنگام ثبت‌نام در مورد آن‌ بپرسيد.قيمت كتاب‌هاي آموزش زبان حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان است.

  • چه‌قدر زمان داريد؟

موضوع ديگري كه در انتخاب يك كلاس يا دوره مناسب آموزش زبان اهميت دارد، زمان شماست. اينكه چند روز يا چند ساعت در هفته را مي‌توانيد به يادگيري زبان اختصاص دهيد در انتخاب‌تان تأثيرگذار است. اگر دو يا سه روز از هفته مي‌توانيد ۲ تا ۳ ساعت زمان آزاد پيدا كنيد و براي يادگيري آنچنان عجله نداريد دوره‌هاي ترميك براي‌تان مناسب است كه از مبتدي تا فوق پيشرفته حدود 5/2سال زمان مي‌برند.

اگر در طول هفته اصلا وقت خالي پيدا نمي‌كنيد مي‌توانيد روزهاي آخر هفته جبران كرده و در كلاس‌هاي پنجشنبه يا جمعه كه در اكثر آموزشگاه‌ها داير هستند شركت كنيد و حدود ۳ تا 4.5 ساعت را به يادگيري اختصاص دهيد. اگر زمان آزادتان زياد است و از طرفي هم مي‌خواهيد در مدت كمتري زبان دوم را ياد بگيريد مي‌توانيد در دوره‌هاي فشرده كه هر روز برگزار مي‌شوند شركت كنيد، اين دوره‌ها معمولا حدود ۹‌ماه تا يك سال و نيم زمان نياز دارند تا شما را از پايه به سطح پيشرفته برسانند.

هزينه دوره‌هاي ترميك عادي در ۲ يا ۳ جلسه در هفته با دوره‌هاي آخر هفته تفاوت چنداني ندارد اما دوره‌هاي فوق فشرده معمولا كمي گران‌تر هستند.

  • گروهي يا خصوصي؟

با شركت در يك كلاس گروهي آموزش زبان، شما فرصت يادگيري از طريق تعامل با زبان آموزان ديگر و مكالمه با آنها را پيدا خواهيد كرد. علاوه بر آن هر سؤالي كه توسط همكلاسي‌هاي‌تان مطرح مي‌شود مي‌تواند چيز تازه‌اي به شما بياموزد. اما اگر براي آموزش زبان عجله داريد، بدون شك كلاس‌هاي خصوصي به شما پيشنهاد مي‌شود. گفته مي‌شود كه هر 6‌ماه كلاس زبان به‌صورت عمومي معادل ۱۵ جلسه كلاس به‌صورت خصوصي است. در كلاس خصوصي تمركز بيشتري خواهيد داشت و مدرس نيز تنها با درنظر گرفتن سطح شما تدريس مي‌كند و ديگر مجبور نيستيد به‌خاطر همكلاسي‌هاي ديگر با مباحث تكراري روبه‌رو شويد. از طرفي دست‌تان براي زمانبندي كلاس باز‌تر است و مي‌توانيد آن را جابه‌جا كنيد.

باتوجه به نكات مثبت كلاس‌هاي خصوصي هزينه‌ آنها بالاتر از كلاس‌ به‌صورت گروهي‌ است. براي هر جلسه كلاس خصوصي كه حدود 1.5 تا ۲ ساعت زمان مي‌برد بايد حدود ۵۰ تا ۲۰۰هزارتومان هزينه كنيد. براي آنكه هم از مزاياي كلاس خصوصي بهره‌مند شويد و هم هزينه را كاهش دهيد مي‌توانيد با دوستان خود در گروه‌هاي ۲ تا ۳ نفره كلاس‌هاي نيمه خصوصي تشكيل بدهيد.

  • دوره‌هاي تخصصي

اكثر آموزشگاه‌هاي زبان علاوه بر كلاس‌هاي عمومي و دوره‌هايي مثل آيلتس و تافل كه خواهان بيشتري دارند، دوره‌هاي ويژه ديگري مثل دوره‌هاي مكالمه يا بحث آزاد و دوره‌هاي زبان بازرگاني برگزار مي‌كنند. اگر سطح زبان شما متوسط به بالاست و تصميم داريد خود را در مكالمه قوي‌تر كنيد مي‌توانيد در اين دوره‌ها شركت كنيد كه هزينه آنها براي يك ترم۱۰ جلسه‌اي حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است.

دوره‌هاي زبان بازرگاني نيز براي آن‌دسته از افرادي مناسب است كه با خارج از كشور مراودات تجاري دارند. در اين دوره‌ها در واقع زبان عمومي را با توجه به نيازهاي تجاري به آنها آموزش مي‌دهند. اگر زبان شما در سطح متوسط يا بالايي قرار دارد اما مي‌خواهيد براي كسب و كارتان به لغات و اصطلاحات خاص اين حوزه مسلط شويد مي‌توانيد در دوره‌هاي پيشرفته آن شركت كنيد.

کد خبر 375767

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha