مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۱
۰ نفر

محدثه قیدی: براساس آمار ارائه شده در تقویم سالانه ۲ نمایشگاه بین‌المللی شهرآفتاب و سئول به‌نظر می‌رسد که در تنظیم این تقویم ملاحظات اقتصادی، ترافیکی و اجتماعی لحاظ نمی‌شود.

نمایشگاه

آنچه تقويم نمايشگاهي نمايشگاه بين‌المللي تهران طي 3سال اخير (96-94) نشان مي‌دهد در سال94 درمجموع 73نمايشگاه در داخل شهر تهران برگزار شده؛ يعني به‌طورميانگين هرماه 6نمايشگاه در يكي از پرتراكم‌ترين محورهاي عبوري شهر پايتخت برگزار شده است.

اين ميزان در سال95 به 84 عدد يعني ماهانه 7نمايشگاه رسيد كه به راحتي مي‌توان به ميزان فشار ترافيكي كه هرماه بر بزرگراه‌هاي شمالي تهران چون چمران و مدرس وارد مي‌شد، پي‌برد. اين در شرايطي است كه از نظر مديران ارشد شهري و كشوري نظير شهردار تهران يا وزير كشور در تهران مشكلي مهم‌تراز ترافيك نداريم؛

به همين دليل نيز از سال‌ها قبل براي حل اين معضل مسئولان دولتي و مديريت شهري بالاخره به فكر احداث فضاي نمايشگاهي مشابهي در خارج از محدوده داخلي شهر تهران افتاده بودند؛ امري كه با صرف هزينه بيش از 1300ميليارد تومان در ارديبهشت سال95 صورت اجرايي به‌خود گرفت اما مسئله اينجاست كه باوجود افتتاح نمايشگاه 286 هكتاري شهر آفتاب كه برخوردار از 32هزار مترمربع فضاي روباز، 128هزارمترمربع فضاي خدماتي و 126هزار مترمربع فضاي سرپوشيده استاندارد است نه‌تنها شاهد كاهش برگزاري نمايشگاه در محل نمايشگاه بين‌المللي تهران نبوديم كه تعداد آن در سال95 افزايش نيز يافت.

نكته مهم ديگر اين است كه در سال‌جاري نيز با وجود آنكه تعداد نمايشگاه‌ها در نمايشگاه بين‌المللي تهران تقريبا به نصف كاهش يافته و به 49عدد رسيده اما با توجه به تعداد هفته‌هاي سال مي‌توان گفت كه نمايشگاه بين‌المللي تهران تقريبا در تمام هفته‌هاي سال برنامه دارد كه اين امر نيز تأثير مستقيمي بر ترافيك و آلودگي هواي پايتخت دارد.

از سوي ديگر همچنان هيچ افزايش قابل ملاحظه‌اي در تعداد نمايشگاه‌هاي برگزار شده در شهر آفتاب به چشم نمي‌خورد. در يك آمار مقايسه‌اي مشخص است كه سال گذشته به‌عنوان نخستين سال افتتاح نمايشگاه بين‌المللي شهر آفتاب، تنها 12نمايشگاه در شهرآفتاب برگزار شد و امسال با وجود كاهش 50درصدي تعداد نمايشگاه‌ها در محل نمايشگاه بين‌المللي تهران اما تعداد نمايشگاها در شهر آفتاب افزايش قابل ملاحظه‌اي نداشته است و تا آخر امسال هم تنها 15نمايشگاه در اين محل برگزار خواهد‌شد.

  • وعده بي‌نتيجه

دي ماه سال گذشته وزير كشور خواستار حل مشكلات برگزاري نمايشگاه در محل نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران شده بود. عبدالرضا رحماني‌فضلي در يكصد و سي و سومين جلسه شوراي‌ عالي هماهنگي ترافيك شهرهاي كشور كه با دستور كار بررسي مشكلات ترافيك شهر تهران برگزار شده بود به قراري اشاره كرد كه براساس آن مي‌بايست تنها نمايشگاه‌هاي كوچك با بازديدكننده‌هاي محدود در محل نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران (سايت سئول) برگزار شود.

وي حتي خواستار آن شده بود تا درجلسه بعدي شوراي‌عالي ترافيك برنامه زمان‌بندي مناسب براي برگزاري نمايشگاه در محل سئول ارائه شود، وگرنه حتما از برگزاري نمايشگاه در سايت سئول جلوگيري خواهد كرد. اين هشدار از سوي وزير كشور به اين دليل است كه او نيز همراه با ديگر مسئولان و كارشناسان مديريت شهر مهم‌ترين مسئله شهر تهران را ترافيك مي‌داند؛

به همين منظور رحماني‌فضلي در اواخر سال گذشته تأكيد كرده بود تا حتما جلسات شوراي ترافيك تهران برخلاف روال قبل كه شكلي نامنظم و با فاصله زياد داشت به‌صورت منظم و با فاصله كوتاه برگزارشود تا در آن براي گره‌هاي ترافيكي تهران در ساعات و ايام خاص تدبير مناسب انديشيده شود و با كنترل اين نقاط ترافيكي از گسترش ترافيك در ساير نقاط شهر تهران جلوگيري به عمل آيد.

با اين همه اگر يكي از نقاط ترافيكي پايتخت را محور چمران به‌ويژه در هنگام برگزاري نمايشگاه‌ها بدانيم كه هربار با پس زده شدن ترافيك محورهاي ديگر شهري نظير مدرس، خيابان وليعصر تا تجريش و كوچه‌پس‌كوچه‌هاي آن را درگير مي‌كند؛ اين تقويم نمايشگاهي كه از نمايشگاه سئول پيش رو داريم از نگراني ما بابت ترافيك فرساينده روزهاي در پيش رو نخواهد كاست.

جدول

کد خبر 375683

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha