یکشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهر تاریخی یزد با داشتن ۲۰۰ هکتار عرصه و نزدیک به ۶۵۰ هکتار حریم به عنوان نخستین شهر تاریخی ایران به ثبت جهانی رسید.

Yazd

به گزارش روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی؛ در هفتمین روز از چهل و یکمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو، بالاخره چکش اعضای کمیته میراث جهانی کوبیده شد و نخستین شهر تاریخی ایران در فهرست آثار جهانی قرار گرفت.

«محمدحسن طالبیان» معاون میراث فرهنگی کشور که هم اکنون در این اجلاس حضور دارد با اعلام این خبر گفت: پرونده بافت تاریخی یزد درحالی در فهرست آثار جهانی قرار گرفت که این شهر تاریخی نزدیک به هزار هکتار وسعت دارد که در این میان 200 هکتار مربوط به هسته و عرصه تاریخی شهر می‌شود و نزدیک به 650 هکتار نیز حریم آن را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: شهر تاریخی یزد درحالی به دلیل وسعت، یکپارچگی و حفظ اصالت تاریخی به یونسکو معرفی شد که این شهر همچنان زنده است و حیات اجتماعی ساکنان آن ادامه دارد.

طالبیان همچنین به ویژگی‌های معماری شهر تاریخی یزد اشاره کرد و افزود: استفاده از مصالح بومی و مصرف کمترین انرژی در تولید بناهای خشتی و هماهنگی کامل با اقلیم سخت و خشن کویری از ویژگی‌های بارز معماری شهر تاریخی یزد به شمار می‌رود.

با ثبت پرونده شهر تاریخی یزد تعداد آثاری که از ایران در فهرست آثار جهانی قرار گرفته به 22 اثر رسید.

گفتنی است تاکنون هزار و 52 اثر در فهرست میراث جهانی قرار گرفته که از این تعداد 814 اثر میراث فرهنگی، 203 اثر میراث طبیعی و 35 اثر مشترک میراث طبیعی و فرهنگی است.

کد خبر 375617

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha