همشهری آنلاین: بهای نفت خام سبک ایران در بازارهای جهانی در هفته منتهی به ۳۰ ژوئن (۹ تیر) با یک دلار و ۷۹ سنت افزایش قیمت، بیشترین میزان رشد قیمت نفت را به خود اختصاص داد.

به گزارش ایرنا، بازار نفت در هفته‌های اخیر، نوسان‌های فراوانی را پشت سر گذاشته به طوریکه قیمت نفت از محدوده بشکه‌ای 55 دلار به زیر 45 دلار کاهش یافت، اما دوباره و به تدریج در حال افزایش است.

کارشناسان دلیل اصلی افت نفت در هفته‌های اخیر را افزایش غیرقابل پیش‌بینی نفت آمریکا می‌دانند که باعث شد کاهش 1.8 میلیون بشکه‌ای نفت اوپک و غیراوپک، تا حدی خنثی شود.

به نظر کارشناسان، اگر چه به دلیل افزایش تولید نفت آمریکا، رشد قابل توجه قیمت نفت متصور نیست، اما دامنه قیمتی 40 تا 45 دلار نیز به عنوان مرز حمایتی نفت خام شناخته می‌شود که با رسیدن قیمت به این محدوده، بهای نفت خام اندکی رشد کرده و بهبود می‌یابد.

به گزارش امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت، نرخ نفت خام سبک ایران در هفته منتهی به 30 ژوئن (9 تیر) یک دلار و 79 سنت بالا رفت و بشکه‌ای 43 دلار و 82 سنت مبادله شد.

میانگین قیمت نفت سبک ایران از آغاز سال 2017 میلادی (دوازدهم دی‌ماه گذشته) تاکنون 49 دلار و 9 سنت بوده است.

نفت خام سنگین ایران در بازارهای جهانی نیز با 78 سنت افزایش، بشکه‌ای 43 دلار و 71 سنت خرید و فروش شد.

در هفته مورد بررسی قیمت سبد نفتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، با یک دلار و 15 سنت رشد، بشکه‌ای 44 دلار و 57 سنت بود.

نفت خام دبلیو.تی.آی (WTI) آمریکا نیز در هفته منتهی به نهم تیر با یک دلار و 63 سنت افت، 44 دلار و 67 سنت برای هر بشکه داد و ستد شد.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال نیز با یک دلار و 67 سنت کاهش، 46 دلار و 39 سنت برای هر بشکه مبادله شد.

همچنین هر بشکه نفت خام شاخص دوبی و عمان به ترتیب با 84 دلار و 78 سنت افزایش به ترتیب به قیمت 45 دلار و 49 سنت و 45 دلار و 53 سنت خرید و فروش شد.

به گزارش ایرنا، میزان تولید نفت ایران به روزانه حدود چهار میلیون بشکه در روز رسیده است. میزان صادرات نفت و میعانات گازی کشورمان نیز حدود 2.6 میلیون بشکه در روز است.

کد خبر 375611

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha