چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۸
۰ نفر

۲۴ ساعت پس اعلام آزمایش موفق موشک قاره‌پیما از سوی کره‌شمالی، نظامیان آمریکا و کره‌جنوبی دست به یک رزمایش مشترک موشکی در این منطقه زدند تا باردیگر تنش با غرش‌موشک‌ها در شبه‌جزیره کره به اوج برسد.

کره شمالی

پس از آنكه مقام‌هاي نظامي آمريكا تأييد كردند كه موشك آزمايش شده توسط پيونگ‌يانگ قاره‌پيما بوده و توانايي رسيدن به آلاسكا به‌عنوان خاك آمريكا را دارد نيروهاي آمريكا و كره‌جنوبي در رزمايشي مشترك چندين موشك شليك كردند تا به كره‌شمالي چنگ و دندان نشان داده باشند.

براساس گزارش‌هاي منتشر شده در جريان اين تمرين‌ نظامي، آمادگي شبكه موشكي تاكتيكي كره‌جنوبي مورد آزمايش عملياتي قرار گرفت و موشك هيونمو ٢ ساخت اين كشور با برد ۸۰۰ كيلومتر هم به سوي هدف فرضي واقع در آب‌هاي ساحلي كره‌جنوبي شليك شد. علاوه بر اين راشاتودي گزارش داده كه با وجود درخواست حفظ آرامش از سوي روسيه و چين در اين رزمايش موشك‌هاي بالستيك DeepStrike شليك شده‌اند.

نيروهاي آمريكايي حاضر در كره‌جنوبي طي بيانيه‌‌اي اعلام كرده‌اند كه در اين تمرين شرايط جنگي از سامانه موشك دوربرد تاكتيكي ATACMS استفاده شده است. در اين بيانيه به كره‌شمالي هشدار داده شده است درصورت هر نوع اقدام تحريك‌آميز اين سامانه موشكي قابليت عملياتي شدن سريع و شليك موشك‌هاي دقيق به عمق خاك اين كشور را در هر شرايط آب و هوايي دارد.

 وزارت دفاع كره‌جنوبي با اعلام برگزاري تمرين‌هاي مشترك نظامي شامل واحدهاي موشكي ارتش و نيروهاي آمريكايي مستقر در اين كشور گفت كه اجراي اين تمرين‌ها نشانه عدم‌تحمل اقدامات تحريك‌آميز كره‌شمالي است. فرماندهي نيروهاي آمريكايي مستقر در كره‌جنوبي هم گفته است كه هدف از اين تمرين‌ها نشان دادن آمادگي كامل رزمي براي مقابله با «اقدامات بي‌ثبات ساز و غيرقانوني كره‌شمالي است.»

ژنرال وينست بروكس گفت: همانطور كه اين شليك‌‌‌هاي موشكي نشان داد ما مي‌توانيم درصورت صدور دستور تصميم خويشتنداري خود را تغيير دهيم.در بامداد سه‌شنبه كره‌شمالي براي نخستين بار در تاريخ خود اقدام به آزمايش موشيك بالستيك قاره‌پيما كرد كه گفته مي‌شود قابليت حمل كلاهك هسته‌اي را دارد. هر چند در ابتدا مقام‌هاي آمريكا مي‌گفتند اين موشك، ميان‌برد بوده اما پس از بررسي‌هاي نهايي، كارشناسان نظامي در واشنگتن تأييد كرده‌اند كه اين موشك مي‌تواند به نقاطي در ايالت آلاسكا برسد؛ هرچند بخش عمده خاك آمريكا هنوز در تيررس كره‌شمالي قرار ندارد.

براساس گزارش‌هاي منتشر شده اين موشك در مدت ۳۹ دقيقه كه زماني طولاني به‌حساب مي‌آيد ۹۳۰ كيلومتر را طي كرده است. گفته مي‌شود موشك آزمايش شده توانسته است به ارتفاع ۲ هزار و ۸۰۲ كيلومتري از سطح زمين برسد و همچنين مرحله جدا شدن كلاهك و ورود مجدد به اتمسفر را با موفقيت پشت سر بگذارد كه در آزمايش‌‌هاي موشكي كره‌شمالي بي‌سابقه به‌حساب مي‌آيد.

  • كره‌شمالي: هداياي بيشتري براي آمريكا مي‌فرستيم

كيم‌جونگ اون، رهبر جوان كره‌شمالي با اشاره به آزمايش موشكي اعلام كرده كه اين كشور هداياي بيشتري براي آمريكا خواهد فرستاد. براساس گزارشي كه خبرگزاري رسمي كره‌شمالي منتشر كرده كيم جونگ اون تأكيد داشته كه آزمايش اين موشك «هديه‌اي به متجاوزان آمريكايي» براي روز استقلال آمريكا بوده است.

براساس اين گزارش، كيم جونگ اون به مقام‌هاي اين كشور دستور داده تا مرتبا براي آمريكايي‌ها از اين بسته‌هاي هداياي كوچك و بزرگ ارسال كنند. او همچنين تأكيد كرده كه كره‌شمالي هرگز دست از تسليحات اتمي نمي‌كشد.اين آزمايش چند روز پس از آن صورت گرفت كه دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريكا، در ديدار با رئيس‌جمهور كره‌جنوبي هشدار داد كه ايالات متحده صبر خود در برابر كره‌شمالي را به‌تدريج از دست مي‌دهد. ركس تيلرسون، وزير امور خارجه آمريكا هم آزمايش موشكي كره‌شمالي را كه محكوم كرده و خواستار واكنش مشترك جهاني نسبت به آن شده است. با درخواست آمريكا، ژاپن و كره‌جنوبي نشست اضطراري شوراي امنيت براي بررسي اين آزمايش موشكي برگزار مي‌شود.

همچنين قرار است سران آمريكا، چين، ژاپن و كره‌جنوبي در حاشيه نشست گروه 20 كه از روز جمعه در هامبورگ آلمان آغاز مي‌شود درباره اقدامات پيونگ‌يانگ رايزني كنند. شينزو آبه، نخست‌وزير ژاپن اعلام كرده در آلمان خواستار وحدت جامعه بين‌الملل در برابر مسئله كره‌شمالي خواهد شد و در اين راستا خواستار اقدامات مؤثرتر روساي جمهور روسيه و چين مي‌شود.

  • گزينه‌هاي محدود آمريكا

آزمايش جديد كره‌شمالي در واقع پاسخي به ترامپ به‌حساب مي‌آيد كه چند وقت قبل گفته بود آزمايش موشكي قاره‌پيما از سوي كره‌شمالي هيچ وقت اتفاق نمي‌افتد. حالا اين آزمايش دولت آمريكا را در موقعيت سخت و پيچيده‌اي قرار داده است. با وجود جنجال و خط و نشان‌هاي لفظي ترامپ، دولت آمريكا گزينه‌هاي عملي چنداني براي مقابله با كره‌شمالي در اختيار ندارد.

دست زدن به اقدام نظامي به‌احتمال زياد باعث بروز جنگ و خسارت گسترده به كره‌جنوبي مي‌شود و علاوه بر آن، مخالفت روسيه و چين را به همراه دارد. روساي جمهور چين و روسيه كه در زمان اين آزمايش موشكي در حال مذاكره در مسكو بودند در بيانيه‌اي مشترك از پيونگ‌يانگ خواسته‌اند به‌طور داوطلبانه برنامه‌هاي هسته‌اي خود را متوقف كند و همزمان همه طرف‌هاي تنش در شبه‌جزيره كره را دعوت به بردباري كرده‌اند.

چين و روسيه پيشنهاد كرده‌اند كه در مقابل توقف آزمايش‌هاي موشكي پيونگ‌يانگ، آمريكا و كره‌جنوبي هم از انجام تمرين‌هاي مشترك نظامي گسترده خودداري كنند. كره‌شمالي اين تمرين‌ها را به منزله آمادگي براي اشغال خاك اين كشور تلقي مي‌كند و گفته است كه برنامه‌هاي موشكي و هسته‌اي خود را به‌منظور مقابله با چنين خطري ادامه مي‌دهد.

کد خبر 375288

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha