سه‌شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۷
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در حالی پنجشنبه ۱۵ تیرماه در اصفهان به پایان راه می‌رسد

سینما

که به باور کارشناسان هنوز و همچنان بزرگ‌ترین مسئله پیش روی آن کمبود یا به‌عبارت بهتر، نبود سالن‌های ویژه نمایش فیلم کودک است؛ مشکلی که شاید با ورود برخی نهادهای مسئول ازجمله کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای همیشه حل شود.به گزارش همشهري، هنوز هم كه هنوز است، خيلي‌ها دهه 60 را موفق‌ترين دوره توليد و اكران فيلم‌هاي كودك و نوجوان مي‌دانند.

نبود بودجه مناسب، نداشتن برنامه‌ريزي دقيق براي توليد و از همه مهم‌تر معضل پخش و اكران از مشكلاتي است كه فيلمسازان همچنان بر زبان مي‌رانند. در اين ميان، راه‌اندازي شوراي سياستگذاري و راهبردي سينماي كودك و نوجوان از حدود 2سال پيش هم نتوانسته براي سينماي كودك نقطه اميدي باشد.

غلامرضا رمضاني كه در كارنامه خود چند فيلم كودك و نوجوان دارد و عضو هيأت انتخاب جشنواره امسال است، به همشهري مي‌گويد: «وقتي براي توليد فيلم بيش از 500ميليون تومان هزينه مي‌شود اما تنها 30ميليون درآمد دارد، چطور مي‌توان به فكر ساختن فيلم كودك بود؟ هيچ فكر و انديشه‌اي پشت سينماي كودك نيست.

اگر شوراي راهبردي در مضيقه است، قطعا بهترين راه اين است كه مانند دهه 60عمل و بهترين‌ها را براي توليد انتخاب كند. در آن دوران گزينش فيلمنامه‌ها و كارگردانان كارشناسانه بود. امروز 2موضوع گريبانگير شوراست؛ اول بودجه و دوم تحت فشار بودن از سوي مدعيان سينماي كودك.»

وي با بيان اينكه هم‌اكنون مهم‌ترين مشكل سينماي كودك فيلمنامه و توليد نيست، يادآور مي‌شود: «مسئله مهم پخش و اكران است. مدت‌هاست مي‌خواهند يك گروه براي سينماي كودك درنظر بگيرند اما همه‌‌چيز در حد حرف باقي مانده و عملياتي نمي‌شود. سينماها دولتي هستند و دغدغه بازگشت سرمايه ندارند. كاش اكران سينماي كودك هم جدي گرفته شود.

امسال در مجموع 18فيلم متقاضي حضور در جشنواره كودك و نوجوان بودند كه از ميان آنها 6فيلم پرمخاطب هستند اما همين فيلم‌ها قرار است بعد از جشنواره كجا اكران شوند؟ مشخص نيست. اگر همين 6فيلم خوب هم ناديده گرفته شوند، به‌طور حتم سال آينده به تعداد انگشتان يك دست هم فيلم كودك نخواهيم داشت.»

حسين قناعت هم كه از فعالان عرصه سينماي كودك و نوجوان است و 2قسمت «دزد و پري» را در كارنامه دارد، آموزش و پرورش را بزرگ‌ترين حامي سينماي كودك مي‌داند و مي‌افزايد: «اگر مسئولان بخواهند اين اتفاق مي‌افتد. مخاطبان اصلي سينماي كودك و نوجوان در مدارس هستند و كودك به همان اندازه كه به رياضي و علوم نياز دارد، به سينما هم نيازمند است. به اين ترتيب اكران آثار كودك وضعيتي بهتر پيدا خواهد كرد. اگر فيلم‌ها اكران شوند، چرخه سينماي كودك دوباره شكل مي‌گيرد و وقتي فيلمساز ببيند مي‌توان در سينماي كودك فيلم ساخت، طبيعتا آن را جدي‌تر مي‌گيرد.»

  • نمايش فيلم كودك در 70سينما

عليرضا رضاداد، دبير جشنواره فيلم‌هاي كودك و نوجوان از مدتي پيش موضوع اختصاص سالن‌هاي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان را به نمايش فيلم‌هاي كودك با همكاري وزارت ارشاد مطرح كرده است. عليرضا حاجيان‌زاده، مديرعامل كانون در اين‌باره به طرحي تازه اشاره مي‌كند و مي‌گويد:

«حدود 70سينماي كودك و نوجوان در مراكز بزرگ كانون، طراحي، تجهيز و راه‌اندازي شده و از آبان‌ماه سال گذشته اكران فيلم‌ها را در نوبت‌هاي صبح و عصر در دستور كار قرار داده‌اند. براساس تفاهمنامه‌هاي مرتبط، وزارت آموزش و پرورش هم مي‌تواند در اين طرح سهيم و همكار شود.»

کد خبر 375165

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha