سه‌شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: برنامه ستاد انتخاباتی حزب متبوع صدر اعظم آلمان، بر خلاف ۴ سال پیش، آمریکا را مهمترین شریک غیر اروپایی و نه لزوما مهمترین دوست برلین توصیف کرد.

مرکل آمریکا را از دوست به شریک تنزل داد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس پرس، «اتحاد دموکرات مسیحی» حزب متبوع «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان و «اتحاد سوسیال مسیحی» شریک ائتلافی آن در پارلمان این کشور، در اقدامی تامل برانگیز، واژه های «دوست» و «دوستی» را که پیشتر در توصیف رابطه با آمریکا به کار می بردند، از برنامه ستاد انتخاباتی خود حذف کردند.

حدود ۴ سال پیش، حزب ائتلافی مرکل از آمریکا به عنوان «مهمترین دوست غیر اروپایی آلمان» نام برد و دوستی با واشنگتن را یکی از اصول زیربنایی رابطه برلین در سطح بین المللی توصیف کرد.

اما در انتخابات پارلمانی و صدارتی ۲۰۱۷، دیگر واژه های دوست و دوستی در برنامه ستاد انتخاباتی مرکل که سرفصل آن را «برای آلمانی که همه در آن به خوبی و خوشی زندگی کنیم» تشکیل می دهد، به چشم نمی خورد.

در عوض، در این برنامه آمده است: آمریکا مهمترین «شریک» غیر اروپایی آلمان است.

دولت برلین هنوز درباره تنزل جایگاه آمریکا از دوست به شریک توضیحی نداده است اما تغییر آرایش کلمات نشان دهنده وخامت رابطه برلین-واشنگتن از زمان ورود دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به کاخ سفید در ۶ ماه گذشته است.

ترامپ منتقد سرسخت سیاست درهای باز مرکل در پذیرش پناهجویان گریخته از جنگ است و دائم از مازاد بودجه تجاری آلمان با ایالات متحده انتقاد می کند. در عین حال، وی دولت برلین را از بابت پرداخت هزینه های ناتو تحت فشار قرار می دهد.

به هر حال هیچکس نیست که نداند ترامپ گزینه مورد علاقه رهبران اتحادیه اروپا از جمله مرکل برای سکان داری کاخ سفید نبود و حضور وی بنا به مصالح و منافع دیپلماتیک قابل تحمل است.

کد خبر 375155

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha