سه‌شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۶ - ۰۴:۲۵
۰ نفر

امروز روز ملی دماوند است. روز سیزدهم تیرماه در سال۱۳۸۷ با تلاش و همت دوستداران طبیعت و طرفداران محیط‌زیست به‌عنوان روز ملی دماوند انتخاب شد و از آن پس هر سال، طبیعت‌دوستان این روز را با هدف حفاظت از این قله بی‌نظیر در شهر رینه از توابع بخش لاریجان شهرستان آمل، جشن می‌گیرند.

کوه دماوند

قله دماوند با مساحتي بالغ بر ۲۹۵۰هكتار در سال۱۳۸۱، با مصوبه شماره۲۲۱ مورخ81/3/21 شوراي‌عالي محيط‌زيست، به‌عنوان اثر طبيعي ملي به مجموعه مناطق تحت مديريت سازمان حفاظت محيط‌زيست پيوسته‌ است. مجريان و برگزاركنندگان اين جشن، اهداف اصلي خود را از گردهمايي در چنين روزي، در اين موارد خلاصه كرده‌اند:

برجسته كردن موضوع دماوند در اذهان عمومي و نگاه مسئولان تا از اين طريق، در حفاظت از دماوند و زيستگاه استثنايي آن، تدابير ويژه و فوري اتخاذ شود. چراكه دماوند به‌عنوان برترين نماد ايران در معرض تخريب گسترده‌ قرار دارد و اگر همين امروز به آن توجه نشود، فردا دير خواهد بود!

از آنجا كه دماوند، يكي از بلندترين قله‌هاي رشته كوه البرز است، هرساله ميزبان صعود‌كنندگان داخلي و خارجي و دوستداران طبيعت نيز هست. برگزاري جشن روز ملي دماوند فرصت مناسبي است تا كوهنوردان از سراسر كشور با يكديگر، ديدار تازه كرده و با تبادل تجربه، در ارتقاي فرهنگ كوهنوردي و حفاظت از كوه‌ها بكوشند. اين گزارش مي‌افزايد: كارشناسان مهم‌ترين عوامل آسيب‌رسان به دماوند را عواملي چون معدن‌كاوي، جاده كشي، چراي بيش از حد دام، زباله، ساخت‌وساز بي‌ضابطه، تصرف منابع طبيعي براي استفاده غيرقانوني و شخصي، افزايش جمعيت و خودروها مي‌دانند. حضور بيش از اندازه گردشگران بدون آنكه آموزش‌هاي لازم در رابطه با طبيعت‌گردي و حفظ محيط‌زيست به آنها داده شده باشد يكي ديگر از عوامل تهديد كننده دماوند است.

کد خبر 375054

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha