بعد از اینکه همه تلاش‌ها در دوره‌های گذشته برای ساماندهی تعطیلات بی‌نتیجه ماند، یک‌بار دیگر بررسی این موضوع در مجلس به مرکز پژوهش‌ها سپرده شده و هنوز خبری از اظهارنظر این مرکز نیست.

يك عضو كميسيون اجتماعي مجلس با تأكيد بر ضرورت ساماندهي تعطيلات رسمي كشور گفت: «هيأت رئيسه كميسيون اجتماعي بايد طرح ساماندهي تعطيلات را از مركز پژوهش‌ها پيگيري كند.»

سلمان خدادادي با يادآوري اينكه ساماندهي تعطيلات رسمي از مجلس ششم تا امروز مطرح است اما روند رسيدگي در مجلس دهم و سال95 جدي‌تر شده است، به خبرگزاري خانه ملت گفت:« مقام معظم رهبري و برخي علما در مباحثي كه مطرح مي‌كنند نيز خواستار ساماندهي تعطيلات هستند. كليات اين طرح از سوي كميسيون اجتماعي مجلس رد شد اما جهت انجام تحقيقات ميداني، بررسي بيشتر و تأمين نظر علما و نخبگان به مركز پژوهش‌هاي مجلس ارسال شد تا اين مركز جلساتي را با علما، نخبگان، صاحب‌نظران و... برگزار كرده و بعد از جمع‌بندي نظرات، ديدگاه نهايي خود را به كميسيون اجتماعي ارائه كند تا مجلس در مورد آن تصميم‌گيري كند اما تاكنون اين طرح به مجلس ارائه نشده است. هيأت رئيسه بايد پيگيري اين طرح را در اولويت قرار دهد چون ساماندهي تعطيلات امري لازم و ضروري است.»

ارسال دوباره پرونده تعطيلات به مركز پژوهش‌هاي مجلس در ارديبهشت‌ماه امسال در حالي است كه اين مركز پيش از اين هم در اين‌باره اظهارنظر كرده بود. مهم‌ترين بخش اين گزارش شايد جايي باشد كه گفته است: «ساماندهي تعطيلات در ايران موضوعي بغرنج و پيچيده است چرا كه كشورمان تنها كشور در جهان است كه تعطيلات آن براساس ۲تقويم شمسي و قمري تنظيم شده است.» البته يكي ديگر از مشكلات ساماندهي تعطيلات در ايران، تقويم آموزشي كشور است. در مهم‌ترين مشكل، تعطيلي دوهفته‌اي مدارس و دانشگاه‌ها در نوروز است كه براي همين مدت يا حتي بيشتر از آن تمام كشور را تعطيل مي‌كند.

علاوه بر اين در سال تحصيلي آينده و در شرايطي كه براساس قانون، دوره آموزشي مدارس بايد 185روز باشد، مدارس تنها 174روز فعال خواهند بود. اين تعطيلات پراكنده، قابليت استفاده به‌عنوان فرصت سفر را ندارند. در نتيجه همه تقاضاهاي سفر به ايامي مانند تعطيلات عيد نوروز يا فطر منتقل مي‌شود. چه اينكه در همين تعطيلات هفته گذشته عيد فطر، پليس اعلام كرد ركورد سفر در كشور شكسته شده است. تراكم سفر‌ها در چنين روزهايي باعث افزايش تصادفات و تلفات جاده‌اي مي‌شود. كارشناسان مي‌گويند با ساماندهي تعطيلات و بازگشت تعطيلات زمستاني مي‌توان فرصت‌هاي مشابه بيشتر براي توزيع سفر‌ها ايجاد كرد. حالا بايد منتظر ماند و ديد مركز پژوهش‌هاي مجلس چه زماني اعلام نظر مي‌كند.

کد خبر 374784

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha