سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، به ۳ عضو کابینه درباره واردات تراریخته هشدار داد و گفت:

درصورت عدم‌توقف واردات محصولات تراریخته به کشور، گزارشی در این راستا به دستگاه‌های نظارتی و شهروندن ارائه می‌دهیم

علي محمد شاعري در حالي خواهان توقف واردات اين محصولات شد كه پيش از اين كميسيون كشاورزي و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي در مصوبه‌اي توليد، واردات و مصرف محصولات تراريخته را اعلام كرده بود.

توليد محصولات تراريخته از آن جهت كه ارتباط تنگاتنگي با سلامت غذايي مردم دارد در چند سال گذشته از مقوله‌هاي چالش‌برانگيز بوده است. حتي سال گذشته مقرر شد تا نمايندگان مجلس در قالب بررسي برنامه ششم توسعه، به اين مقوله بپردازند تا تكليف كشت انبوه و تجاري‌سازي محصولات دستكاري‌شده ژنتيك را براي 5سال آينده كشور مشخص كنند. حتي گفته شد كه دولت سعي دارد با گنجاندن بند مربوط به توليد و تجاري‌سازي محصولات دستكاري‌شده ژنتيك در برنامه ششم توسعه، دست‌كم 1/5ميليون هكتار از مجموع ۶ ميليون هكتار اراضي زراعي كشور را به كشت اين دسته از محصولات اختصاص دهد. البته اين معادلات با مصوبه‌ مجلس مبني بر ممنوعيت توليد، واردات و مصرف محصولات تراريخته به هم ريخت؛ مصوبه‌اي كه به گفته علي محمد شاعري ظاهرا هيچگاه اجرايي نشده است.

اين نماينده درباره ورود محصولات تراريخته به كشور گفت: طبق گزارش‌هايي كه در زمينه ورود محصولات تراريخته به دستمان رسيده است، مشخص شده كه روند گذشته همچنان در اين ارتباط اصلاح نشده است و هم‌اكنون محصولات تراريخته به طريق قانوني وارد كشور مي‌شوند و كنترل لازم در مبادي ورودي و گمركات در اين زمينه انجام نمي‌شود.

در واقع ورود محصولات تراريخته به كشور هنوز پابرجاست و درصورت عدم‌توقف واردات توليدات تراريخته به كشور، به‌طور حتم كميسيون كشاورزي مجلس به اين موضوع ورود خواهد كرد. همچنين طبق برنامه ششم، وزارتخانه‌هاي بهداشت، كشاورزي و سازمان محيط‌زيست بايد در زمينه وضعيت ورود محصولات تراريخته به كشور گزارش‌هايي به كميسيون كشاورزي مجلس ارائه دهند.

شاعري با بيان اينكه ورود محصولات تراريخته به كشور بدون رعايت موازين قانوني ممنوع است، ادامه داد: ما در قانون برنامه ششم دولت را مكلف كرديم تا وضعيت واردات محصولات تراريخته را به كشور كنترل كند و نمونه برداري و ارزيابي خطر در آن صورت بگيرد.

وي ادامه داد: به وزارتخانه‌هاي بهداشت،كشاورزي و سازمان محيط‌زيست،  هشدار مي‌دهم در قبال وضعيت محصولات تراريخته به وظيفه قانوني‌شان عمل كنند.همچنين تأكيد مي‌كنم محصولات تراريخته بايد براي فروش در بازار كشور برچسب‌گذاري شوند تا حقوق شهروندان در اين زمينه حفظ شود اما متأسفانه هيچ‌گونه برچسب‌گذاري روي محصولات تراريخته را در بازار شاهد نيستيم.

کد خبر 374623

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha