چهارشنبه ۷ تیر ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۱
۰ نفر

درحالــــی‌که رژیم صهیونیستی در اقدامی کم‌سابقه بعد از ۳روز حمله پیاپی به خاک سوریه، به‌صورت علنی جزئیات این حمله و فیلم آن را منتشر کرده‌است، کاخ سفید هم در بیانیه‌ای دمشق را تهدید کرد.

اسرائیلی‌ها با استفاده از دوربین‌های تعبیه شده در سرزمین‌های اشغالی حمله جنگنده‌ها به بلندی‌های جولا

در بيانيه كاخ سفيد آمده‌است: « اگر سوريه براي انجام يك حمله شيميايي ديگر مشغول مقدمه‌چيني باشد، هزينه سنگيني خواهد پرداخت». در بيانيه كاخ سفيد آمده‌است، اطلاعاتي وجود دارد حاكي از اينكه دمشق براي انجام يك حمله شيميايي مشغول مقدمه‌چيني بالقوه است. كاخ سفيد مدعي شده كه اين مقدمات مشابه آنهايي است كه قبل از حمله‌ماه آوريل صورت گرفته‌بود.

اشاره كاخ سفيد به حمله‌اي است كه بهار امسال در محله خان‌شيخون در جنوب ادلب صورت گرفت. غرب با استناد به برخي تصاوير كه گروه‌هاي مخالف سوريه‌اي منتشر كردند، مدعي شد كه دولت سوريه در اين منطقه دست به حمله شيميايي زده‌است. گزارش‌ها آمار تلفات اين حمله را 100نفر برآورد كردند. هنوز هيچ گروه مستقل بين‌المللي اين ادعا كه اساسا در خان شيخون از بمب شيميايي استفاده شده را تأييد نكرده‌است.

بعد از اين اتفاق، دولت آمريكا 60 موشك كروز از 2ناو خود در شرق مديترانه به سمت پايگاه شعيرات متعلق به نيروي هوايي سوريه در استان حمص شليك كرد. اين نخستين حمله نظامي مستقيم و اعلام شده آمريكا به مواضع دولت سوريه از آغاز جنگ در اين كشور بود كه به دستور دونالد ترامپ رئيس‌جمهور اين كشور انجام شد. درباره هدف‌گيري اين موشك‌ها و ميزان موفقيت اين حمله گزارش‌هاي متعددي منتشر شد. اما 24ساعت بعد از اين حمله، نيروي هوايي سوريه باز هم از اين پايگاه استفاده كرد.

  • ترامپ به‌دنبال جنگ است؟

اكنون كاخ سفيد با استناد به واقعه خان شيخون و واكنش نظامي واشنگتن به آن، سوريه را به حمله ديگري تهديد مي‌كند. اين در حالي است كه در هفته‌هاي اخير، نظاميان آمريكايي يك جنگنده و 2پهپاد متعلق به ارتش سوريه را در خاك اين كشور در مناطق شرق و شمال ساقط كرده‌است. در همين روزها و به‌دنبال اين اتفاقات بود كه برخي سناتورهاي آمريكايي درباره احتمال وارد شدن اين كشور در جنگي جدي در خاك سوريه ابراز نگراني كردند و مشغول تهيه طرحي براي جلوگيري از اين واقعه هستند. سناتورهايي از هر دو حزب دمكرات و جمهوريخواه، طرحي را در دست تهيه دارند كه براساس آن، دولت ترامپ مجبور خواهد شد براي اقدام نظامي بيشتر در خاك سوريه و عراق، از كنگره مجوز بگيرد.

  • واكنش روسيه

روسيه كه طي روزهاي گذشته به‌شدت به آمريكا درباره حمله به اهداف دولت سوريه هشدار داده بود، از زمينه‌چيني واشنگتن براي انجام اقدام نظامي جديد عليه سوريه خبر داده‌است. سخنگوي كرملين درواكنش به بيانيه صبح ديروز كاخ‌سفيد، تهديد آمريكا عليه سوريه را غيرقابل‌قبول خواند.

  • وزارت خارجه و پنتاگون بي‌خبرند

به‌دنبال انتشار بيانيه كاخ سفيد و تهديد به اقدام نظامي عليه سوريه، رسانه‌هاي آمريكايي نوشته‌اند وزارت خارجه و فرماندهي مركزي نظامي آمريكا در منطقه از اين ماجرا بي‌خبرند. خبرنگاران آمريكايي در توييتر نوشته‌اند، وقتي با برخي منابع خبري و مقامات وزارت‌خارجه تماس گرفته‌اند تا درباره بيانيه كاخ سفيد بپرسند، آنها گفته‌اند كه از طريق رسانه‌ها از اين موضوع باخبر شده‌اند. بر همين اساس رسانه‌هاي آمريكايي تحليل كرده‌اند كه شايد كاخ سفيد بدون هماهنگي با وزارت‌خارجه و پنتاگون چنين هشداري را صادر كرده‌است.

کد خبر 374391

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha