شنبه ۳ تیر ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۱
۰ نفر

تنش در روابط سیاسی قطر با برخی کشورهای عربی در حالی فرصت مناسبی را برای حضور کالاهای ایرانی در بازار این کشور فراهم کرده که به گفته فعالان بخش خصوصی، هنوز برنامه‌ریزی و مدیریت کلان کشوردر زمینه صادرات کالا به قطر با مشکل مواجه است.

ديروز رسانه‌هاي قطري از ارسال روزانه هزارو ١٠٠ تن مواد غذايي به قطر توسط صادر‌كنندگان ايراني خبر دادند، اما هنوز هم ظرفيت‌هاي خالي بسياري براي صادرات كالا به قطر(مانند استفاده از 35درصد ظرفيت بندر كنگان) وجود دارد. پنجشنبه هفته گذشته حسن روحاني، رئيس‌جمهور كشورمان نيز در مراسم روز ملي اصناف اعلام كرد: صادرات لحظه‌اي و ادواري نداريم، صادرات به بازارهاي هدف بايد مستمر باشد و دولت و مردم آن كشور به موجودي كالاي ايراني مطمئن باشند.

  • حضور كمرنگ در بازار قطر

رئيس كميسيون كشاورزي اتاق تهران و دبير كانون انجمن‌هاي صنايع غذايي در گفت‌وگو با خبرنگار ما اعلام كرد: با توجه به تأمين حدود 31درصدي موادغذايي مورد نياز قطر از 4كشور عربي اكنون فرصت بيشتري براي صادرات كالا به قطر فراهم شده است. به گفته كاوه زرگران، علاوه بر ميوه و سبزيجات كه بيشترين تقاضا از كشور قطر را دارد در ساير اقلام مانند لبنيات، نوشيدني‌ها و انواع مواد پروتئيني كالاهاي اساسي نيز از قطري‌ها درخواست داشته و مي‌توانيم آن را تأمين كنيم.

وي با اشاره به تجربه فرصت‌سوزي توليد‌كنندگان ايراني در بازار روسيه و جاماندن صادركنندگان ايراني از كشورهاي تركيه در صادرات كالا به قطر اعلام كرد: متأسفانه در زمينه تجارت خارجي چابكي لازم را نسبت به تركيه در بخش خصوصي و به‌ويژه در بخش دولتي كشورمان نداريم. زرگران افزود: اكنون ترك‌ها حضور خود در بازار قطر را از طريق هوايي آغاز كرده و براي تثبيت اين حضور درخواست داده‌اند تا كانتينرهاي اين كشور بتوانند از طريق بنادر كشورمان راهي قطر شوند. به گفته وي صادركنندگان تركيه‌اي خيلي زودتر و با برنامه نسبت به ايراني‌ها براي ورود به بازار قطر اقدام كرده‌ و اكنون از ما جلوتر هستند.

  • دولت مساعدت كند

زرگران با بيان اينكه به‌رغم ميل و رغبت و تلاش بخش دولتي به‌خصوص سازمان توسعه تجارت ايران براي تسهيل صادرات كالاهاي ايراني به قطر هنوزبه شكل عملياتي كار مثبتي صورت نگرفته است، گفت: در شرايطي هنوز هم براي صادرات كالا به قطر با تنگنا مواجهيم كه دولت مي‌تواند با توجه به اهميت اين بازار با صدور بخشنامه‌ حضور كالاهاي ايراني در اين بازار را تثبيت كند. به‌طور مثال مي‌توان نرخ بنزين براي حمل كالا به قطر را همانند نرخ بنزين حمل مسافر (500به جاي هزارو 500تومان) درنظر گرفت.

اين امر موجب كاهش هزينه حمل كالا و حضور بيشتر كالاهاي ايراني در بازار قطر مي‌شود. وي افزود: از سوي ديگر در بخش توليد نيز با توجه به اينكه تجار و مصرف‌كنندگان قطري بيشتر به‌دنبال كالاهاي لوكس هستند، بايد صادر‌كنندگان ايراني در كيفيت و بسته‌بندي كالاهاي صادراتي به قطر دقت لازم را داشته باشند. بايد با ارزيابي و انجام مميزي‌هاي لازم اجازه صادرات هر كالايي را به قطر ندهيم تا برند كالاهاي صادراتي ايراني در بازار اين كشور خراب نشود.

  • ضرورت ساماندهي حمل‌ونقل كالا به قطر

به گفته زرگران، افزايش تقاضا براي صادرات كالاهاي ايراني به قطر در حالي موجب سوءاستفاده برخي شركت‌هاي حمل كالا به اين كشور و افزايش نرخ كرايه حمل شده است كه برخي شركت‌هاي حمل‌ونقل داراي كشتي باربري و كانتينر با مراجعه به اتاق بازرگاني خواستار قرار گرفتن در فرايند حمل‌ونقل كالا به قطر و ارائه خدمات با حداقل نرخ ممكن شده‌اند اما برخي نابساماني‌ها موجب سوءاستفاده برخي شركت‌هاي حمل‌ونقل شده است.

رئيس كميسيون كشاورزي اتاق تهران افزود: تركيه درحالي به‌دنبال دريافت مجوز حمل كالا از خاك ايران به قطر است كه ما هنوز برنامه‌ريزي و مديريت كلاني براي صادرات كالا به قطر نداشته و نتوانسته‌ايم صادرات كالا به اين كشور را ساماندهي كنيم. به گفته وي برنامه صحيحي از سوي دولت اعلام نشده تا بخش خصوصي بداند از چه امكانات دولتي و با چه هزينه‌هايي مي‌تواند نسبت به صادرات كالا به قطر اقدام كند.

کد خبر 374075

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha