جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۹
۰ نفر

ایران ۳ بندر خود را برای انتقال مواد غذایی به قطر اختصاص می‌دهد. این خبر را حمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر اعلام و تأکید کرد: ایران برای انتقال مواد غذایی به قطر اعلام آمادگی کرده است.

به گزارش همشهري، پس از تنش در روابط بين قطر با برخي كشورهاي عربي ازجمله عربستان سعودي و بسته شدن مرزهاي زميني و هوايي، رايزني مقامات قطري براي جايگزين كردن راه‌هاي انتقال كالاها به‌ويژه مواد غذايي دارويي تشديد شده است. معاون بندري سازمان بنادر و دريانوردي گفت: پذيرش كشتي‌هاي قطري در بنادر امام خميني(ره)، بوشهر و شهيد رجايي ايران مي‌تواند به توسعه و رونق بيشتر صنعت ترانشيپ كشور كمك كند. به گزارش مهر جليل اسلامي افزود: بنادر نفتي ما نيز مي‌توانند به تخليه و بارگيري توليدات و واردات فرآورده‌هاي نفتي قطري‌ها كمك كنند.

اسلامي با اشاره به درآمد خوبي كه بنادر ما مي‌توانند از صنعت ترانشيپ داشته باشند، خاطرنشان كرد: شناورهاي قطري معمولا شناورهاي حامل حجم بالاي كالا هستند كه با توجه به محدوديت گنجايش بنادر اين كشور، معمولا از بنادر كشورهاي عربستان، بحرين و امارات نيز استفاده مي‌كردند كه با توجه به ممنوعيت ورود كشتي‌هاي قطري يا حامل پرچم قطر به بنادر اين سه كشور، نياز دارند تا از بنادر ايران براي تخليه و بارگيري يا ترانشيپ كالا استفاده كرده و سپس كالاهاي خود را با استفاده از كشتي‌هاي فيدري به بنادر قطر حمل كنند.

جعفر آهنگران، مدير امور هماهنگي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي با بيان اينكه اولويت قطري‌ها براي افزايش سطح مناسبات تجاري با ايران افزايش صادرات از محور بندرعباس- قشم است، گفت: قطر مي‌تواند بازار هدف محصولات غذايي، كشاورزي و صنعتي ايران باشد. وي با بيان اينكه قطر يك كشور وارد‌كننده است و صادرات آن تنها در حوزه انرژي است، ادامه داد:

قطر مي‌تواند بازار هدف توليدات و محصولات ايراني باشد به اين شرط كه بتوانيم استانداردهاي خود را نزديك به استانداردهاي جهاني كنيم. آهنگران با بيان اينكه وقت زيادي براي جذب بازار قطر نداريم، گفت: هم‌اكنون تمام كشورها مي‌توانند رقيب ايران براي جذب بازار قطر باشند چه كشورهاي همسايه ايران و چه كشورهايي مانند چين كه فاصله زيادي با قطر دارند.

خبر ديگر اينكه رئيس اتحاديه تجارت و صادركنندگان تركيه به رويترز گفته است: صادركنندگان تركيه آمادگي كامل خود را براي تأمين نيازهاي غذايي و آب قطري‌ها دارند و آماده‌اند تا هرگونه كمبودي كه در اثر قطع همكاري با كشورهاي عربي براي قطر ايجاد شده است را تأمين كنند. مهمت بيوككسي رئيس انجمن صادركنندگان تركيه گفته است: صادركنندگان اين كشور آماده‌اند تا هرگونه شكافي كه پس از قطع ارتباط قطر با كشورهاي امارات و عربستان ايجاد شده است را پر كنند.

کد خبر 372628

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha