اسدالله افلاکی: ایران کشوری پهناور است به همین دلیل اگر از یک شهروند خوزستانی پرسیده شود که چه مطالبه‌ای دارد می‌گوید مقابله با ریزگرد و تأمین آب وبرق؛درحالی‌که اگر همین پرسش را در فصل زمستان ازیک شهروند تهرانی بپرسیم، می‌گوید: مقابله با آلودگی هوا.

دكتر اسماعيل كهرم استاد محيط‌زيست، در پي اين مقدمه كوتاه درباره مهم‌ترين مطالبه زيست‌محيطي به همشهري گفت: اما آنچه همه كشور به آن مبتلاست و به‌عبارت ديگر درد مشترك و مطالبه همه شهروندان ايراني از دولت و مجلس شوراي اسلامي رفع معضل كم‌آبي است.

اين استاد دانشگاه افزود: تا حدود 40سال پيش جمعيت كشور 34ميليون نفر بود اما اكنون جمعيت كشور به مرز 80ميليون نفر رسيده است يعني بيش از دو برابر. با وجود اين، منابع آبي نه‌تنها دو برابر نشده كه نصف شده است به‌خصوص آنكه در شرايطي خشكسالي بسر مي‌بريم. ازهمين‌رو، چه ساكن شهر باشيم چه روستا، آب از اهميت و اولويت بالايي برخوردار است.

كهرم با تأكيد براينكه مطالبه ما در شهرها استفاده مجدد از پساب‌هاست، گفت: ما نبايد براي يك‌بار مسواك زدن يا شستن يك ليوان 40 ليتر آب مصرف كنيم، آن هم در شرايطي كه اين آب از چرخه استفاده خارج مي‌شود و ديگر مورد استفاده قرار نمي‌گيرد.

به همين دليل مطالبه نخست در شهرها استفاده از پساب‌هاست. در مناطق روستايي اما مطالبه از دولت و دستگاه‌هاي ذيربط، تغيير الگوي كشت، تغييرشيوه آبياري غرقابي و تبديل آن به شيوه‌هاي مدرن براي جلوگيري از اتلاف آب است. فراموش نكنيم ما سالانه 420ميليارد مترمكعب آب از نزولات جوي دريافت مي‌كنيم كه از اين ميزان، حدود 100ميليارد مترمكعب را استفاده مي‌كنيم و بقيه يا به دريا مي‌ريزد يا در شوره زارها تباه مي‌شود.

نكته قابل تامل اينكه 91 الي 2درصد كل آب كشور در بخش كشاورزي مصرف مي‌شود اما از آنجايي كه شيوه آبياري ما، غرقابي و كرتي است 65 تا 70درصد آب هدر مي‌رود درحالي‌كه با به‌كارگيري شيوه‌هاي آبياري مدرن نظير قطره‌اي، باراني و مه‌پاش مي‌توانيم بخش عمده اتلاف آب را مهار و آن را روانه درياچه‌ها و تالاب‌هاي خشك‌شده مانند اروميه و گاوخوني كنيم تا اين تالاب‌ها احيا شود.

مشاور سازمان حفاظت محيط‌زيست، استفاده از گياهان خودرو و هرز را راهكاري براي ايجاد فضاهاي سبز شهري عنوان كرد و گفت: اين شيوه سال‌هاست در بسياري از شهرهاي جهان حتي در خارطوم استفاده مي‌شود اما در شهرهاي ما جايي ندارد.

کد خبر 373860

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha