بنیاد سینمایی فارابی روز گذشته با رونمایی از قرارداد مشارکت ۴۵ درصدی در مالکیت و کلیه حقوق «رستاخیز»، معادله‌های مربوط به سرنوشت عاشورایی‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را پیچیده‌تر کرد.

به گزارش همشهري، عبارت «مشاركت 45درصدي در مالكيت و كليه حقوق فيلم» را از بيانيه روز گذشته بنياد سينمايي فارابي وقتي با «توافقنامه سال 85 با تهيه‌كننده» كنار هم قرار دهيم، كلاف بلاتكليفي‌هاي مجموعه سينماي ايران با يك پروژه را بيش از پيش به رخ مي‌كشد. فارابي در حالي بر حمايت از رستاخيز و آثاري ارزشمند مشابه آن تأكيد كرده كه حداقل در 2سال اخير هيچ نام و نشاني از سينمايي‌ترين بنياد ايران پيرامون فيلم درويش وجود نداشته است.

در بخش‌هايي از بيانيه فارابي آمده است: با توجه به شرايطي كه در تيرماه 94 به‌خاطر برخي ملاحظات براي اكران فيلم به‌وجود آمد، انتظار اين بود كه تعيين تكليف و رسيدگي به مشكل فيلم زودتر از اين انجام شود اما سرانجام در ماه‌هاي پاياني سال گذشته به تصميم وزير ارشاد هيأتي كارشناسي متشكل از كارشناسان سينمايي، فرهنگي و اقتصادي تشكيل شد كه پس از بررسي موضوع، راهكارهايي را توصيه كرد. مقرر شد فارابي قرارداد مشاركت سال٨٥ را در ازاي 45درصد مشاركت (مالكيت و كليه حقوق فيلم) در دستور كار قرار دهد.

حال سؤال اينجاست كه اگر قرارداد مشاركت فارابي در رستاخيز در نيمه دهه80 تنظيم شده، چرا تا امروز خبري از مشاركت بنياد در تعيين تكليف و احيانا خروج فيلم از هزار راه بي‌ساماني نبوده است؟ اكنون اين مشاركت 45درصدي در فيلمي كه ظاهرا نمايش عمومي آن نشدني است، معنايي جز كمك مالي به فيلمي دارد كه پيش از نهايي‌شدن حكم ديوان عدالت اداري به نفع تهيه‌كنندگان مقرر شد حدود 15ميليارد تومان از سازمان سينمايي خسارت بگيرد؟

آشفته‌بازار وضعيت فيلم عاشورايي درويش از جايي قابل رويت است كه قرارداد مشاركت فارابي چند سال پيش از آغاز توليد اكنون سر و صدا راه انداخته و از سوي ديگر، فيلمي با مجوز توليد و نمايش وزارت ارشاد كمتر از نيم روز رنگ پرده سينماها را ديده است. ماجراي شكايت سازندگان رستاخيز از سازمان سينمايي و پرداخت جريمه هم گلي بود كه اكنون به سبزه بيانيه فارابي آراسته شده است.

کد خبر 373836

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha