مهدی آزادواری : با توجه به ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک موجود در بازار سرمایه ‌ایران و تحولات اخیر، نقش شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه از اهمیت خاصی برخوردار است.

اين بدان معناست كه شركت‌هاي مذكور به‌عنوان متخصصان و مديران حرفه‌اي سرمايه‌گذاري در حوزه بازار سرمايه مي‌توانند با ديدگاهي حرفه‌اي و برنامه‌ريزي صحيح، كمك شاياني به رفع ابهامات موجود درخصوص آينده بازار سرمايه ايران در ماه‌هاي آينده داشته باشند؛ زيرا يكي از مهم‌ترين وظايف آنها، دريافت اطلاعات بازار، تحليل و پردازش آن و در نهايت انجام معاملات منطقي در بازار سهام است. اين موضوع به نوعي مي‌تواند مورد توجه ساير نهادهاي فعال در بازار قرار گيرد و بر كارآمدي فعاليت‌هاي بازار سرمايه بيفزايد.

گفتني است، براي دستيابي به يكي از مهم‌ترين اهداف دولت‌ها يعني توسعه پايدار اقتصادي، توسعه بورس اوراق بهادار به‌عنوان يكي از ابزارهاي مهم مطرح است كه نقش با اهميتي كه شركت‌هاي سرمايه‌گذاري بر بورس اوراق بهادار دارند، اين است كه مي‌توانند در فرايند قيمت‌گذاري تأثير داشته و قيمت سهام را به سمت قيمت واقعي خود سوق دهند و در نتيجه به ارتقاي كارايي و ثبات بازار سرمايه و در نهايت بهبود روند توسعه پايدار اقتصادي كمك كنند.

از آنجا كه اين شركت‌ها متكي به سرمايه‌هاي مردمي هستند و از طريق جمع‌آوري پس‌اندازهاي مردم اقدام به تشكيل سرمايه مي‌كنند، مي‌توانند آثار مثبتي در كاهش تورم داشته باشند؛ زيرا در اين حالت پول جديدي وارد اقتصاد نمي‌شود، بلكه اين پول جمع‌آوري و در راه توسعه و آباداني كشور و مردم صرف مي‌شود.

بنابراين اين شركت‌ها با فعاليت صحيح خود مي‌توانند با كاهش سرما‌يه‌گذاري‌هاي دولتي و انجام سرمايه‌گذاري‌هاي جديد نقش سازنده‌اي در توسعه اقتصادي كشور ايفا كرده و به تشكيل سرمايه‌هاي ملي كمك كنند. از طرف ديگر شركت‌هاي سرمايه‌گذاري يكي از تسهيل‌كنندگان انتقال سرمايه در بخش‌هاي مختلف توليد، خدمات و هرچه مؤثرتر كردن بازار سرمايه و برقراري رقابت صحيح با بازار پول هستند.

از آنجا كه عملكرد هر سازمان به‌عنوان يك اصل در حد امكان بايد اندازه‌گيري شود، وجود يا نبود نظام ارزيابي عملكرد مؤثر و كارآمد با حيات و مرگ سازمان رابطه‌اي مستقيم دارد؛ به‌طوري كه فقدان آن را به‌عنوان بيماري سازماني قلمداد كرده‌اند.

از طرف ديگر براساس ماده 6 اهداف كمي برنامه چهارم توسعه بخش قابل توجهي از رشد اقتصادي ‌بايد از محل ارتقاي بهره‌وري تأمين شود. براين اساس محاسبه كارايي شركت‌هاي سرمايه‌گذاري به‌عنوان يكي از نهادهاي مهم اقتصادي كشور نقش مهمي در ارزيابي و برنامه‌ريزي اقتصادي كشور ايفا مي‌كند. همچنين با توجه به توانايي شركت‌هاي سرمايه‌گذاري در كسب بازدهي بالا نسبت به بازار پولي، ضرورت توجه و فعاليت بيشتر در توسعه فعاليت‌هاي شركت‌هاي سرمايه‌گذاري در شرايط كنوني براي سرمايه‌گذاران از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

اميد است با توسعه فعاليت‌هاي شركت‌هاي سرمايه‌گذاري در بازار سرمايه، بازار مذكور از مزيت‌هاي خاص موجود در آن شركت‌ها براي دستيابي به بازاري كارآمد و افزايش سبد مالي خانوارها و همچنين جهت‌دهي سرمايه‌ها به سمت فعاليت‌هاي مولد و اشتغال‌زا برخوردار شود.

  • كارشناس ارشد بازار مالي
کد خبر 373830

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha