جمعه ۲ آذر ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر: برخلاف آن چه که در تصور بیش‌تر اهالی فرهنگ وجود دارد، اوضاع هنرهای تجسمی، آن قدرها هم بد نیست و به‌نظر می‌رسد کار و کاسبی این گروه مظلوم از هنرها نیز با سردی هوا رابطه معکوس دارد.

همزمان با آغاز به کار پنجمین دوسالانه مجسمه‌سازی در موزه هنرهای معاصر، نمایشگاه فروش آثار نقاشی و مجسمه در کاخ موزه سعدآباد گشایش یافت تا ان‌شاءالله 300 اثر باقیمانده این نمایشگاه نیز تا 25 آذر فروخته شود.

در 6 ماه گذشته، انجمن نقاشان و مجموعه سعدآباد با فراخوان و باقی روش‌ها، 600 تابلو و مجسمه را از 200 هنرمند جمع‌آوری کردند تا نمایشگاه یادشده را  افتتاح کنند،  اما پیش از آغاز، نیمی از آثار رسیده به فروش رفته است.

اتفاقی که البته باورش کمی دشوار است، اما افتاده. همان طور که به گفته غلامحسین نامی، مؤسسه‌ای مثل کریستی با 2 قرن سابقه هنری در دنیا به سراغ هنرمندان ایرانی آمده است.

نامی که خود از نقاشان پیشکسوت و نامی ایران و عضو فرهنگستان هنر است در مراسم افتتاحیه نمایشگاه سعدآباد به ایسنا گفت: «70 سال تاریخ نقاشی داریم، ولی در 10 سال اخیر توانستیم هنر معاصر ایران به‌خصوص نسل جوان را به دنیا معرفی کنیم و با جامعه هنری دنیا در ارتباط باشیم.

باید از اتفاقی که برای هنر ایران در حراج کریستی و ساتبی افتاد خوشحال باشیم و از کسانی که برای معرفی فرهنگ و هنر ایران به دنیا تلاش بسیاری کردند تشکر کنیم.»

ظاهرا فروش آثار هنرمندان ایرانی در این 2 حراج معروف، سبب شده است قیمت آثار هنری در ایران نیز رشد کند، آنچنان که نامی و دیگران را امیدوار کرده است: «فروش آثار هنرمندان ما در حراج‌های دنیا باعث شد قیمت آثار هنرمندان ایرانی در داخل کشور هم تکانی بخورد و همگان بدانند که اگرچه قالی و سکه و زمین با ارزشند و اثر هنری قابل مقایسه با این ثروت‌ها نیست، ولی ارزش افزوده دارد و می‌توان به‌عنوان سرمایه بزرگ مادی و معنوی از آن بهره برد.»

شاید همین تکان‌ها باعث شده باشد که برخلاف جریان شدید آب، عده‌ای به فکر راه‌اندازی نگارخانه بیفتند؛ نگارخانه هفت‌هنر که توسط 2 عکاس در یوسف‌آباد تهران به راه افتاده و نخستین نمایشگاهش تا 8 آذر با آثاری از سیدمحمد احصایی، احمد اسفندیاری، ایرج اسکندری، فرح اصولی، حسین خسروجردی، ایران درودی، کوروش شیشه‌گران، حبیب‌الله صادقی، کوروش ادیم و غلامحسین نامی برقرار است.

نمایشگاه سعدآباد نیز تا 25 آذر ادامه خواهد داشت و آن طور که به‌نظر می‌رسد، می‌توان امیدوار بود 26 آذر مسئولان برای نخستین بار به جای وانت برای بار زدن آثار باقیمانده، به جارو برای تمیز کردن سالن‌های خالی نیاز خواهند داشت.

ان‌شاءالله.البته این تمام ماجرا هم نیست. چند کیلومتر پایین‌تر، جایی که هوا هنوز به سردی سعدآباد نشده است، 103 هنرمند مجسمه‌ساز، 112 اثر خود را به نمایش گذاشته‌اند. پنجمین دوسالانه مجسمه‌سازی  تا نیمه دی‌ ماه در موزه هنرهای معاصر برپاست.

کد خبر 37360

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز