جمعه ۲ آذر ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۳
۰ نفر

کامران محمدی: ششمین جشنواره سراسری تئاتر کانون‌های نمایش به همت سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران در سالن ستاد بحران پارک لاله آغاز شد.

این سالن در شرایط موجود تئاتر، شاید بهترین و بامسماترین سالن پایتخت برای راه‌اندازی یک جشنواره تئاتر باشد. شرایطی که دست کم از نظر سالن، می‌تواند یک بحران تلقی شود.

به ویژه آن که احتمالاً مهم‌ترین بخش مراسم افتتاحیه جشنواره ششم، وعده‌های دوباره مسئولان برای راه‌اندازی سالن‌های جدید بود: «تا سال آینده 15 سالن نمایش و تئاتر با تدبیر  دکتر محمدباقر قالیباف در شهر تهران تأسیس می‌شود. تئاتر شهر 2 در منطقه یازده مراحل طراحی را پشت سر گذاشته و به زودی وارد عملیات اجرایی می‌شود.

هچنین سالن‌های تئاتر تخصصی در فرهنگسرای خاوران و سوله‌های ایرانشهر در مجاورت خانه هنرمندان نیز در حال احداث است.»البته رئیس سازمان فرهنگی_هنری شهرداری، نخستین مقامی نبود که این وعده‌ها را مطرح می‌کرد، اما تکرار دوباره برنامه‌های شهرداری در حوزه تئاتر، دست کم این حسن را داشت که بدانیم شهرداری ماجرا را فراموش نکرده است.

به هر حال جایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدام از کمبود بودجه می‌گوید و به هیچ روی نباید انتظار این اقدامات گران را از مدیران فرهنگی‌مان انتظار داشته باشیم، دیگر چه می‌ماند جز دل بستن به وعده‌های شهرداری؟

به گزارش مهر، احمد نوریان ادامه داد: «مجموعه تئاتر شهر 2 و 3 با 7 سالن تئاتر و همین‌طور مجموعه تئاتر نینوا و سوله‌های خیابان ایرانشهر به‌زودی به سالن‌های تئاتر اضافه‌ می‌شوند تا فرصت جدیدی برای هنرمندان این رشته فراهم شود.»

و این همه، تلاش شهرداری است برای این که شهر در استخدام انسان درآید؛ «هنر نمایش، مفسر زندگی و واقعیت‌های آن است و برگزاری چنین جشنواره‌هایی در سطح شهر تهران تلنگری است تا کسانی که در غفلت به سر می‌برند به خود آیند و به فکر فروروند، زیرا شهر باید در استخدام انسان‌ها باشد.»

البته مراسم آغازین جشنواره تئاتر کانون‌های نمایش، فقط سخنرانی نبود. برعکس، مسئولان مراسم ویژه‌ نقاره‌زنی را به مناسبت میلاد حضرت رضا ع تدارک دیده بودند که پس از آن، اجرای پرفورمنس به کارگردانی مهدی فرج‌پور، واقعا مصداق جالب و بارزی از ترکیب سنت و مدرنیته را ایجاد کرد.

همین طور اجرای ارکستر سمفونیک جوانان و مراسم آتش‌بازی و... تا این که پنجشنبه تمام شد و جشنواره رسما راه افتاد. دیروز در نخستین روز از برنامه اجراها، 11 نمایش در 2 بخش صحنه‌ای و خیابانی اجرا شد؛ در بخش نمایش‌های صحنه‌ای 4 نمایش نمی‌دونم فردا چی میشه کار محمد صفا، با من حرف بزن دیوانه به کارگردانی احمد ارجمندی، مردان بیوه مجید زارع‌زاده و بیدارخوابی فاطمه شریفی به ترتیب در خانه نمایش، تماشاخانه مهر، سالن اصلی فرهنگسرای هنر و سالن تجربه این فرهنگسرا به روی صحنه رفتند.

تا 10 آذر نمایش‌های بعدی نیز در همین سالن‌ها اجرا خواهند شد. برای دیدن آثار خیابانی هم می‌توانید به فرهنگسراهای خانواده و بهمن، خانه‌هنرمندان و پارک‌های لاله، شفق و ساعی بروید.

هم هوای باران‌خورده پاییزی، هم تماشای رایگان تئاتر.

کد خبر 37359

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز