همشهری آنلاین: بمب‌گذاری‌های تقریبا همزمان در مقابل دادگاه در سه شهر شمالی هند، امروز (جمعه دوم آذر) دستکم 13 تن کشته و بیش از 40 مجروح به‌جا گذاشت

خبرگزاری اتریش از دهلی نو گزارش داد، آن گونه که پلیس اعلام کرد در شهر بنارس که برای هندوها مقدس است، 9 تن کشته شدند که سه تن از آنان وکیل بودند.

در شهر فیض‌آباد در ایالت اوتار پرادش نیز چهار تن بر اثر حملات انجام شده جان باختند. بریج لال، رییس پلیس اعلام کرد که این تحرکات «حملات تروریستی به وکلای کشورمان بوده است».

در سراسر ایالت اوتار پرادش وضع فوق‌العاده حاکم شده است. یک هفته پیش اتاق وکلای این ایالت تصمیم گرفت که از افراط‌گرایان دفاع نکند.

جی ان چمبر، وزیر داخلی اوتار پرادش خبر داد که سه مورد انفجار‌ در بنارس، دو مورد در لوکناو و دو مورد دیگر در فیض آباد رخ داده‌اند.
سریپراکاش جایزوال، معاون وزیر کشور هند نیز در برابر خبرنگاران در دهلی نو گفت: «این حقیقت که سه حمله همزمان صورت گرفته است، جای تردیدی باقی نمی‌گذارد که این یک توطئه است. هدف از آن هم ایجاد ترس و وحشت بوده است».

در همین حال شبکه خبری NDTV تصاویری از اجساد بی‌جان و قربانیان غرق در خون را در میان آوارها نشان داد. ویکرام سینگ، رییس پلیس اوتار پرادش از 160 میلیون جمعیت این ایالت خواست تا برای وضع هشدار در حال آماده باش باشند. فیض آباد در نزدیکی آیودیه قرار دارد که از سال 1992 بر اثر درگیری سنگین میان هندوها و مسلمانان حدود 2000 تن را به کشتن داده است.

در سال‌های گذشته در هند ده‌ها مورد بمب‌گذاری صورت گرفته است که مقامات افراطیون کشمیری را مسوول دانسته‌اند. در ماه اکتبر بر اثر انفجار در یک سینمای مملو از جمعیت در شهر لودهیانا واقع در ایالت شمالی پنجاب نیز شش تن کشته شدند.

دو روز پیش سه تن بر اثر بمب‌گذاری در شهر اجمر (مقدس برای مسلمانان و هندوها) واقع در ایالت راجستان قربانی شدند. در ماه اوت نیز در شهر حیدرآباد حملات متعدد باعث کشته شدن 42 تن شد.

کد خبر 37350

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز