همشهری آنلاین: جلسه رتبه‌بندی بخش عکس روزنامه‌ها روز سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶برگزار شد.

به گزارش شفقنا، اگرچه قبلا بخش محتوای روزنامه‌ها مورد بررسی قرار می‌گرفت ولی این اولین بار بود که بخش عکس‌ها هم در راستای همین طرح، رتبه‌بندی می‌شد. روز گذشته شاخص‌های تدوین شده برای این ارزیابی منتشر شد (اینجا) اما روند تدوین آنها چگونه بود؟ مهمترین این شاخص‌ها به چه نکاتی توجه داشتند؟ برای اجرایی شدن آنها چه برنامه‌های جانبی تدارک دیده شده است؟

رئیس انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران با اشاره به طرح رتبه‌بندی روزنامه‌های سراسری و محلی در معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شفقنا رسانه توضیح می‌دهد: از ما خواسته شد تا به صورت تخصصی شاخص‌هایی برای رتبه‌بندی عکس روزنامه‌ها مشخص کنیم و این شاخص‌ها را در سایت معاونت قرار دهیم تا روزنامه‌ها پیرو همان شاخص‌ها عمل کنند و رتبه بالاتری بگیرند.

ما هم حدوداً دو جلسه با تعدادی از دبیران عکس روزنامه‌های سراسری –افرادی که فکر می‌کردیم خیلی فعال هستند- و مدرسان عکاسی مثل اسماعیل عباسی و فرهاد سلیمانی برگزار کردیم و باز هم از اساتید علوم ارتباطات مثل آقای دکتر شکرخواه مشورت خواستیم تا از بعد خبری هم این مسئله را در نظر گرفته باشیم.

فروتن با توضیح ۱۲ شاخص تدوین شده در این جلسات بیان کرد: در جلسه داوری روز سه شنبه، بخش عکس روزنامه‌های سراسری ارزیابی شد. اگرچه ما معتقد بودیم ارزیابی بخش طرح باید به جای دیگری سپرده می‌شد ولی با این حال ارزیابی بخش طرح و عکس را بر عهده انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی گذاشتند چون معتقد بودند بخش طرح به بخش عکس نزدیک است. به همین دلیل در بخش طرح از خانم فیروزه مظفری و آقای هادی حیدری و در بخش عکس هم از آقایان اسماعیل عباسی، فرهاد سلیمانی، رضا معطریان و رضا حافظ القران دعوت شد.

شاخص‌ها به خط مشی روزنامه‌ها ربطی ندارد اولین شاخص‌ توجه روزنامه‌ها به هویت بصری است، او در توضیح این شاخص می‌گوید: در این رتبه‌بندی به طور کلی بحث ما بر مسئله عکس است و از لحاظ بصری چیدمان و ترکیب بندی عکس و سایر عوامل بصری موجود در روزنامه برای این رتبه‌بندی مهم است. اما آیا در انتخاب و رتبه‌دهی عکس به سیاست‌گذاری‌های رسانه هم توجه می‌شود؟

فروتن پاسخ می‌دهد: اصولی که در این شاخص‌ها مطرح شده حرفه‌ای است و ربطی به خط مشی روزنامه‌ها ندارد. به عنوان مثال تیتر با عکس باید در یک راستا و مرتبط با هم باشند. اگرچه این شاخص‌ها خیلی ساده هستند ولی بر روی آن‌ها خیلی بحث شد تا به این نتیجه رسیدیم، اگر روزنامه‌ها این ۱۲ شاخص را رعایت کنند، می‌توانند حداکثر نمره عکس را بگیرند. ضرورت آموزش برای ارتقاء سطح کارکرد عکس یکی از نکات مهم در این شاخص‌ها مربوط به «اولویت استفاده از عکس‌های بومی (منطقه‌ای) در روزنامه‌های محلی و داشتن «زاویه محلی» عکس‌ها» است. موضوعی که اجرایی شدن آن نیاز به آموزش هم دارد. آیا انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی در این زمینه آموزش‌های جانبی تدارک دیده است؟

او پاسخ می‌دهد: در جلسه روز سه شنبه بر مسئله آموزش تأکید شد. وضعیت کاربرد عکس در روزنامه‌های سراسری بسیار در سطح پایینی قرار دارد. به عبارتی اگر بعدا امتیازها را ملاحظه کنید، می‌بینید حداکثر نمره امتیازی که می‌توانند در بخش عکس بگیرند، خیلی پایین است. روزنامه‌هایی هم هستند که با وجود تیراژ بالاتر و عملکرد حرفه‌ای، پنجاه شصت درصد نمره را در بخش عکس گرفتند. این مسئله نشان‌دهنده ضرورت آموزش برای ارتقاء سطح کارکرد عکس روزنامه‌ها است. بنابراین لازم است رسانه‌ها احساس مسئولیت داشته باشند و ملزم شوند تا به صورت حرفه‌ای در این زمینه کار کنند.

فروتن ادامه می‌دهد: انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی به عنوان یک انجمن تخصصی در حوزه عکاسی مطبوعات آماده است تا این آموزش‌ها را در تهران و شهرستان‌ها به همکاران بخش عکس بدهد. البته اساتیدی هم هستند که برای آموزش یا از طرف معاونت یا خود رسانه دعوت می‌شوند. اما بهتر است روزنامه‌ها ملزم شوند قوانین و آموزش‌های دریافت شده را به کار ببرند. یکی از موضوعات خیلی مهم که به امتیاز رسانه اضافه می‌کند، وجود سرویس عکس و عکاس اختصاصی در رسانه است، اسم عکاس را حتما درج کند، عکس دارای شرح عکس و … باشد. اگر رسانه‌ها می‌خواهند به سمت حرفه‌ای‌گری پیش بروند باید به این مسائل توجه کنند.

رئیس انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران با بیان این که نتایج رتبه‌بندی بعد از دسته‌بندی آمار نهایی در معاونت مطبوعاتی منتشر می‌شود، می‌گوید: روزنامه‌هایی که مدارک خود را فرستاده‌اند، در رتبه‌بندی بخش عکس ارزیابی شده‌اند. در این قضیه بنا به دلایلی جای یک سری از روزنامه‌ها خالی بود که اتفاقاً عکس را نسبتا خوب کار می‌کنند. بنابراین اگر در جلسات بعد شرکت کنند و مدارک خود را بفرستند، در لیست رتبه‌بندی قرار می‌گیرند.

کد خبر 373316

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha