همشهری آنلاین: رئیس کمیته امداد در نشست خبری با بیان این نکته که امکان افزایش ۵ برابر مستمری مددجویان برای سازمان متبوعش وجود ندارد،‌در پاسخ به سئوالی در مورد مناطق مرزی تأکید کرد:ینکه این مناطق عمدا توسط دولت‌ها محروم نگهداشته شده باشد را اصلا قبول ندارم.

به گزارش ایسنا، سید پرویز فتاح در نشست خبری خود ضمن اشاره به آنکه در حال حاضر مسئله رسیدگی به نیازمندان و محرومان به یک گفتمان ملی تبدیل شده است گفت: در انتخابات ریاست جمهوری شاهد بودیم که موضوع رسیدگی به نیازمندان و محرومان به یک گفتمان ملی و هماهنگ تبدیل شد و یکی از اصلی‌ترین شعارهای کاندیداها رسیدگی به محرومان بود. ما از این مسئله خوشحالیم که هم آنان که انتخاب نشدند و هم دکتر روحانی که با رای ملت انتخاب شد هر کدام خواستند با رسیدگی به محرومان از یکدیگر سبقت بگیرند.

وی ادامه داد: رسیدگی به محرومان امروز در حالی به یک گفتمان ملی تبدیل شده است که پیش از این باید التماس می‌کردیم و به دست و پای مسئولان می‌افتادیم تا کاری برای نیازمندان انجام دهند اما امروز خوشبختانه آنها جلوتر از همه حرکت می‌کنند و دولت و مجلس نیز در حمایت از محرومان و مستضعفان با یکدیگر هماهنگ هستند.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) در ادامه به بخشی از صحبت‌های دو شب پیش رئیس جمهور در دیدار با مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: در دیدار با مقام معظم رهبری رئیس جمهور گزارش عملکرد خوبی را ارائه دادند و در فرازی از گزارش خود به مقام معظم رهبری عنوان کردند که در صدد هستند تا مستمری نیازمندان را تا پنج برابر افزایش دهند. این در حالیست که روحانی پس از انتخابات ریاست جمهوری نیز عزم دولت دوازدهم را برای ریشه کن کردن فقر مطلق تا پایان دولت اعلام کرده بودند.

فتاح در ادامه با بیان آنکه رئیس مجلس در زمینه حمایت از نیازمندان در حوزه قانونگذاری اعلام آمادگی کرده‌اند خطاب به رسانه‌ها گفت: در شرایط فعلی که همه ارکان نظام در جهت محرومیت زدایی و حمایت از محرومان اعلام آمادگی کرده‌اند رسانه‌ها هم که همواره اهل نقد هستند باید در این زمینه مشارکت جدی‌تری داشته باشند و مواظب باشند که خدای نکرده از این حرکت عقب نیفتند. نحوه فعالیت رسانه‌ها نباید به گونه‌ای باشد که دائما به دنبال پرداختن به مسائل سیاسی بوده و از طرح سایر مسائل و موضوعات غافل بماند زیرا حمایت از محرومان مسئله کوچک و شوخی برداری نیست و امروز همه باید کمک کنند تا کمیته امداد در راستای عمل به وظایفش به موفقیت برسد.

  • محروم نگه‌داشتن مناطق مرزی توسط دولتها را قبول ندارم

فتاح در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر آنکه هنوز محرومیت با ضریب هفت و هشت و 9 در کشور وجود دارد و آیا محروم نگه داشتن برخی مناطق از جمله مناطق مرزی کشور تعمدی بوده یا خیر؟ گفت: اینکه این مناطق عمدا توسط دولت‌ها محروم نگهداشته شده باشد را اصلا قبول ندارم زیرا آرزوی هر دولتی محرومیت زدایی است و معتقدم تمام دولت‌ها متناسب با توانایی‌شان در رفع این محرومیت زدایی تلاش کرده‌اند اما شاید محرومیت برخی از مناطق به علت وسعت کشور و پراکندگی‌ها همچنان استمرار یافته باشد.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) در ادامه با بیان آنکه وجود مناطقی با ضریب محرومیت هشت و 9 به هیچ وجه در کشور زیبنده نیست، زیرا ضریب 9 بسیار دردناک است و وجود چنین ضریب محرومیتی در یک منطقه نشان دهنده اوضاع اسفناک آن منطقه است، این در حالیست که در ایران آنقدر ندار نیستیم که نتوانیم ضریب محرومیت این مناطق را کاهش دهیم، گفت: در حال حاضر کمیته امداد برای مناطق محروم بودجه ویژه‌ای را اختصاص داده است و برنامه‌های ویژه‌ای دارد و هیچ گاه بودجه کمیته امداد در استانی مانند تهران با استانی همچون جنوب کرمان یکسان نیست اما امروز برای رفع محرومیت از چهره این مناطق نیاز به مشارکت تمامی دستگاه‌ها داریم.

  • افزایش تعداد مراجعان برای قرار گرفتن زیر چتر حمایتی کمیته‌امداد

وی در ادامه در خصوص اقدام دولت در واریز مبلغ افزایش یافته مستمری مددجویان طی دو ماه اخیر به حساب یارانه آنها گفت: با توجه به ارتباط بسیار خوب ما با دولت می‌توانیم به راحتی از دولت انتقاد کنیم، پس باید بگویم که دولت در این دو ماه برای واریز مستمری‌ها خلاف قانون عمل کرده است زیرا نباید رقم افزایش یافته مستمری‌ها به حساب یارانه افراد واریز شود زیرا حساب یارانه و مستمری کاملا با یکدیگر متفاوت است و این کار دولت حساب‌ها را به هم ریخته است اما ما در زمان انتخابات دم فروبستیم و در این خصوص هیچ صحبتی نکردیم زیرا هر گونه اظهار نظر ما در آن زمان سیاسی و دخالت تلقی می‌شد.

  •  کشش افزایش 5 برابری مستمری مددجویان را نداریم

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) ادامه داد: در حال حاضر در کسوت نظام هستیم و هر کاری که می‌کنیم باید تمام جوانب آن را بسنجیم حتما افزایش رقم مستمری‌ها اقدام خوبی بود اما اگر مدیریت خوبی نداشته باشیم تبعات منفی به همراه خواهد داشت. به همین دلیل ما از دولت تقاضا کردیم که در اعلام این موضوعات دقت بیشتری داشته باشد زیرا پس از اعلام افزایش مستمری از یک طرف مراجعات افراد برای قرار گرفتن در چتر حمایتی کمیته امداد افزایش یافته و از سوی دیگر رغبت مددجویان برای اخذ وام‌های اشتغال زایی نیز کاهش یافته است. به همین دلیل نباید به این مسائل دامن بزنیم که در انتخابات به حد کافی دامن زده شد و حتی دو شب پیش نیز رئیس جمهور در دیدار با  مقام معظم رهبری به افزایش پنج برابری مستمری مددجویان اشاره کردند اما باید بدانند که این موضوع واقعا کار ما را سخت می‌کند و سیستم این کشش را ندارد.

  • پرداخت وام پنج میلیون تومانی به سرپرستان خانوارفعلا از سوی بانک مرکزی به کمیته امداد اعلام نشده

فتاح در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص پرداخت وام پنج میلیون تومانی به سرپرستان خانوار که رئیس بانک مرکزی اعلام کرده است، گفت: هنوز بانک مرکزی این مسئله را با ما طرح موضوع نکرده اما از این تصمیم استقبال می‌کنیم زیرا مددجویان ضامن و چک ندارند و اینکه مستمری مددجو ضمانت او باشد بسیار خوب است اما باید این موضوع مدیریت شود زیرا ضمانت مستمری، مددجوست و نباید طوری باشد که تمام رقم مستمری او به اقساط وام اختصاص پیدا کند زیرا این مسئله قطعا اختلال ایجاد خواهد کرد. این در حالیست که باید توجه شود که این وام‌ها برای اشتغال باشد نه برای روزمرگی، زیرا پرداخت چنین وام‌هایی برای مخارج روزمره افراد برای آنها بدهکاری ایجاد می کند.

فتاح در ادامه با بیان آنکه در حال حاضر با بهزیستی هیچ مشکل تداخلی نداریم و کاملا هماهنگ عمل می‌کنیم و هم افزایی صورت گرفته گفت: وسعت کار ما آنقدر زیاد است که اگر دیگران هم به این کار وارد شوند جای کسی را تنگ نخواهند کرد و ما از آنها استقبال خواهیم کرد. در خصوص موسسات خیریه و سازمان‌های مرتبط با امور خیریه نیز هماهنگی در سطح کلان وجود دارد و اینطور نیست که آنها رغیب ما باشند یا در کار ما مداخله کنند بلکه هم اکنون در هم افزایی علاوه بر سازمان بهزیستی با بسیج، بنیاد مستضعفان، بنیاد برکت و خیریه‌ها نیز صورت گرفته هر چند باید عقلانی‌تر رفتار شود اما در مجموع فعالیت این مراکز را به عنوان رقیب نمی‌دانیم و توصیه می‌کنیم آنها هم در زمینه محرومیت زدایی کار کنند و باری را از دوش ما بردارند.

  • 15 درصد مددجویان کمیته امداد اهل تسنن هستند

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) در خصوص حمایت این نهاد حمایتی از اهل سنت در کشور نیز گفت: چندین سفر به بلوچستان، کردستان، ترکمن صحرا و سایر نقاطی که تراکم جمعیت اهل تسنن در آن مناطق زیاد است داشتم و در حال حاضر آمار مددجویان اهل تسنن تحت حمایت کمیته امداد 15 درصد کل مددجویان این نهاد را در سراسر کشور تشکیل می‌دهد که این آمار از نسبت جمعیت اهل تسنن به کل جمعیت کشور بیشتر است. این موضوع نشان می‌دهد در کمیته امداد هیچ تفاوتی در ارائه خدمات و حمایت‌های خود میان برادران اهل تسنن و شیعیان نداریم اما موارد اختلافی در احکام اهل تسنن و شیعه وجود دارد که بسیار قابل توجه است.

وی در ادامه در خصوص موارد اختلافی در احکام اهل تسنن و شیعه تصریح کرد: یکی از اختلافات احکام دینی شیعیان و اهل تسنن مربوط به «صدقه» است. به طوریکه برادران اهل تسنن به صندوق صدقات اعتقاد ندارند و به صندوق‌های ما پول واریز نمی‌کنند. این در حالیست که ما بر اساس احکام شرعی تنها مجازیم که صدقات جمع شده از هر شهر و استان را به نیازمندان همان شهر و استان اختصاص دهیم و ریالی از رقم صدقه هیچ استانی از آن استان خارج نمی‌شود و ما هیچ وقت صدقه منطقه‌ای را در مناطق دیگر هزینه نمی‌کنیم.

به این ترتیب استان‌هایی که جمعیت اهل تسنن در آنها زیاد است به این شکل صدقه پرداخت نمی‌کنند به تبع نمی‌شود صدقات سایر استان‌ها را از محدوده جغرافیایی آن استان خارج و در این استان‌ها خرج کنیم.

  • ارائه وام‌های با سود صفر درصد به مددجویان اهل تسنن

فتاح در ادامه با بیان آنکه علمای شیعه وام بانکی با کارمزد چهار درصد را وام قرض الحسنه می‌دانند و آن را حلال اعلام کرده‌اند، گفت: علمای اهل سنت حتی یک درصد کارمزد را هم حرام می‌دانند این در حالیست که در دیداری که با مولوی عبدالحمید داشتم در این خصوص از آنها تشکر و از این نظر آنها استقبال کردم، کاش علمای ما هم مانند علمای اهل سنت عمل می‌کردند و می‌گفتند که بانک‌ها نباید سود بگیرند زیرا همین سودهای بالای بانکی این بلا را بر سر اقتصاد ما آورده است.

وی افزود: در نتیجه پس از صحبت‌های انجام شده برای مددجویان اهل تسنن وام بدون کارمزد اختصاص دادیم تا این مشکل شرعی آنها نیز حل شود و هم اکنون در مناطق اهل سنت وام صفر درصد به آنها ارائه می‌شود.

فتاح در ادامه گفت: یکی دیگر از تفاوت‌های موجود در میان احکام دینی اهل سنت با شیعیان در مسئله «زکات» است؛ به طوریکه زکات در فقه شیعه به اقلام معدودی تعلق می‌گیرد. این در حالیست که در میان اهل تسنن اقلام بسیاری مشمول زکات می‌شوند تا جاییکه در سال گذشته مناطق بلوچستان، کردستان، ترکمن صحرا در رده‌های اول پرداخت زکات در کشور بوده‌اند و این باعث خوشحالی ماست زیرا برادران اهل تسنن در دوره‌های گذشته اعتمادی به ما نداشتند اما امروز به ما اعتماد کردند و مبالغ قابل توجهی از زکات خود را به ما داده‌اند که ما نیز مبالغ جمع آوری شده را میان نیازمندان همان مناطق توزیع کردیم.

  • برخی ایتام اهل سنت حامی ندارند

فتاح در ادامه در خصوص آنکه برخی از ایتام اهل سنت حامی ندارند گفت: یکی دیگر از تفاوت‌های موجود میان شیعه و اهل تسنن مسئله «تکفل ایتام» است زیرا با وجود آنکه در شیعه تاسی از امیرالمومنین تکفل ایتام را مستحب اکید می‌دانیم، چنین نگاهی در خصوص تکفل ایتام در میان برادران اهل سنت وجود ندارد به همین دلیل تعداد معدودی ایتام اهل تسنن در بلوچستان هستند که حامی ندارند اما ما به دنبال آن هستیم که با تشویق و ترغیب شیعیان به تکفل ایتام برادران اهل تسنن این مسئله را حل کنیم و قول می‌دهم به برکت همین ماه رمضان هیچ یتیم شیعه و سنی در کشور بدون حامی باقی نماند.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) در ادامه به مسئله خروج مددجویان از این نهاد نیز گفت: سال گذشته 10 درصد از جامعه آماری تحت پوشش خود را کم کردیم و با این کار باری از دوش دولت و مجلس کم شد. این در حالیست که ما این افراد را از چرخه حمایت خود بیرون نمی‌کنیم چون این مسئله به صلاح نیست و تمامی این افراد به دلیل خودکفایی از حمایت امداد خارج شده‌اند. این در حالسیت که اگر آنان عادی و طبیعی خارج می‌شدند هم ما هنر نکرده بودیم.

فتاح در پایان در خصوص پرداخت وام اشتغال به مددجویان نیز گفت: سال گذشته به 120 هزار نفر وام پرداخت شده اما این مسئله به معنی خودکفا شدن همه آنها نیست زیرا معمولا 20 درصد تلفات وام داریم و دو تا سه سال زمان می‌برد تا این افراد از وام بهره بگیرند. برای سال جاری نیز بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته 140 هزار فقره وام اشتغال به مددجویان پرداخت خواهیم کرد.

کد خبر 373187

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha