همشهری آنلاین: طبق یافته محققان، سلول‌های بنیادی سرطان که موجب رشد تومورهای مرگبار و کشنده می‌شوند از طریق ترکیب آنتی‌بیوتیک‌ها و ویتامین C نابود می‌شوند.

ترکیب آنتی‌بیوتیک و ویتامین C سلول‌های سرطانی را نابود می‌کند

به گزارش خبرنگار مهر، محققان دانشگاه سالفورد بریتانیا دریافتند آنتی بیوتیک «داکسی سایکلین» همراه با اسید اسکوربیک (ویتامین C) به شکل چشمگیری در نابودی سلول‌های بنیادی سرطان در شرایط آزمایشگاهی موثر بوده‌اند.

به گفته محققان، این متد می‌تواند توضیح جدیدی برای نحوه پیشگیری از مقاوم شدن سلول‌های سرطانی به درمان و نحوه گسترش درمان‌های ترکیبی برای مقابله با مقاومت به داروها باشد.

میشل لیزانتی، سرپرست این مطالعه، در این باره می‌گوید: «ما می‌دانیم که بخشی از سلول‌های سرطانی از شیمی درمانی فرار کرده و مقاوم به دارو می‌شوند. ما این استراتژی جدید را برای یافتن مقابله با این مسئله انجام دادیم.»

وی در ادامه توضیح می‌دهد: «گمان ما برای پاسخ به این مسئله مربوط به این حقیقت است که برخی سلول‌های سرطانی، که به لحاظ متابولیکی انعطاف پذیر می‌نامیم، قادر هستند منبع سوخت خود را تغییر دهند. از این رو زمانی که درمان دارویی موجب کاهش قابلیت دسترسی به یک ماده مغذی خاص می‌شود، سلول‌های سرطانی انعطاف پذیر می‌توانند با یک منبع انرژی جایگزین خودشان را تغذیه کنند.»

این شیوه ترکیبی جدید مانع از تغییر رژیم غذایی این سلول‌های سرطانی می‌شود و آنها را به شکل موثری گرسنه می‌کند چرا که اجازه نمی‌دهد از سایر انواع بیوسوخت‌های موجود استفاده نمایند.

به گفته محققان، در این شیوه ویتامین C همچون بازدارنده گلیکولیز عمل می‌کند. گلیکولیز در میتوکندری که نیروگاه سلول تلقی می‌شود، انرژی تولید می‌کند.

تیم تحقیق اخیرا نشان داده بود که ویتامین C بالغ بر ۱۰ برابر بیشتر از داروهای ۲-DG در توقف رشد سلول سرطانی موثر است اما درحال حاضر این محققان می‌گویند در صورت مصرف ویتامین C با آنتی بیوتیک، تاثیر درمان ۱۰۰ برابر بیشتر از داروهای سرطان ۲-DG خواهد بود.

کد خبر 373169

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha