سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۲
۰ نفر

امیر کویت که در روزهای اخیر با سفر به عربستان و قطر، میانجی اصلی دعوای عربی بوده ‌است، در سخنانی هشدار داده که ممکن است این تنش پیامدهای ناگواری داشته ‌باشد.

خبرگزاري رسمي كويت به نقل از شيخ صباح الاحمد الصباح، امير اين كشور نوشته‌است: «ديدن اختلاف ميان كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج‌فارس سخت است. نسلي كه 37سال قبل شوراي همكاري خليج‌فارس را پايه‌گذاري كرد، اكنون نمي‌تواند شاهد اين اختلافات باشد؛ اختلافاتي كه ممكن است پيامدهاي ناخواسته‌اي داشته ‌باشد.

امير كويت گفته، تلاش‌ها براي ميانجيگري هرقدر هم كه سخت باشد او به كارش ادامه خواهد داد. امير 87ساله كويت هفته گذشته و با شروع تنش ميان عربستان، امارات و بحرين با قطر، ابتدا به رياض سفر كرد و بعد از گفت‌وگو با مقامات سعودي به امارات و سپس قطر رفت. بعد از سفرها و مذاكرات او، دولت عربستان شرايط 10 بندي را به‌عنوان شروط پايان تنش با قطر اعلام كرد.

ازجمله اين شروط، قطع ارتباط قطر با حماس، اخوان‌المسلمين و ايران و همچنين تعطيلي شبكه الجزيره بود. وزيرخارجه قطر در سخناني به‌طور تلويحي گفت كه كشورش تسليم اين فشارها نخواهد شد. با اين حال ديروز وزيرخارجه قطر در گفت‌وگويي با الجزيره اعلام كرد كه كشورش به تلاش‌هاي ميانجيگرانه كويت متعهد خواهد ماند.

  • شرايط پيچيده است

جيمز متيس، وزير دفاع آمريكا در اظهارنظري درباره تنش ميان عربستان و قطر گفته‌ است، تحريم و محاصره كشورهاي عربي عليه قطر، وضعيت بسيار پيچيده‌اي است. اين مقام آمريكايي در آستانه ديدار عادل الجبير، وزير خارجه عربستان از واشنگتن گفت كه شيخ تميم وقتي به قدرت رسيد وضعيت دشوار و سختي را به ارث برد و مي‌دانيم كه او تلاش مي‌كند اوضاع و جامعه را به مسير درستي برگرداند.

سخنان متيس ادامه موضع‌گيري‌هاي رئيس‌جمهور و وزير خارجه آمريكاست كه به‌صورت مستقيم يا غيرمستقيم در روزهاي اخير قطر را به حمايت از گروه‌هاي تروريستي متهم كرده‌اند و در اين رويارويي كنار عربستان قرار گرفته‌اند. همزمان وزيرخارجه تركيه اعلام كرد كه رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور اين كشور درباره وضعيت قطر با دونالد ترامپ گفت‌وگو خواهد كرد.

دو طرف در روزهاي اخير يك‌بار در اين‌باره تلفني گفت‌وگو كرده‌اند. تركيه با اعلام اعزام نيروي نظامي به قطر، از عربستان خواسته‌است به محاصره قطر پايان دهد. ديروز همچنين وزير خارجه تركيه با چند سفير عربي در كشورش ديدار و درباره تنش اين كشورها با قطر گفت‌وگو كرده ‌است. همزمان با سفر عادل الجبير به واشنگتن، وزير دفاع قطر هم به آمريكا سفر كرده و قرار است در واشنگتن با مقامات آمريكايي ديدار و گفت‌وگو كند. اين در حالي است كه قطر يك شركت حقوقي آمريكايي را براي انجام فعاليت لابي‌گري در اين كشور استخدام كرده ‌است.

درحالي‌كه تنش ميان كشورهاي عربي و قطر وارد دومين هفته شده‌، به‌نظر مي‌رسد هنوز ميانجيگري‌هاي منطقه‌اي و موضع‌گيري‌هاي بين‌المللي تأثير و نتيجه‌اي نداشته و اين مناقشه همچنان ادامه خواهد يافت. در اين رويارويي، كشورهاي اروپايي، تركيه و برخي كشورهاي منطقه ازجمله عمان در كنار قطر قرار دارند و آمريكا و رژيم‌صهيونيستي از موضع سعودي‌ها حمايت كرده‌اند.

  • قطر بر سر الجزيره معامله نمي‌كند

وزيرخارجه قطر گفته‌است، شبكه الجزيره مسئله‌اي است داخلي و فقط قطر مي‌تواند درباره آن تصميم بگيرد و درباره سرنوشت آن با هيچ كشوري مذاكره نمي‌كند. عربستان شبكه الجزيره را در كشورش تعطيل كرده و براي تماشاي آن هم جريمه مالي تعيين كرده ‌است. كشورهاي ديگر عربي ازجمله امارات، بحرين و مصر هم با اين شبكه مشكل دارند و گاه خبرنگاران آن را دستگير مي‌كنند و اجازه تاسيس دفتر به اين شبكه نمي‌دهند.

 

کد خبر 373129

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha