دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۱
۰ نفر

همشهری دو - مهدی واعظی: بعضی کارهای فنی هستند که وقتی از دور نگاه‌شان می‌کنی، کارهای ساده‌ای به‌نظر می‌رسند اما وقتی نزدیک‌شان می‌روی می‌فهمی که قلق‌های ریزی دارند که اگر بلد نباشی، کار خراب می‌شود.

امواج در تور شما

نصب آنتن گيرنده تلويزيون هم جزو همين كارهاي فني است. شايد بگوييد كه با ديجيتال‌شدن شبكه‌هاي تلويزيوني، با يك آنتن ساده مي‌توان همه شبكه‌ها را بدون دردسر دريافت كرد اما اگر همين كار درست انجام نشود در همان روزهاي اول متوجه عدم‌دريافت تصاوير با كيفيت تلويزيوني خواهيد شد و خيلي زود با بارش كمي باران يا وزيدن نسيمي با اختلال در دريافت شبكه‌هايتان مواجه مي‌شويد. از طرفي براي نصب آنتن هم به يك متخصص و نصاب حرفه‌اي نياز نيست. ما اينجا نكاتي را برايتان بيان كرده‌ايم كه با توجه به آنها، خودتان مي‌توانيد به‌راحتي اين كار را انجام دهيد.

  • چه آنتني انتخاب كنيم؟

گام اول مسلما انتخاب يك آنتن مناسب است. در گذشته كه امواج به صورت سيگنال دريافت مي‌شدند، هر چقدر اين آنتن يا همان گيرنده بزرگ‌تر بود تأثير بهتري داشت اما اين تصور درباره حالا كه شبكه‌ها ديجيتال شده‌اند ديگر درست نيست. شما كه در منزل گيرنده ديجيتال داريد يا اين گيرنده در داخل تلويزيون‌تان وجود دارد، مي‌توانيد با يك آنتن ساده پره‌اي هم همه كانال‌هاي تلويزيون و راديو را با شفافيت كامل دريافت كنيد. پس به‌عنوان نكته اول بدانيد نياز نيست سراغ آنتن‌هاي بزرگ و گران برويد تا نتيجه بهتري دريافت كنيد. موقع خريد حواستان باشد كه بهره آنتن روي جعبه آن حداقل 13db بيان شده باشد. در ضمن آنتن براي طيف UHF طراحي شده باشد. اين هم مهم است كه حتما نقشه اتصال آنتن را مطالعه و طبق آن، آنتن را نصب كنيد.

  • آنتن را كجا نصب كنيم؟

بالكن و پشت پنجره، اصلا جاهاي مناسبي براي نصب آنتن نيستند؛ هم در دريافت شبكه‌ها با اختلال مواجه مي‌شويد و هم در نماي بصري ساختمان اختلال ايجاد مي‌كنيد. امواج انتشار پيدا كرده توسط فرستنده‌هاي تلويزيوني كه حامل اطلاعات صدا و تصوير هستند، به‌صورت مستقيم حركت كرده و وجود مانع بلند در مسير بين آنتن فرستنده و دستگاه گيرنده باعث مي‌شود امواج ضعيف دريافت شوند. بالاترين نقطه ساختمان يا همان پشت‌بام بهترين مكان براي نصب آنتن است اما حواستان باشد كه انتخاب محل مناسب در پشت‌بام هم اهميت زيادي دارد. آنتن بايد در محلي نصب شود كه اطراف آن كاملا باز باشد. قرارگرفتن آنتن در كنار ديوار ساختمان همسايه باعث تضعيف امواج تلويزيوني مي‌شود. هرگونه مانع طبيعي يا غيرطبيعي در خط مستقيم بين آنتن فرستنده امواج تلويزيوني و آنتن گيرنده دستگاه تلويزيوني شما باعث كاهش كيفيت امواج تصاوير يا حتي عدم‌دريافت آن مي‌شود. بنابراين بهتر است تا آنجا كه ممكن است آنتن دريافت در محل و ارتفاع مناسب نصب شود.

  • چطور سيم‌آنتن را پيدا كنيم؟

وقتي شما در يك ساختمان چند طبقه با تعداد واحدهاي زياد زندگي مي‌كنيد، پيدا‌كردن سيم‌ آنتن مربوط به واحد خودتان روي پشت‌بام هم مي‌شود يك دردسر. اگر سازنده ساختمان، اصولي كار كرده باشد، سر هر سيم آنتن در پشت‌بام، شماره واحد نوشته شده است يا اينكه با توجه به عدد واحد شما، نوارهاي رنگي به دور سيم پيچيده است. در غيراين صورت مي‌توانيد با كمك يك نفر هر كدام از سيم‌هايي را كه در پشت‌بام وجود دارد بكشيد و نفر دوم در طبقه شما مشاهده كند كه هر وقت سيم كشيده شد به شما كه در پشت‌بام است خبر دهد.

  • به چه نكاتي در نصب توجه كنيم؟

برخي‌ها فكر مي‌كنند كه هر چقدر با استفاده از ميله، ارتفاع آنتن را بالا ببرند بهتر خواهد بود. اين تصور اشتباهي است. در حقيقت اين موضوع بستگي به ارتفاع ساختمان شما دارد، اگر ساختمان‌تان نسبت به ساختمان‌هاي همسايه‌ها بلندتر است، اصلا نيازي به ميله بلند نيست، همين‌كه اطرافش خالي باشد كفايت مي‌كند. اگر هم كوتاه‌تر است بايد به فكر لوله بلندتر باشيد، اما باز هم نه خيلي بلند. محكم‌بودن اين لوله هم اهميت زيادي دارد، طوري كه با يك باد تكان نخورد يا اينكه نچرخد. لوله‌هاي آب با كمترين قطر براي اين كار مناسب هستند. نصب كردنش به ديوار هم نياز به بست و پيچ و رولپلاك دارد.

دقت در نصب خود سيم آنتن به برد روي آنتن هم اهميت زيادي دارد. حتما مي‌دانيد كه سيم آنتن از 2 بخش تشكيل شده؛ يكي سيم رشته‌اي كه دور تا دور سيم بافته شده است و ديگري سيم مفتولي كه در وسط سيم قرار دارد. هر كدام از اين سيم‌ها بايد در حلقه خودشان روي برد آنتن نصب شوند اما نكته مهم اين است كه به هيچ عنوان اين دو سيم با هم يا با حلقه‌اي غيراز حلقه خودشان نبايد برخورد داشته باشند. وصل‌كردن سيم آنتن به فيش‌هاي پشت تلويزيون هم بايد با همين دقت همراه باشد، چون در غيراين صورت امواج با اختلال دريافت مي‌شود.

دور برد آنتن هم معمولا يك جعبه‌ وجود دارد كه كارش حفاظت از اين برد در مقابل آفتاب و باران است. معمولا اين جعبه خيلي نمي‌تواند در مقابل نفوذ آب هنگام باران‌هاي شديد مقاومت كند، پس بهتر است چند دور چسب پهن شيشه‌اي به دور آن بپيچانيد تا حسابي آب‌بندي شود.

يك كار مهم هم اين است كه سيم آنتن را در بالاي ميله آهني با چسب برق محكم كنيد. كساني كه اين كار را انجام نمي‌دهند، با نخستين باد شديد سيم آنتن‌شان از برد آنتن جدا مي‌شود.

  • از آنتن مركزي استفاده كنيد

يك كار خوب در ساختمان‌هاي چند واحدي اين است كه ساكنان از آنتن مركزي استفاده كنند. اينطور، هم در هزينه‌هاي اقتصادي صرفه‌جويي مي‌شود و هم پشت‌بام خانه‌تان پر از انواع و اقسام آنتن‌ها نمي‌شود. براي نصب آنتن مركزي هم حتما لازم نيست از يك متخصص كمك بگيريد، خودتان هم مي‌توانيد اين كار را به كمك همسايه‌ها انجام دهيد. در ايران سيگنال‌هاي آنالوگ و ديجيتال روي 2 باند UHF و VHF ارسال مي‌شوند. در شهر تهران و ديگر شهرهاي بزرگ كشور، سيگنال‌هاي آنالوگ و ديجيتال روي باند UHF ارسال مي‌شوند.

کد خبر 372943

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha