یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷
۰ نفر

همشهری دو - تارا رستم‌زاد: پوست شما نه‌تنها نقش مهمی در زیبایی و اعتماد به نفس شما دارد بلکه‌ مهم‌ترین پوشش و محافظ بدنتان است و ارزشمندترین لباسی است که به تنتان دارید.

برای جوش جوش نزنیم

 اما اين پوست محافظ به همان اندازه كه مقاوم است، آسيب‌پذير و حساس هم هست و مي‌تواند با كمي بي‌احتياطي پير، چروك و ناهموار شود. مهم‌ترين كاري كه براي بهتر به‌نظر رسيدن پوست‌تان مي‌توانيد انجام دهيد اين است كه از آن محافظت كنيد. چگونه؟ توصيه‌هاي دكتر مريم طباطبايي، متخصص پوست را بخوانيد تا راه و رسم داشتن پوستي صاف و جوان را ياد بگيريد.

  • راز داشتن يك پوست صاف

جوش صورت يكي از آزاردهنده‌ترين وضعيت‌هايي است كه مي‌توانيد دچارش شويد. اما قبل از هر چيز بايد بدانيد كه هر جوشي دليلي دارد. در سنين نوجواني و اوايل جواني، جوشي كه روي صورت و بدن ايجاد مي‌شود آكنه نام دارد كه با تغييرات هورموني و تغيير ميزان چربي پوست به‌وجود مي‌آيد. آكنه بيشتر صورت، قفسه سينه و كمر و بازوها را در برمي‌گيرد و جالب است بدانيد كه در مردان شايع‌تر از زنان است. اين بيماري با كرم و صابون و محصولات بهداشتي و دارويي درمان نمي‌شود و فقط جوش‌هاي آن تا مدتي كه دارو يا محصول بهداشتي را استفاده مي‌كنيد، كمتر مي‌شوند. اما به محض مصرف نكردن محصولات، دوباره جوش‌ها نمايان مي‌شوند. جوش‌هاي آكنه ممكن است تا 25سالگي همراه شما بماند ولي به مرور از بين مي‌رود. بعد از اين سن، درآمدن جوش‌هاي جديد آكنه مي‌تواند دلايل متفاوتي داشته باشد.

  • باورهاي غلط درباره آكنه

باور غلط: فقط نوجوان‌ها دچار آكنه مي‌شوند.
باور درست: اينكه در چه سني دچار آكنه شويم بستگي به ژنتيك دارد.
باور غلط: درمان آكنه شستن زياد پوست است.
باور درست: اتفافا شست‌وشوي زياد صورت با آب و صابون نه‌تنها كمكي نمي‌كند كه ممكن است باعث بروز جوش‌هاي جديد شود.
باور غلط: تركاندن جوش باعث كاهش آن مي‌شود.
باور درست: بهبودش را طولاني‌تر مي‌كند و شايدجايش تيره شود.
باور غلط: آكنه با خوردن شيريني بدتر مي‌شود.
باور درست: اگرچه تغذيه تأثير زيادي بر كيفيت پوست دارد اما در مورد آكنه، بيش از هر چيز هورمون‌ها دخيل هستند و آنچه باعث بروز جوش‌ها در سنين نوجواني مي‌شود، تغييرات هورموني گسترده در بدن است.

  • چرا در بزرگسالي جوش مي‌زنيم؟

شايد ديده باشيد افرادي را كه با وجود گذشتن دو، سه دهه از زندگي‌شان، هنوز جوش مي‌زنند. يكي از دلايل جوش‌هاي بزرگسالي، استفاده از محصولات آرايشي است. هر چه بيشتر آرايش كنيد، پوست‌تان كمتر نفس مي‌كشد و منافذ پوست‌تان مسدود مي‌شود. در نتيجه بيشتر مستعد جوش مي‌شويد. يكي ديگر از علل جوش‌هاي بزرگسالي، حساسيت به فلزات است. اين جوش‌ها ريز، قرمز و غيرچركي هستند و با خارش و التهاب همراه مي‌شوند. جوش‌هاي ناشي از حساسيت معمولا روي دست‌ها، گوش‌ها، شكم و پا بيشتر ديده مي‌شود. جوش‌هاي بزرگسالي همچنين مي‌توانند منشأ باكتريايي داشته باشند و در اثر تماس پوست با فضاهاي آلوده مثل دستگاه‌هاي ورزشي، لباس‌هاي عرق كرده، رختخواب آلوده و... ايجاد شوند.

  • جوش‌هاي غذايي

رژيم غذايي شما بر بروز جوش‌هاي صورت و بدن مؤثر است. استفاده از غذاهاي چرب با طبع گرم، احتمال بروز جوش‌هاي چركي و لكه‌هاي پوستي را بيشتر مي‌كند. استفاده از مكمل‌هاي پروتئيني و قندها هم باعث جوش‌زدن گسترده مي‌شود.

  • ديگر دلايل جوش زدن

اگر از محل رستنگاه موها جوش مي‌زنيد، ممكن است دليل جوش‌هايتان استفاده از محصولات آرايشي- بهداشتي سنگين يا چربي بيش از حد موي سرتان باشد.
مصرف قرص‌هاي ضدبارداري جديد نيز مي‌تواند باعث بروز اين مسئله شود. حتي استفاده از «آي‌يو‌دي»كه در برخي خانم‌ها باعث بهبود وضعيت پوست مي‌شود، در برخي ديگر باعث بروز جوش مي‌شود.
پوست سالم با 6تغيير ساده در سبك زندگي
براي داشتن پوستي سالم و شاداب نياز نيست هزينه زيادي بابت محصولات مراقبت از پوست بپردازيد. قبل از اينكه براي خريد انواع كرم‌ها، لايه‌بردارها و شوينده‌ها هزينه كنيد، اين تغييرات كوچك را در سبك زندگي‌تان ايجاد كنيد و نتيجه آنها را ببينيد. شايد جوش‌ها، لك‌ها، چروك‌ها و تيرگي پوست‌تان با همين تغييرات ساده از بين بروند.
خواب كافي داشته باشيد: حداقل 8ساعت در روز بايد بخوابيد و كيفيت خوابتان هم بايد خوب باشد. يعني نيمه‌شب از خواب بيدار نشويد، خوابتان عميق باشد و... اگر شغل و فعاليت روزانه‌تان اجازه مي‌دهد هم نيم‌ساعت چرت ميان روز را از دست ندهيد كه به بازسازي پوست‌تان كمك زيادي مي‌كند.
مراقب آفتاب باشيد: در كشور ما، آفتاب تند و تيز مهم‌ترين دليل خراب شدن پوست و پيري زودرس پوست است. بنابراين در همه فصول سال از ضد‌آفتاب استفاده كنيد و آن را در طول روز تمديد كنيد. ضدآفتاب مناسب، الزاما گران‌قيمت نيست بلكه بايد پوشش خوبي داشته باشد، سبك باشد و درجه آن با سن شما و شدت آفتاب در محل زندگيتان متناسب باشد. همچنين در ساعات ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر تا آنجا كه مي‌توانيد بيرون نرويد.
تغذيه سالم داشته باشيد: مصرف چربي و شيريني كمتر و سبزيجات و ميوه‌هاي تازه، به‌طور مستقيم باعث بهبود كيفيت پوستتان مي‌شود. هله‌هوله‌ها و فست فودها هم دشمن درجه يك پوست هستند و باعث كدر شدن، تيره شدن و خرابي پوست مي‌شوند.
سيگار نكشيد: سيگار كشيدن پوست شما را پيرتر از آنچه هست نشان داده و باعث به‌وجودآمدن لك‌هاي پوستي مي‌شود. سيگار كشيدن با تنگ‌كردن مويرگ‌ها، باعث كاهش خونرساني به پوست مي‌شود و نيز به فيبرهاي كلاژن و الاستيك كه عامل استحكام و قابليت ارتجاعي پوست هستند، آسيب مي‌رساند.
با پوست خود رفتار خوبي داشته باشيد: هنگام شست‌وشو يا در هواي سرد، از دستكش استفاده كنيد، هنگام حمام و اصلاح صورت، مراقب باشيد به پوست‌تان آسيبي نرسد و آن را با آب داغ نشوييد. همچنين از حوله‌هاي زبر براي خشك كردن پوست‌تان استفاده نكنيد.
استرس‌تان را كنترل كنيد: استرس زياد و به‌مدت طولاني پوست شما را حساس‌تر و آسيب‌پذيرتر مي‌كند و باعث پيري زودرس پوست مي‌شود. پس براي جوان‌تر ماندن، آرامش بيشتري داشته باشيد. ورزش كنيد و روابط اجتماعي گسترده‌تري داشته باشيد تا استرس از شما دور شود.

کد خبر 370811

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha