جمعه ۲ آذر ۱۳۸۶ - ۰۷:۱۲
۰ نفر

سیداحسان بیکایی: «ورود هر حیوانی به پارلمان انگلیس ممنوع است، به غیر از بز گاندی»؛ این قانونی بود که پارلمان انگلیس قبل از سخنرانی گاندی تصویب کرد.

قرار بود گاندی بعد از مدت‌ها مبارزه با استعمار انگلیس، در پارلمان این کشور سخنرانی کند و اصرار داشت که بزش – که همیشه شیر آن‌را می‌نوشید – همراهش باشد؛ پس نمایندگان پارلمان انگلیس، برای احترام به میهمان و درعین‌حال جلوگیری از تکرار این ماجرا، یک قانون به مجموعه قوانین خود اضافه کردند.

بریتانیای کبیر (مجموعه انگلستان، اسکاتلند، ‌ولز و ایرلند شمالی) الان نزدیک به 800 سال است که پارلمان دارد و قانون تصویب می‌کند اما چیزی که جالب است، ‌اینکه این کشور قانون اساسی ندارد.

در انگلیس، قوانین قبلی همگی اعتبار دارند. در هر مورد جدید، برای تصمیم‌گیری ابتدا به قوانین قبلی مراجعه می‌شود و آنها تأویل و تفسیر می‌شوند و اگر هیچ قانونی در آن مورد خاص نبود، قوانینی جدید تصویب می‌شوند؛ به همین دلیل است که هنوز در کتاب مجموعه قوانین بریتانیا که شامل تمام قوانین تصویب شده در طول تاریخ پارلمان است و رکورد بزرگ‌ترین کتاب بشر را در کتاب رکوردهای گینس دارد، ممکن است قانونی متعلق به سال 1215 میلادی به چشم بخورد.

چند هفته قبل یک شبکه تلویزیونی بریتانیا (UKTV gold) بعد از یک بررسی، فهرستی از قوانینی که به نظر مسخره یا ابلهانه می‌رسیدند و هنوز در بریتانیا قانونی و لازم‌الاجرا بودند را تهیه کرد و میزان احمقانه‌بودن آنها را به نظرسنجی عمومی گذاشت تا 10 قانون ابلهانه کشور مشخص شود. حدود 4 هزار و 300 نفر در این رای‌گیری شرکت کردند و 10 قانون مسخره انتخاب شد. برای اینکه به درجه مسخرگی قوانین ده‌گانه پی ببرید، همین کافی است که بدانید قانون بز گاندی حتی در فهرست اولیه وجود نداشت.

در پارلمان نمیرید
در صدر این فهرست، قانونی قرار داشت که می‌گفت: «مردن در ساختمان پارلمان انگلیس غیرقانونی است و مجرم بازداشت خواهد شد». این قانون مربوط به زمان جنگ داخلی شاه و پارلمان در قرن 17 و قانونگذاری‌های او بود. طبق قوانین قبلی پارلمان اگر کسی در ساختمان مجلس می‌مرد، باید برای او یک تشییع جنازه رسمی و ملی ترتیب داده می‌شد. اما در جریان کودتای شاه علیه پارلمان، لرد کرامول – رهبر مجلسی‌ها – این قانون را تصویب کرد تا جنگ به داخل پارلمان کشیده نشود؛ چراکه «پارلمان یک مکان سلطنتی و محترم است». طبق نظر کرامول، هرکس در مجلس می‌مرد، برایش تشییع‌جنازه نمی‌گرفتند و اموالش هم به نفع دولت مصادره می‌شد. این قانون هنوز هم در بریتانیا جاری است و به گفته یک عضو پارلمان «اگر آنها احساس کنند حالتان کمی ناخوش است، سریع شما را  از مجلس خارج می‌کنند».

ملکه  سرو ته نشود
دومین قانون ابلهانه بریتانیا، قانونی است که می‌گوید «چسباندن تمبر منقوش به چهره اعضای خانواده سلطنتی به صورت وارونه روی پاکت‌نامه، یک عمل خیانت‌‌آمیز تلقی می‌شود و با مجرم به عنوان یک خائن برخورد خواهد شد».

قانون سوم، مربوط به شهر لیورپول و از قوانین مجلس محلی این شهر است. طبق این قانون، «هیچ کس حق ندارد در مکان‌های عمومی عریان باشد مگر اینکه فروشنده یک ماهی‌فروشی محلی باشد»! البته مسئولان شهر لیورپول در واکنش به این نظرسنجی، بلافاصله وجود این قانون را تکذیب کردند و آن‌را یک افسانه خواندند اما این قانون از مدت‌ها قبل به صورت یک کنایه بین مردم شهر نقل می‌شود. خبرنگاران انگلیسی بعد از این ماجرا، نوشتند که مسئولان یک شهر می‌توانند وجود یک قانون را هم تکذیب کنند!

قانون چهارم فهرست هم از دیگر ابداعات لرد کرامول است که او را به عنوان واضع بیشترین قوانین ابلهانه در تاریخ بریتانیا معروف کرده است؛ «هیچ‌کس حق ندارد در روز کریسمس رولت گوشت چرخ‌کرده بخورد». این قانون هم در راستای قانونگذاری‌های عجیب لرد کرامول برای مبارزه با پرخوری در بریتانیا وضع شد.

قانون پنجم این است: «در اسکاتلند، اگر کسی به منزل فرد دیگری مراجعه کرده و درخواست رفتن به توالت کند، قانونا حق انجام این کار را دارد».

حتی در کلاه پلیس
قانون ابلهانه ششم هم جالب است؛ «در بریتانیا، هر زن حامله‌ای حق دارد در هر زمان و هر مکانی که خواست قضای حاجت کند؛ حتی در کلاه یک افسر پلیس لندن!». وجود این قانون که یکی از قوانین قدیمی لندن است، ‌از چند وقت قبل سروصدای زیادی به پا کرده بود. در سال 2004 معترضان در نامه‌ای از تونی‌بلر درخواست کردند برای حفظ شأن پلیس، این قانون را لغو کند که هنوز این کار انجام نشده است.

در سال 2004، رسانه‌ها متوجه وجود قانونی شدند که کاملا مسخره به نظر می‌رسید؛ یک ماهیگیر در ساحل بریتانیا، یک ماهی اوزون‌برون پیدا کرد و توسط پلیس دستگیر شد. طبق قوانین «هر وال یا ماهی اوزون‌برونی که در سواحل بریتانیا پیدا شود، سرش متعلق به پادشاه و دمش متعلق به ملکه است». پلیس برای کسب دستور به کاخ سلطنتی، فاکسی ارسال کرد و پاسخ آمد که ماهیگیر می‌تواند ماهی را برای خودش نگه دارد اما نمی‌تواند آن‌را بفروشد!  این قانون هم در میان قوانین ابلهانه برای خودش جایگاهی دارد و رتبه هفتم این فهرست را کسب کرده  است.

 نمی‌خواهید یا اهمیت نمی‌دهید؟
قانون هشتم فهرست، یک قانون مالیاتی گیج‌کننده و مسخره است که مثل عبارت عامیانه «نه چاق می‌کند و نه لاغر» است؛ در این قانون وضع مجری و وضع‌کننده قانون به هیچ‌وجه معلوم نیست. طبق این قانون «نگفتن مسائلی که نمی‌خواهید یک مامور مالیاتی آن‌را بداند، ‌غیرقانونی است اما نگفتن چیزهایی که اهمیت نمی‌دهید مامور مالیاتی آن‌را بداند، قانونی است».

نهمین قانون ابلهانه مربوط به سال 1313 است اما همچنان در کتاب قوانین بریتانیا وجود دارد. در زمان شوالیه‌ها و جنگ‌های صلیبی، قانونی وضع شد که هنوز پابرجاست؛ «هیچ‌کس حق ندارد با زره و کلاهخود آهنی، وارد پارلمان شود».

رای‌دهندگان و مسئولان شبکه تلویزیونی UKTV اظهار تمایل کرده بودند که بدانند آیا هنوز هیچ نماینده‌ای هست که دلش بخواهد با یک زره آهنی وارد مجلس شود یا خیر؟

قابل توجه آقای نخست‌وزیر
و قانون دهم زمانی مسخره‌تر به نظر می‌رسد که بدانیم گوردون براون – نخست‌وزیر فعلی بریتانیا– یک اسکاتلندی است و بعد از مدت‌ها، دوباره یک اسکاتلندی رهبری بریتانیا را برعهده گرفته است. آقای گوردون براون خوشحال نخواهد شد اگر بداند در کتاب قوانین دولتش، قانونی وجود دارد که می‌گوید «در شهر یورک، ‌هرکس حق دارد درصورت دیدن یک اسکاتلندی، با تیر و کمان در دروازه قدیمی شهر او را به قتل برساند. چون قطعا او از زمان گذشته آمده است تا تغییری در آینده ایجاد کند».

در فهرست قوانین فوق، قانون‌های مختلف دیگری هم وجود داشتند که با اینکه رای نیاوردند، به اندازه کافی ابلهانه بودند؛ قوانینی مثل ممنوعیت شلیک توپ در نزدیکی محل دوئل (مصوب سال 1839)، ممنوعیت استفاده از هر نوع وسیله برای سرخوردن روی برف و یخ (مربوط به سال 1847) و ممنوعیت عبور گله گوسفند از وسط خیابان‌های لندن (مربوط به سال 1867).

احمق‌های باقی دنیا
شبکه تلویزیونی UKTV، قوانین ابلهانه کشورهای دیگر را هم به رای‌گیری گذاشته بود که در فهرست ده‌گانه دوم، آمریکا با داشتن 4 قانون احمقانه رتبه اول را کسب کرد. اولین قانون فهرست مربوط به ایالت اوهایو بود که عنوان می‌کرد «هیچ‌کس حق ندارد یک ماهی را با شراب مست کند».

قوانین احمقانه سایر کشورها از این قرار است:
  ایتالیا، میلان: خندیدن در تمام حالات الزامی است؛ مگر در تشییع جنازه یا عیادت بیماران. (رتبه‌8 قوانین احمقانه جهان)

  ژاپن: حداقل سن برای ازدواج وجود ندارد. (رتبه 9 قوانین احمقانه جهان)

 فرانسه: گذاشتن نام ناپلئون روی خوک غیرقانونی است. (رتبه 10قوانین احمقانه جهان)

  سنگاپور: جویدن آدامس در ملأ عام ممنوع است.

  استرالیا، ایالت ویکتوریا: فقط یک برق‌کار دارای پروانه می‌تواند لامپ‌های سوخته را عوض کند.

  دانمارک: ‌فرار یک زندانی از زندان غیرقانونی است.

  سان سالوادور: راننده‌های مست می‌توانند بمیرند، قبل از این که تیرباران شوند.

  دانمارک: قبل از روشن‌کردن ماشین، ابتدا باید زیر آن را نگاه کنید و مطمئن شوید کودکی در زیر ماشین نیست.

آلیور کرامول، رکورددار تصویب قوانین احمقانه
یکی از مأیوس‌کننده‌ترین نکاتی که در رای‌گیری قوانین ابلهانه برای انگلیسی‌ها پیش آمد، یادآوری این نکته بود که بیشترین تعداد قوانین ابلهانه را آلیور کرامول دوست‌داشتنی‌شان تصویب کرده و درواقع او رکورددار وضع قوانین احمقانه است.

برای اینکه متوجه شدت این یأس بشوید، دانستن کمی از تاریخ انگلیس ضروری است. در اواسط قرن هفدهم، 2 نفر از پادشاهان انگلیس خواستند مجلس را منحل کرده و حکومت استبدادی را دوباره حاکم کنند (اینجای قصه، معمولا یک انگلیسی این نکته را یادآوری می‌کند که در آن روزگار، 400 سال از عمر پارلمان انگلیس می‌گذشته و در عوض، هیچ کشور دیگر اروپایی پارلمان نداشته).

وسط این دعواهای مجلس – شاه، یک سرباز سابق – که حالا نماینده پارلمان شده بود و به «آلیورپنجه‌آهنین» و منش روستایی‌اش شهرت داشت – به رهبری مجلسی‌ها (به قولی «مشروطه‌طلبان») قیام کرد، پادشاه جیمز دوم را از کشور بیرون و پارلمان را دوباره احیا کرد. در تاریخ انگلیس به کرامول «لرد حامی انگلیس، اسکاتلند و ایرلند» گفته می‌شود. کرامول در گفتن جملات جدی – که بعدا سوژه خنده شود – شهرت داشت. مثلا وقتی که عده‌ای از نمایندگان پارلمان جدید، خواستار بازگرداندن شاه شدند، او آنها را از پارلمان بیرون کرد و بعد داد روی ورودی پارلمان بنویسند «خانه اجاره‌ای، دیگر مبله نیست».

 کرامول، استاد تصویب قوانین عجیب و غریب هم بود؛ البته او خودش قانون تصویب نمی‌کرد بلکه ایده می‌داد و پارلمان هم بلافاصله حرف‌هایش را تصویب می‌کرد. در بین 10 قانون ابلهانه بریتانیا، قانون‌های یک (منع مردن در پارلمان) و 4 (منع خوردن رولت گوشت در کریسمس) شاهکار اوست؛ به علاوه کرامول، از این قانون‌ها کم ندارد؛ مثلا او تصویب کرد که نقاش‌ها باید تصویر هرکس را درست مانند خودش رسم کنند؛ با تمام ناهمواری‌ها، جوش‌ها و خال‌ها؛ وگرنه نباید به نقاش دستمزد داد.

آمریکا‌یی‌ها  در تصویب قوانین احمقانه مهارت دارند
به علت ایالتی بودن و سیستم فدرالی کشور آمریکا، ایالت‌ها قوانینی مخصوص به خود دارند که مانند انگلستان به مناسبت‌های مختلف وضع می‌شوند و بعد فراموش می‌شوند. بعضی از این قوانین  آن‌قدر احمقانه‌اند که مشکل می‌شود وجودداشتن آنها را باور کرد. فهرست این قوانین توسط شبکه UKTV تهیه شده است.

 ایالت آرکانزاس
   مرد قانونا می‌تواند همسرش را کتک بزند اما فقط ماهی یک‌بار.
ایالت  آلاباما
  رانندگی درحالی که یک چشم‌بند روی چشم‌ها باشد، غیرقانونی است. (رتبه 5 قوانین احمقانه دنیا)
ایالت اکلاهاما
  پلیس می‌تواند کسانی را که برای سگ‌ها شکلک درمی‌آورند، ‌دستگیر کند.
ایالت  اوهایو
   فروختن کورن فلکس (پف‌فیل خودمان) در روز یکشنبه در مغازه‌ها ممنوع است.
  تمام‌کردن بنزین در وسیله نقلیه جرم محسوب می‌شود.
ایالت ایلینویز
  صحبت‌کردن به زبان انگلیسی غیرقانونی است. زبان رسمی شناخته‌شده، آمریکایی است.
 دادن سیگار روشن به حیوانات ممنوع است.
 ایالت ایندیانا
  سیگارکشیدن میمون‌ها، غیرقانونی است.
ایالت  تگزاس
  استفاده از دایره‌المعارف بریتانیکا به علت اینکه روش ساخت مشروبات الکلی در آن توضیح داده شده، ممنوع است.
  دوشیدن گاو دیگران، ممنوع است.
ایالت تنسی
  انداختن کمند برای گرفتن ماهی، غیرقانونی است.
 ایالت جورجیا
   ردشدن جوجه از عرض خیابان غیرقانونی است.
ایالت شیکاگو
  بردن یک سگ پودل فرانسوی به اپرا غیرقانونی است.
 ایالت  فلوریدا
   چتربازی زنان متاهل در روز یکشنبه غیرقانونی است. (رتبه6 قوانین احمقانه جهان)
ایالت کالیفرنیا
   مرد قانونا می‌تواند همسرش را با کمربند چرمی کتک بزند؛ به شرطی که قطر کمربند بیشتر از 5 سانتی‌متر نباشد.
درصورت استفاده از کمربند قطورتر مرد باید از همسرش اجازه بگیرد.
  شلیک به سمت هر نوع شکاری از روی یک وسیله نقلیه غیرقانونی است؛ مگر اینکه شکار یک نهنگ باشد.
ایالت کولومبوس
  نمی‌توان به صورت تصادفی روی نرده خانه کسی نشست.
 ایالت لوییزیانا
  قرقره‌کردن در مکان‌های عمومی غیرقانونی است.
  بستن روکش از چرم تمساح به کپسول آتش‌نشانی ممنوع است.
  زدن بانک و بعد شلیک‌کردن به کارکنان بانک با تفنگ آبپاش غیرقانونی است.
  یک زن تا وقتی که همسرش پرچم جلوی ماشین گرفته، نباید رانندگی کند.
  گازگرفتن کسی با دندان‌های طبـیـعـی «حـمله ســاده» است ولـی گـازگرفتن با دندان مصنوعی «حمله مسلحانه» است.
ایالت ماساچوست
  گذاشتن ریش پروفسوری بدون مجوز ممنوع است.
  همراه‌داشتن اسلحه فضایی غیرقانونی محسوب می‌شود.
ایالت مونتانا
   زن طبق قانون حق ندارد نامه‌های همسرش را باز کند.
ایالت میشیگان
  موهای یک زن قانونا متعلق به همسرش است.
  طبق قوانین، دندانپزشکان در اسناد رسمی مکانیک محسوب می‌شوند.
ایالت نبراسکا
  اگر کودکی هنگام مراسم مذهبی در کلیسا آروغ بزند، پلیس می‌تواند پدر و مادر کودک را دستگیر کند.
 ایالت ورمونت
   زنان متاهل برای استفاده از دندان مصنوعی باید از شوهرشان اجازه کتبی داشته باشند. (رتبه7 قوانین احمقانه جهان)
  سوت‌زدن زیر آب غیرقانونی است.

کد خبر 37284

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز