یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۸
۰ نفر

محمدصادق خسروی‌علیا: تا همین چندوقت پیش دغدغه اصلی این بود که میدان امام حسین و گمرک پایتخت، شده پاتوق قاچاقچیانی که ابزار آلات نظامی می‌فروشند؛ از چاقو و تبرهایی که تا چهار هزار ولت می‌تواند برق را تحمل کند گرفته تا باتوم، شوکر برقی، پرتابی، اسپری فلفل، پنجه‌‌بوکس و... اما حالا بازاری رونق گرفته که کاسبانِ مرگ، ظرف چند ساعت از لب مرز این تجهیزات خطرناک را به‌دست مشتریان خود می‌رسانند.

یک کلیک تا مسلح شدن

بازاري كه تنور آن را تلگرام، اينستاگرام و فضاي مجازي گرم نگه مي‌دارد. تبليغات بي‌حساب و كتاب در فضاي بي‌در و پيكر مجازي هركسي را مي‌تواند مخاطب خود قرار دهد حتي يك خبرنگار را!

  • تگزاس مجازي

پيدا كردن يكي از اين كانال‌هاي تلگرامي كار دشواري نيست. با يك جست‌وجوي ساده به كانال«‌گان‌استور» مي‌رسم؛ فروشگاه بزرگي از سلاح‌هاي گرم و سرد با تصاوير و توضيحات و البته قيمت درج شده آنها. شما خيال‌كن اصلا وسط تگزاسي! ادمين كانال طوري نوشته‌هايي را تنظيم كرده كه بگويد دايه مهربان‌تر از مادر است و با نيتي خير و تنها براي امنيت مردم در جامعه خودش را به اين آب و آتش زده و سلاح مرگبار مي‌فروشد! ارتباط با ادمين كانال كار دشواري نيست. او آنقدر احساس امنيت مي‌كند كه در پروفايل، تصاويرش را قرار داده؛ جواني كه شايد بين 20تا 25سالش است. در پيامم سفارش 2 قبضه كلت‌كمري برتا مي‌دهم و چندين اسپري اشك‌آور و باتوم. چند دقيقه بعد ادمين پاسخ مي‌دهد.

بدون هيچ ترديدي مي‌نويسد: «هر چه سفارش داري بنويس بيشتر اقلام موجوده!» برايش مي‌نويسم:« من تهران زندگي مي‌كنم، كارم فروش يه‌سري وسايل دفاع شخصي مثل شوكر، اسپري فلفل و بگي‌نگي چندبار هم براي چند تا از بچه‌ها كلت كمري جور كردم. اما سفارش زياد دارم، فروشنده من قيمت را بالا برده، كلت كمري را مي‌دهد 400بدون فشنگ...»

ادمين حضور يك مشتري حرفه‌اي را حس مي‌كند و از تخفيف‌ها مي‌گويد، كلت كمري را با دو خشاب هر قبضه 100هزارتومان، باتوم پرتابي-برقي 70هزار تومان و اسپري اشك‌آور را 35هزار تومان پيشنهاد مي‌دهد البته اگر عمده خريد كنم. وقتي مي‌گويد در «بانه» زندگي مي‌كند نخستين سؤال من اين است: «چطور جنس را مي‌رساني؟» مي‌گويد: «هر روز ساعت 6عصر مي‌شود به تهران بار بفرستم. اتوبوس‌ها اين ساعت به سمت تهران مي‌آيند. ما بار را مي‌دهيم به اتوبوس‌ها، علاوه بر كرايه 20هزار تومان هم انعام مي‌دهيم. در تهران يكي از اقوام‌مان بار را تحويل مي‌گيرد و به‌دست مشتري مي‌رساند!».و درباره اينكه از كجا مطمئن شوم فروشنده است نه كلاهبردار مي‌گويد:«در كانال عكس قبض‌هاي پرداخت را قرار دادم، ببين. روزانه خيلي‌ها از من خريد مي‌كنند مخصوصا مشتري تهران زياد دارم. همين امروز در يك معامله 57شوكر پرتابي فروختم، اين هم قبضش.»

ساعت 2بعدازظهر است، اصرار دارد خبر قطعي را هرچه سريع‌تر به او بدهم كه آيا جنس مي‌خواهم يا نه!؟ « اگه تا ساعت 5 بعدازظهر مطمئن شدي از خريد، امروز جنست را مي‌فرستم و فردا تحويلت مي‌شود. اينجا، در اين شهر به‌همين راحتي مي‌شود تجهيزاتي داشت كه غيرقانوني است و استفاده آنها هم البته داستاني جداگانه دارد.

  • يك قدم تا قرباني شدن!

پشت چراغ قرمز ايستاده‌ايد، خودروي كناردستي صبرش لبريز مي‌شود و با سرعت جلوي شما مي‌پيچد، شما عصباني مي‌شويد و بوق مي‌زني. راننده اما از شما عصباني‌تر است، پياده مي‌شود و شما سعي مي‌كنيد با ايما و اشاره حالي‌اش كنيد كه اين چه وضع رانندگي است، او هم خونسردانه درحالي‌كه دست‌اش را دارد فرو مي‌كند در يكي از جيب‌هايش مي‌آيد به سمت‌تان. نزديك‌تر كه مي‌شود، دستش را سريع از جيب درمي‌آورد و شما فقط شيء محوي مي‌بينيد كه ميان انگشتان مرد مهاجم است و بعد مايعي كه پاشيده مي‌شود به سر و چشم‌تان.

قرباني اسپري اشك‌آور شدن به همين سادگي است! ماده خطرناكي كه مي‌تواند شما را تا نابينايي مطلق پيش ببرد. يا همان داستان ترافيك را دوباره مرور كنيد، منتها با اين تفاوت كه مرد مهاجم به جاي اسپري اشك‌آور، با دست مسلح‌اش نقطه‌اي از بدن شما را لمس كند و بعد با فشردن يك دكمه در يك چشم برهم زدن 2500ولت برق به بدن‌تان وارد كند! اين روزها شوكرهاي برقي هم دست‌كمي از اسپري اشك‌آور ندارد و مثل نقل و نبات خريد و فروش مي‌شود. مسئولان مي‌گويند، اسپري‌هاي خارجي كه از بازار غيرمجاز خريده مي‌شوند، براي استفاده و حفاظت در برابر حيوانات وحشي ساخته شده‌اند و چون داراي دوز بالاي شيميايي هستند، مي‌توانند موجب نابينا كردن فرد و سوختگي پوست او شوند.

همچنين بعضي از مغازه‌داران اسپري تاريخ‌‌گذشته مي‌فروشند كه ضرر آن خيلي زيادتر مي‌شود و بعضي وقت‌ها باعث كور شدن طرف مقابل هم خواهد شد. شوكرهايي كه برق را شليك مي‌كنند خيلي خطرناكند و ممكن است باعث مرگ شوند. شوكرهاي تماسي هم اگر به سمت گردن يا قلب زده شود خطر مرگ را خيلي زياد مي‌كند. در دسترس بودن اين تجهيزات علاوه بر اينكه كار مجرمان را ساده‌تر مي‌كند، ممكن است جوان‌ها را هم به داشتن آنها وسوسه كند، وسايلي كه استفاده از آنها سرآغار دردسر و گرفتاري ديگري خواهد بود؛گاهي سال‌ها زندان و گاهي طناب اعدام... .

  • مجازات قانوني براي متخلفان

براساس قانون، مجازات قاچاق اسلحه و هر كس مرتكب قاچاق، ساخت و مونتاژ گازهاي بي‌حس‌كننده، بيهوش‌كننده و اشك‌آور شود 2 تا 5 سال حبس تعزيري است. اين اتفاق در مورد مواد محترقه شوكرها به حبس از 6 ماه تا 2سال مي‌رسد. نگهداري، فروش يا خريد غيرمجاز گازهاي بي‌حس‌كننده، بيهوش‌كننده و اشك‌آور 6 ماه تا 2سال حبس دارد. محكومان به خريد و نگهداري مواد محترقه شوكرها هم 91روز تا 6‌ماه حبس را تحمل خواهند كرد.

کد خبر 372797

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha