مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۵
۰ نفر

سید محمد فخار : امروز فصلی نو پیش روی ترددهای درون شهری تهران گشوده می‌شود.

قرار است آيين افتتاح خط7 مترو حد فاصل ايستگاه بسيج تا ايستگاه ميدان صنعت با حضور شهردار تهران برگزار شود. بدين‌ترتيب اتصال جنوب شرقي و شمال غربي پايتخت از طريق خطوط ريلي زيرزميني ممكن مي‌شود. امروز با برگزاري مراسم افتتاح در بخش جنوبي خط7، هفت ايستگاه به چرخه حمل‌ونقل عمومي تهران افزوده مي‌شود.

اين ايستگاه‌ها شامل ميدان صنعت، پل نصر، شهيد نواب صفوي، كميل، بريانك، ميدان محمديه و بسيج است كه همزمان بهره‌برداري مي‌شوند تا طول مسير بهره‌برداري شده را به 22كيلومتر برسانند. خط7 متروي تهران از ورزشگاه تختي در شرق تهران شروع مي‌شود و پس از رسيدن به بزرگراه نواب با يك تغيير حركت به سمت شمال و تا سعادت آباد امتداد مي‌يابد. با افتتاح امروز طول خطوط متروي تهران به 205كيلومتر و تعداد ايستگاه‌ها به 113مي‌رسد.

  • عميق‌ترين خط مترو

يكي از نكاتي كه در مورد اين خط بايد گفته شود، عمق زيادي است كه تونل اين خط از سطح تهران دارد. در راه ساخت اين خط، شهرداري تهران از يكي از سخت‌ترين لايه‌هاي زمين شناسي شهر عبور كرد و اين در شرايطي بود كه بالا بودن سطح آب‌هاي زيرزميني و فرسودگي ساختمان‌هايي كه در قديمي‌ترين مناطق شهر تهران وجود داشت، مشكلاتي را پيش روي ساخت اين خط قرار مي‌داد اما امروز قطار از عميق‌ترين بخش جنوب‌شرقي پايتخت تا عميق‌ترين بخش شمال غربي تردد مي‌كند.

از آنجا كه خط7، از زير تمامي 5خط ديگر متروي تهران عبور مي‌كند، يكي از عميق‌ترين خطوط متروي شهر تهران با تراز منفي 35متر است و به همين دليل با تمامي خطوط متروي شهر تهران ايستگاه تقاطعي دارد.

  • كاركردهاي ترافيكي خط جديد

خط 7كه امروز 22كيلومتر آن در شبكه حمل‌ونقلي قرار مي‌گيرد، 7تقاطع با خطوط مختلف مترو خواهد داشت. اين تقاطع‌ها در ايستگاه‌هاي 17شهريور، ميدان خراسان، ميدان محمديه، راه‌آهن، نواب صفوي، آزادي و پل نصر خواهد بود. بدين‌ترتيب بخش قابل توجهي از ترددهاي درون شهري به زير زمين منتقل خواهد شد. از سويي اين خط درصورت تكميل بيش از 400هزار سفر شهري روزانه را رقم خواهد زد تا جمعيت جابه‌جا‌شونده با مترو به بيش از 4ميليون نفر در روز برسد.

  • 15ايستگاه منتظر پله برقي

خط 7داراي 22ايستگاه است كه پس از برگزاري مراسم افتتاح امروز، 15ايستگاه ديگر باقي مي‌ماند. براساس اعلام معاونت حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران، ساير ايستگاه‌هاي خط 7نيز آماده است اما حسب دستور شهردار تهران مبني بر افتتاح 100درصدي ايستگاه‌ها، تا نصب كامل پله‌برقي‌ها مراسم افتتاح انجام نمي‌شود تا اين ايستگاه‌ها به‌طور كامل به بهره‌برداري برسند.

  • تأمين مالي پروژه

تلاش مهندسان، متخصصان و كارگران متروي تهران براي رساندن خط 7به مرحله افتتاح در شرايطي است كه طي سال مالي منتهي به افتتاح پروژه، هيچ بودجه‌اي از سوي دولت به پروژه مترو تخصيص داده نشده و همه 6هزار ميليارد تومان هزينه خط 7از سوي شهرداري تهران تأمين شده است درحالي‌كه طبق قانون بايد 50درصد اين هزينه از سوي دولت تأمين مي‌شد.

  • هشدار درباره كمبود واگن

يك عضو هيأت رئيسه شوراي شهر تهران از عدم‌تعهد دولت به تأمين هزار دستگاه واگن در خطوط 6 و 7گلايه كرد. ابوالفضل قناعتي سه‌شنبه هفته گذشته گفت: براساس برنامه پنج‌ساله دوم شهرداري تهران، خطوط 6و 7مترو بايد به‌زودي افتتاح شود. بارها از دولت خواسته‌ايم كه به وعده تحويل هزار واگن همزمان با افتتاح خط6 و 7عمل كند تا مشكل سرفاصله كه در خط3 ايجاد شده بود را اين بار در خطوط 6 و 7تجربه نكنيم. وي تصريح كرد: حالا با نيامدن واگن‌ها و عدم‌اجراي تعهد دولت به‌نظر مي‌رسد مشكل خط3 را در خط7 نيز تجربه كنيم و سرفاصله قطارها به نيم ساعت هم برسد.

جدول

کد خبر 372626

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha