جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۶
۰ نفر

مرضیه سبزعلیان: جای خالی افشین یداللهی خیلی وقت‌ها توی ذوق می‌زند و یکی از آن جاها همین روز جهانی صنایع‌دستی است.

انگار همين ديروز بود كه زير لب زمزمه كرد: «در دست‌هاي تو تاريخ انسان است/ تاريخ عشق و خون/ تاريخ ايران است»، حسين كاج براي آن آهنگ ساخت و علي مينوسپهر خواند تا براي نخستين بار سرود ملي صنايع‌دستي ايران شكل بگيرد و نواي «ميراث عشق» در تاريخ هنر ايران‌زمين ماندگار شود.

اين طنين در سالن اجلاس سران كه ميزبان همايش تجليل از پيشكسوتان صنايع‌دستي بود پيچيد تا به جهان يادآور شود ايران مهد تمدن و فرهنگ باستاني است و سرود ملي صنايع‌دستي بيانگر اين فرهنگ و تمدن ديرينه و باعث غرور همه ايرانيان. به بهانه روز جهاني صنايع‌دستي سراغ آهنگساز ميراث عشق رفتيم تا برايمان از چند و چون ساختن سرود ملي صنايع‌دستي بگويد.

كاج درباره ساختار اين سرود به همشهري مي‌گويد: ميراث عشق در دستگاه چهارگاه نوشته شده و با اجراي اركستر سمفونيك با همراهي گروه كر و سازهاي ايراني اجرا شده است. آهنگساز سريال «بانو» درباره مولفه‌هاي يك سرود ملي همچنين اظهارنظر مي‌كند: بايد ابتدا ببينيم چه عواملي باعث ملي قلمداد شدن يك عنصر، پديده يا جريان مي‌شود. واژه ملي به عنصري اطلاق مي‌شود كه حامل پيامي تاريخي است؛ پيامي از سرگذشت يك ملت از همه تلخي‌ها و شيريني‌هايي كه يك ملت در طول تاريخ چشيده‌اند.

او ادامه مي‌دهد: عناصر ملي بيانگر خون‌دل‌هايي است كه يك ملت براي ثبت و حفظ فرهنگ، تمدن و اصالت خود در تاريخ خورده‌اند. در يك كلام، عنصر ملي همه هويت و دارايي يك ملت است؛ بنابراين موسيقي ملي هم بايد برگرفته از موسيقي اصيل آن كشور باشد و زماني كه يك موسيقي به‌عنوان نماد يك جريان ملي خلق مي‌شود، بايد تمام ابعاد مختلف آن جريان را در خود داشته باشد؛ ابعادي چون قدمت تاريخي، عظمت، شخصيت و...

  • نبايد بازي را وانهيم

كاج درباره تأثير جهاني و لزوم داشتن يك سرود ملي صنايع‌دستي براي ايران كه حدود 200رشته پويا و ارزشمند در اين زمينه دارد معتقد است: امروز در جهان مقوله گفت‌وگو و رويارويي تمدن‌ها، فرهنگ‌ها و انديشه‌ها بسيار بيش از پيش مطرح است و بزرگ‌ترين كالايي كه يك ملت با خود به اين بازار جهاني مي‌آورد، پيشينه فرهنگي است. به‌طور طبيعي كشورهاي داراي فرهنگ و تمدن باستاني سردمداران اين عرصه هستند و ما ايرانيان كه صاحب يكي از بزرگ‌ترين تمدن‌هاي تاريخ بشر هستيم، نبايد اين بازي را واگذار كنيم.

آهنگساز سرود ملي صنايع‌دستي درباره لزوم خلق چنين سرودي هم مي‌گويد: اينكه ما امروز براي پاسداشت يك دارايي ملي سرود خلق كنيم، كاري تازه نيست. اگر به گنجينه عظيم موسيقي نواحي نيك بنگريم، رد پاي اين جريان را تا گذشته بسيار دور مي‌بينيم. در فرهنگ باستاني ما براي هر آييني از تولد، كار، كشت و زرع، ازدواج و مرگ گرفته تا آيين‌هاي مذهبي و ارزش‌هاي ملي، موسيقي و شعر و ترانه وجود دارد. اين موسيقي‌ها سينه به سينه و نسل به نسل، فرهنگ اين مرز و بوم را حفظ و منتقل كرده‌اند. پس مي‌بينيم كه موسيقي، همراهي وفادار در زندگي انسان است كه ارزش‌هايش را جلا مي‌دهد، در شادي‌هايش وجد مي‌آفريند، در غم‌هايش به سوگ مي‌نشيند و فرهنگ و تمدنش را ثبت و ضبط مي‌كند.

  • كار روي دو آلبوم تازه

حسين كاج كه نامزد دريافت جايزه بهترين موسيقي متن در سومين جشنواره جام‌جم بوده، درباره تازه‌ترين كارهايي كه در دست دارد، مي‌گويد: هم‌اكنون يك آلبوم موسيقي اركسترال ايراني با نام «جان سوزان» را به خوانندگي اسحاق انور در دست انتشار دارم كه در مرحله گرفتن مجوز است. همچنين مشغول تنظيم و ضبط يك سوئيت سمفوني به آهنگسازي عباس علوي هستم كه از لحاظ فرم و تكنيك آهنگسازي پيرو موسيقي كلاسيك جهاني است اما در دل خود تم‌هايي با رنگ‌مايه ايراني دارد. اين اثر هم به‌زودي روانه بازار موسيقي مي‌شود.

کد خبر 372616

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha