درحــالی‌کــه یکی از روش‌هــای نــــظارت بر نسخه‌نویسی پزشکان تعیین سقف تعدادی و هزینه‌ای برای آنهاست، وزیر بهداشت در گفت‌وگویی با خبرگزاری رسمی دولت اعلام کرد که قصد دارند برای دفترچه‌های بیمه سقف تعیین کنند.

قاضي‌زاده هاشمي در اين‌باره به ذكر مثالي نيز پرداخته و گفته كه «بايد حتماً براي دفترچه‌هاي بيمه سقف بگذاريم و بگوييم مثلاً اين دفترچه حداكثر سالانه 2ميليون تومان مي‌تواند هزينه كند.»

وزير بهداشت در تشريح اين برنامه با اشاره به هزينه‌هاي بالاي درمان سرپايي گفته است: تعيين اين سقف نياز به عدد و رقم دارد كه از كارشناسي بيمه‌ها بيرون مي‌آيد و احتياج به فرمول دارد كه ما آن فرمول را داريم و بومي كرده‌ايم و در آن سقف تعريف‌شده بيمارستان بايد هزينه ايجاد كنيم.

وي افزود: يك‌دوازدهم اعتبار هر مركز درماني را در ‌ماه خواهيم داد و هر مركز درماني و بيمارستان تا سقف اعتباري كه دارد بايد هزينه ايجاد كند. سقف پرداختي براي هر شخص بيمه‌شده كه دفترچه دارد نيز مشخص است و معلوم خواهد بود كه چقدر مي‌تواند هزينه ايجاد كند. براي تعيين سقف پرداخت هر مركز درماني، عملكرد سال 95مبنا مي‌شود و نبايستي بيشتر از عملكرد سال 95يا 10درصد كمتر هزينه ايجاد كند.

  • تجربه نظارت بيمه‌اي

به گزارش همشهري، طرح وزارت بهداشت براي كنترل هزينه‌ها از طريق تعيين سقف براي دفترچه بيمه در حالي رونمايي شده كه كشورهاي پيشرفته از نظر نظام درماني و بيمه‌اي روش ديگري دارند و نظارت را به جاي مردم، بر پزشكاني كه دارو يا خدمات تجويز مي‌كنند، اجرا مي‌كنند. به‌طور مثال در برخي از ايالات‌ آمريكا تعدادي از داروها ممكن است تنها در يك دوره زماني خاص يا براي سنين خاصي از سوي بيمه بازپرداخت شود، در برخي ديگر از ايالات سقفي براي بازپرداخت تعداد اقلام دارويي در يك دوره زماني مشخص تعيين شده است. تدوين گايدلاين و پروتكل‌هاي باليني براي تجويز، تعيين سقف نسخه‌نويسي بر حسب تخصص‌هاي مختلف، تشويق و تنبيه پزشكان با توجه به ميزان موارد تجويزي و ممانعت از تجويز برخي از داروها از سياست‌هاي تأثيرگذار بر رفتار پزشك در كشورهاي ديگر است.

  • بيمه‌ها كنترل كنند

پيش از اين رسول خضري، عضو كميسيون اجتماعي مجلس نيز در گفت‌وگو با همشهري پيشنهاد طراحي گايدلاين دارويي به منظور ايجاد محدوديت در تجويز‌هاي بي‌رويه برخي پزشكان را داده بود. وي با اشاره به هزينه‌بر بودن تجويز دارويي و آزمايشگاهي برخي پزشكان، ‌خواستار تقويت نظام بيمه‌اي براي نظارت بر پزشكان شده و گفته بود: از طريق بيمه مي‌توان هزينه‌ها را كنترل كرد. در كشورهاي پيشرفته بيمه براي پزشكان سهميه تعيين ‌مي‌كند و به‌طور مثال، مشخص مي‌كند كه آنها در يك ماه، چند پروتز مي‌توانند در بدن بيماران كار بگذارند.

کد خبر 372430

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha