همزمان با آغاز تدوین پرونده ثبت جهانی یزد به‌عنوان قدیمی‌ترین شهر خشتی جهان، مدیریت میراث فرهنگی در این شهر شاهد همکاری همه دستگاه‌های دولتی در شهر تاریخی یزد شد و حالا شرایط این شهر به‌گونه‌ای شده که سازمان میراث فرهنگی با موج وسیع درخواست برای ثبت آثار تاریخی در اختیار مردم این شهر مواجه شده است.

بناهای تاریخی یزد

به گزارش همشهري، مالكان بناهاي تاريخي و آثار منقول به ميراث فرهنگي هجوم آورده‌اند تا با تصميم و نظارت اين سازمان از آثار تاريخي در اختيار خود محافظت كنند و الگويي براي جنبش خودجوش مردمي در صيانت از آثار تاريخي كشور شوند.

محمدحسن طالبيان معاون ميراث فرهنگي كشور بارها اعلام كرده است كه آرزوي ديرينه سازمان ميراث فرهنگي در مشاركت مردمي براي حفاظت و صيانت از آثار تاريخي كشور در شهر يزد تحقق يافته و ساكنان اين شهر به حدي از بلوغ فرهنگي رسيده‌اند كه پيشتاز ثبت آثار تاريخي در اختيار خود شده‌اند.

او يزد را الگوي بلامنازع موفقيت در حفاظت از آثار تاريخي و اشتياق مردمي براي حفاظت از خانه‌هاي تاريخي و آثار منقول و غيرمنقول در اختيار خود مي‌داند و معتقد است كه پرونده ثبت جهاني يزد گام مهمي در ايجاد بلوغ فرهنگي در صيانت از آثار تاريخي در حوزه عمومي و تعاملات بين دستگاهي است.

  • ثبت ملي 14خانه تاريخي به درخواست مالكان

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان يزد نيز همين ديروز به ايسنا اعلام كرد كه بيشترين تقاضا در زمينه ثبت آثار تاريخي در استان يزد از سوي مالكان خصوصي بناهاي تاريخي ارائه شده است.به‌گفته فاطمه دانش يزدي، سال گذشته 30 اثر غيرمنقول استان يزد در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيد كه 14 اثر آن مربوط به خانه‌هاي قديمي و تاريخي بود كه با درخواست مالكان در فهرست آثار ملي ثبت شد.

وي با اشاره به‌وجود تقاضاي بسيار در زمينه ثبت بناهاي تاريخي ازسوي مالكان اين بناها در يزد گفت: با توجه به نگاه ويژه‌اي كه دفتر ثبت آثار تاريخي در سازمان ميراث فرهنگي دارد تلاش مي‌شود پرونده‌هاي بيشتري براي ثبت ملي مطرح شوند تا استان يزد همچنان جايگاه برتر خود در ثبت ملي آثار تاريخي را حفظ كند.

مديركل ميراث فرهنگي يزد همچنين وسعت زياد بافت تاريخي يزد، بناهاي شاخص و همكاري مالكان خانه‌هاي قديمي درخصوص ثبت خانه‌هاي خود را عامل كسب رتبه‌ برتر يزد در ثبت آثار ملي در سال‌هاي گذشته دانست. به گفته او، موضوع ثبت آثار تاريخي در شهر يزد اكنون تبديل به اهرم محكم حفظ و نگهداري از آثار تاريخي و ميراث فرهنگي كشور شده است.

  • استقبال خوب يزدي‌ها از ثبت خانه‌هاي تاريخي

آنطور كه فاطمه دانش يزدي خبر داده است، مردم يزد به آگاهي كامل براي حفظ و نگهداري خوب از آثار تاريخي رسيده‌اند و به خوبي مي‌دانند كه ثبت ملي يك اثر مناسب‌ترين راه براي صيانت از آثار تاريخي و يك ارزش فرهنگي براي شهرشان است.وي افزود: ساكنان شهر يزد اكنون با توجه به رشد آگاهي‌ درباره اهميت ميراث فرهنگي و بناهاي تاريخي و حفاظت از اين آثار مشاركت بسيار خوبي داشته‌اند و همچنان از ثبت آثار تاريخي شاخص در اختيار خود استقبال مي‌كنند.

مديركل ميراث‌فرهنگي استان يزد همچنين از ثبت بافت تاريخي ابركوه، آشخانه زيرده اردكان، مسجد حاجي ابراهيمي اشكذر، مجموعه بوستان ناجي، باغ كوشك، خيله زرتشتيان، 3قلعه تاريخي، يك مجموعه كارواني و 6 آب انبار تاريخي ديگر در فهرست آثار ملي خبر داد.

کد خبر 372413

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha