۲ روز مانده به انتخابات پارلمانی در انگلیس، همچنان ترور بر فضای سیاسی این کشور سایه انداخته و موضوع امنیت به محور بحث و جدل‌های انتخاباتی تبدیل شده است.

45روز پيش زماني كه ترزا مي، نخست‌وزير انگليس، در مقابل خبرنگاران حاضر شد و در ميان ناباوري از برگزاري انتخابات زودهنگام خبر داد، موضوع اصلي سياست در انگليس همچنان «برگزيت» بود اما پس از آن فضاي نه چندان آرام سياسي انگليس چنان دستخوش حملات تروريستي شد كه ديگر ماجراي خروج انگليس از اتحاديه اروپا به حاشيه رفت؛ حملاتي كه 50كشته و بيش از 150زخمي به جا گذاشته‌اند.

آخرين مورد از اين حملات شامگاه شنبه رخ داد. اندكي پس از ساعت 9شب به وقت محلي، يك خودروي ون سفيدرنگ روي پل لاندن بريج به عابران حمله كرد. سپس 3مرد از اين خودرو پياده شدند و با چاقو به عده‌اي از مردم در محله «بارو ماركت» كه يكي از شلوغ‌ترين محله‌هاي منطقه است حمله كردند. اين حمله كه ديروز گروه تروريستي داعش مسئوليت آن را به‌عهده گرفت 8كشته و 48زخمي به جا گذاشت كه حال 21نفر از آنها وخيم گزارش شده است. 3فرد مهاجم اندكي بعد به ضرب گلوله پليس از پا در آمدند.

3‌ماه پيش هم در حمله‌اي مشابه روي يكي ديگر از پل‌هاي شهر لندن، 5نفر كشته و 40نفر زخمي شدند. مسئوليت آن حمله را هم داعش به‌عهده گرفت. اما حمله انتحاري 10روز پيش در منچستر با 22كشته و حدود 120زخمي شوك بزرگي به انگليس وارد كرد؛ شوكي كه آغاز بحث‌هاي جدي ميان سياستمداران اين كشور براي تأمين امنيت بود.

ترزا مي ‌كه همين چند روز پيش با لغو وضعيت امنيتي «بحراني» و تقليل آن به «شديد» نيروهاي ارتش را از خيابان‌هاي انگليس خارج كرده بود، روز يكشنبه پس از حضور در نشست اضطراري دولت، از طرحي 4ماده‌اي براي مقابله با تروريسم در انگليس خبر داد. مي‌به خبرنگاران گفت:‌ «در انگليس بيش از حد در مقابل افراطيون مدارا به خرج داده شده است.»

نخست‌وزير انگليس ايدئولوژي افراطيون را «انحراف از اسلام و حقيقت» خواند و اعلام كرد دولت انگليس براي غلبه بر اين ايدئولوژي تلاش خواهد كرد. خانم مي ‌همچنين خواستار كنترل بيشتر بر فضاي مجازي و اينترنت براي مقابله با گسترش تفكرات افراط‌گرايي شد. او همچنين بر ضرورت مبارزه با نيروهاي داعش در «فضاهاي امني» كه در سوريه و عراق براي خود دست و پا كرده‌اند، تأكيد كرد. مي ‌اعلام كرد به‌زودي استراتژي ضدترور انگليس نيز مورد بازنگري قرار خواهد گرفت تا پليس و نيروهاي مسلح اين كشور ابزارهاي لازم براي مبارزه با تروريسم را در اختيار داشته باشند.

اما واكنش جدي‌تر در مورد حمله اخير لندن را جرمي كوربين، رهبر حزب كارگر و رقيب اصلي ترزا مي ‌و حزب محافظه كار انگليس داشت. او كه طي روزهاي اخير موفق شده فاصله حزبش با حزب حاكم را درنظرسنجي‌ها كاهش دهد انگشت اتهام را به سوي عربستان سعودي گرفت و گفت:‌ «بايد براي مهار افراط‌گرايي با عربستان و ديگر كشورهاي عرب حاشيه خليج‌فارس وارد گفت‌وگو شد؛ كشورهايي كه حامي اصلي ايدئولوژي افراط‌گرايي هستند و به گسترش آن دامن مي‌زنند.» كوربين در عين حال گفت كه اين گفت‌وگوها «قطعا سخت» خواهد بود.

كوربين ضمن انتقاد از برنامه‌هاي ترزا مي ‌براي كاهش هزينه‌هاي دولت با كاستن از نيروهاي پليس گفت: «تأمين امنيت ارزان نخواهد بود. با كاهش 20هزار نفري نيروهاي پليس نمي‌توان امنيت را تأمين كرد.» كوربين قول داد درصورتي كه هدايت دولت آينده انگليس را به‌دست بگيرد، 10هزار نيروي جديد پليس استخدام كند.

مقام‌هاي امنيتي دولتي انگليس مي‌گويند خطر حملات تروريستي در خاك اين كشور به ابعاد «بي‌سابقه‌اي» رسيده است. حمله شنبه شب لندن، سومين حمله از اين دست در 3‌ماه گذشته بود اما طبق اعلام نهادهاي امنيتي انگليس، طي اين مدت 5حمله ديگر هم پيش از اجرا خنثي شده‌اند. تلاش ترزا مي ‌براي يك‌دست كردن پارلمان انگليس به‌منظور پيش بردن برنامه‌هايش در مورد خروج از اتحاديه اروپا اكنون با چالش بزرگ امنيت روبه‌رو است كه ممكن است او را برخلاف آنچه تصور مي‌كرد، در انتخابات روز پنجنشبه باچالش جدي روبه‌رو كند.

  • رويارويي خان و ترامپ

صادق خان، شهردار مسلمان لندن، ساعتي پس از حمله لاندن بريج در تلاش براي آرام كردن وضعيت، از ساكنان پايتخت خواست همچنان همبستگي خود را حفظ كنند و با خونسردي رفتار كنند. او گفت: «هيچ جاي نگراني نيست.» دونالد ترامپ كه به توييت‌هاي جنجالي‌اش معروف است، بلافاصله به اين سخنان صادق خان واكنش نشان داد و در پستي توييتري به كنايه نوشت:

«در حمله تروريستي لندن 7نفر كشته شده و 48نفر هم زخمي شده‌اند و شهردار اين شهر مي‌گويد جاي نگراني نيست.» به‌رغم واكنش گسترده كاربران توييتر به اين پست ترامپ، صادق خان ترجيح داد آن را بدون پاسخ بگذارد. روز يكشنبه سخنگوي او اما گفت: «شهردار كارهايي مهم‌تر از پاسخ دادن به توييت دونالد ترامپ دارد كه كاملا از سرناآگاهي نسبت به وضعيت لندن بوده است.»

کد خبر 372282

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha