مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۲
۰ نفر

معصومه حیدری پارسا: درحالی‌که مسئولان وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت، نبود امکانات و زیرساخت‌ها را مهم‌ترین مشکل پرونده اجرای پرونده الکترونیک سلامت می‌دانند، مشاهدات خبرنگار همشهری نشان می‌دهد که عدم‌آموزش کادر درمانی و پیچیدگی‌های سامانه یکپارچه بهداشت (سیب) و در عین حال ضعف‌های آن، معضلات دیگری است که انتظار می‌رود دستگاه‌های مسئول نسبت به رفع آن اقدام کنند.

به گزارش همشهري، طبق قانون برنامه توسعه، وزارت بهداشت بايد سامانه‌اي تحت عنوان پرونده الكترونيك سلامت راه‌اندازي كند و اطلاعات پزشكي هر شهروند ايراني از بدو تولد تا لحظه مراجعه به مركز درماني در آن درج شده باشد. افزايش دسترسي به اطلاعات يكپارچه بيماران، صرفه‌جويي در زمان بيماران و پرسنل سلامت، كاهش خطاهاي پزشكي به‌خصوص هنگام نسخه‌نويسي و جلوگيري از ايجاد تداخل دارويي از مهم‌ترين فوايد الكترونيكي‌كردن پرونده‌هاي سلامت است.

  • از رونمايي تا پيشروي در سكوت

اين سامانه در آخرين روزهاي سال94 از شهرستان اردكان استان يزد آغاز به‌كار كرد. در 15‌ماه گذشته، مسئولان وزارت بهداشت جسته و گريخته درباره پيشرفت‌هاي اين سامانه اطلاع‌رساني كردند اما نكته اساسي عدم‌اطلاع‌رساني درباره چيستي اين سامانه در رسانه‌هاي رسمي است؛

به‌گونه‌اي كه احساس مي‌شود وزارت بهداشت قصد دارد تا تكميل اين سامانه از اطلاع‌رساني عمومي درباره آن خودداري كند و تنها به ارائه آمار پيشرفت آن بپردازد. چندي پيش سخنگوي وزارت بهداشت از ثبت پرونده 68ميليون ايراني در اين سامانه خبر داده و گفته بود كه از اين تعداد 28ميليون نفر نيز از خدمات پرونده الكترونيك سلامت بهره مي‌برند.

  • بوروكراسي در پرونده الكترونيك

اگرچه استفاده از سامانه پرونده الكترونيك سلامت قرار است كاغذبازي‌هاي مرسوم را حذف كند اما مشاهدات نشان مي‌دهد كه اين طرح هنوز نتوانسته به جايگاه خود برسد.هم‌اكنون اكثر مراكزي كه از طريق پرونده الكترونيك سلامت به بيماران خود سرويس مي‌دهند، براي بيماران خود پرونده‌هاي كاغذي نيز تشكيل مي‌دهند.

مسئول يكي از مراكز بهداشتي درماني شرق تهران، در اين‌باره به همشهري گفت: هم‌اكنون سامانه سيب با قطعي‌هاي زيادي مواجه است و كادر درماني نيز آموزش‌هاي لازم را براي استفاده از سامانه سيب نديده است.وي افزود: اين دو معضل باعث شده تا كماكان پرونده پزشكي به‌صورت كاغذي نيز تشكيل بدهيم.

اين فعال بخش درماني، پيچيدگي‌هاي اين سامانه را يكي ديگر از مشكلات اين سامانه عنوان مي‌كند و مي‌گويد: هم‌اكنون بنا به منطقه سكونت افراد براي آنها پرونده تشكيل مي‌دهيم. اگر فردي در يك مركز ديگر پرونده تشكيل داده باشد و بخواهد بعد از جابه‌جايي مكان زندگي ادامه روند درماني و بهداشتي را در مركز ما ادامه دهد، نمي‌تواند به‌راحتي منتقل شود.

وي افزود: مراجعه‌كننده بايد ابتدا به محلي كه پرونده را تشكيل داده، برود و به‌اصطلاح از سيستم آنها خارج شود تا ما بتوانيم او را در محدوده خود ثبت‌نام كنيم. به همين دليل و دلايل مشابه، اين سامانه كار مراكز درماني را نه‌تنها تسهيل نكرده، بلكه باعث افزايش بوروكراسي اداري نيز شده است. به همين دليل اين سامانه باعث سردرگمي مراجعه‌كنندگان شده است.

کد خبر 372111

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha