دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۸
۰ نفر

روبن اوستلوند که ۳ سال پیش با «فورس ماژور» همه چشم‌ها را خیره کرده بود، امسال با «مربع» (یا «میدان») علاوه بر خیره‌کردن چشم‌ها توانست جایزه نخل طلایی بهترین فیلم را هم از جشنواره کن با خود به خانه ببرد.

به گزارش همشهري، مراسم اختتاميه هفتادمين جشنواره فيلم كن شامگاه يكشنبه با اجراي مونيكا بلوچي در سالن لومير برگزار شد و هيأت داوران بخش مسابقه رسمي به رياست پدرو آلمودووار جايزه اصلي را به فيلمساز 43ساله سوئدي اهدا كرد. اوستلوند در 2014 با فورس‌ماژور در بخش نوعي نگاه كن حضور داشت و جايزه داوران اين بخش را برد. 2فيلم ديگر او هم در سال‌هاي 2008 و 2011 در بخش‌هاي جنبي اين جشنواره مهم و معتبر به نمايش درآمده بود.

هيأت داوران در حالي جايزه نخل طلايي را به مربع اوستلوند اهدا كرد كه تا پيش از آغاز مراسم اختتاميه، بخت «بدون عشق» آندري زوياگينتسف براي كسب جايزه اصلي بيش از 18فيلم ديگر حاضر در بخش مسابقه به‌نظر مي‌رسيد. هرچند در پايان، فيلمساز نام‌آشناي اهل روسيه دست خالي سالن لومير را ترك نكرد و جايزه هيأت داوران را به‌دست آورد.

در جدول پاياني امتيازهاي منتقدان بين‌المللي نشريه اسكرين، بدون عشق با 2/3 امتياز از 4 امتياز ممكن صدرنشين شد. جايزه بزرگ جشنواره امسال به فيلم فرانسوي «120ضربان در دقيقه» به كارگرداني رابين كامپيو رسيد كه از فيلم‌هاي محبوب منتقدان بود و جايزه فدراسيون بين‌المللي منتقدان فيلم (فيپرشي) را هم برد.

سوفيا كوپولا براي «فريب‌خورده» برنده جايزه بهترين كارگردان شد تا پس از 56سال دومين فيلمساز زن برنده جايزه كارگرداني از جشنواره كن لقب بگيرد. نخستين بار سال 1961 يوليا سولنتسوا از روسيه با «وقايع‌نگاري سال‌هاي سوزان» اين جايزه را به‌دست آورده بود.

واكين فينيكس براي «تو هيچ‌وقت واقعا اينجا نبودي» به كارگرداني لين رمزي اسكاتلندي بهترين بازيگر مرد كن2017شد و جايزه بهترين بازيگر زن به دايان كروگر، ستاره آلماني- آمريكايي براي بازي در «محوشدگي» به كارگرداني فاتح آكين رسيد. تو هيچ‌وقت واقعا اينجا نبودي جايزه بهترين فيلمنامه را نيز به‌طورمشترك با «كشتن يك گوزن مقدس» به كارگرداني يورگوس لانتيموس يوناني به‌دست آورد.

يكي ديگر از بخش‌هاي مراسم اختتاميه جشنواره كن امسال اهداي جايزه ويژه 70سالگي كن به نيكول كيدمن بود. او امسال با فيلم‌هاي كشتن يك گوزن مقدس و فريب‌خورده در بخش مسابقه حاضر بود و فيلم «چگونه در مهماني‌ها با دختران حرف بزنيم» به كارگرداني جان كامرون ميچل را هم در بخش خارج از مسابقه داشت. ضمن اينكه يك اپيزود از فصل دوم سريال «بالاي درياچه» ساخته جين كمپيون با بازي كيدمن در كن به نمايش درآمد. نكته جالب اينجا بود كه ستاره هاليوودي در مراسم اختتاميه غايب بود و ويل اسميت، يكي از اعضاي هيأت داوران جايزه او را گرفت.

علاوه بر آلمودووار كه رياست هيأت داوران را برعهده داشت و اسميت، چهره‌هايي چون جسيكا چستين بازيگر آمريكايي، فان بينگ‌بينگ بازيگر چيني، پائولو سورنتينو كارگردان ايتاليايي، مارن آدي كارگردان آلماني، آنيس ژوئي بازيگر فرانسوي، پارك چان- ووك كارگردان كره‌اي و گابريل يارد آهنگساز فرانسوي- لبناني ديگر اعضاي هيأت داوري بخش مسابقه رسمي هفتادمين دوره جشنواره كن بودند.

  • يك سال پس از درخشش فروشنده

امسال در مجموع 19فيلم در بخش مسابقه براي كسب جايزه نخل طلايي و ديگر جوايز رقابت كردند كه از مهم‌ترين آنها مي‌توان به «داستان‌هاي مه‌يروويتس» ساخته نوا بامبك، «اكجا» از كره‌جنوبي، «پايان خوش» ميشاييل هانكه، «شگفت‌زده» تاد هينز، «تابندگي» نائومي كاواسي از ژاپن و... اشاره كرد. سال گذشته جايزه نخل طلايي بهترين فيلم در حالي به «اينجانب، دنيل بليك» كن لوچ اهدا شد كه «فروشنده» اصغر فرهادي در بخش مسابقه حضور داشت و 2جايزه بهترين فيلمنامه و بهترين بازيگر مرد (شهاب حسيني) را برد.

کد خبر 371764

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha