همشهری آنلاین: رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت: اقتصاد سبز یکی از راهکارهای دست‌یابی به توسعه پایدار منهای خطرات زیست محیطی است.

حسین محمدپور زرندی

به گزارش مهر، حسین محمدپور زرندی، در نشستی با اشاره به این که تمرکز بر اقتصاد سبز و الگوی توسعه پایدار در شهرها باید در کانون توجه مدیران شهری قرار گیرد، گفت: اگرچه اغلب در نظریه‌های توسعه پایدار ابعاد زیست محیطی و اجتماعی مد نظر است اما اقتصاد شهرها نیز سهم ویژه‌ای در توسعه پایدار دارد.

وی با بیان این که پیش‌بینی‌های جهانی حکایت از آن دارد که تا سال ۲۰۳۰ تقاضای جهانی انرژی ۴۵ درصد افزایش خواهد یافت و قیمت جهانی نفت نیز به مرز ۱۸۰ دلار در بشکه خواهد رسید، خاطر نشان کرد: در این سال انتشار گازهای گلخانه‌ای ۴۵ درصد بیشتر خواهد شد که ۵ برابر بیشتر از میزان جذب این گازها توسط زمین است.

رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با تاکید بر این که در حال حاضر بیش از نیمی از جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌کنند، یادآور شد: فعالیت‌های اقتصادی شهری ۵۵ درصد تولید ناخالص ملی در کشورهای کمتر توسعه یافته، ۷۳ درصد در کشورهایی که از لحاظ توسعه‌یافتگی در جایگاه متوسطی هستند و ۸۵ درصد در کشورهای پیشرفته را تشکیل می‌دهد.

استاد دانشگاه با بیان این که امروزه اغلب گفته می‌شود رشد اقتصادی حلال مشکلات جهان به ویژه کشورهای در حال توسعه است، افزود: با این حال باید مد نظر داشت که این رشد اگر با پیوست‌های زیست محیطی همراه نباشد نه تنها منجر به پیشرفت پایدار نمی‌شود بلکه می‌تواند جوامع را با مشکلات پیچیده‌تری مواجه سازد.

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان این که تکیه بر اقتصاد سبز یکی از راهکارهای دست‌یابی به توسعه پایدار و منهای خطرات زیست محیطی است، ادامه داد: این عبارت نخستین بار در سال ۲۰۰۸ از سوی سازمان ملل متحد و آنهم در شرایط بحران اقتصادی مطرح شد تا به دولت‌ها و سایر تصمیم‌گیران در تکوین سیاست‌ها به سمت بخش‌های حامی محیط زیست یاری کند.

وی با تاکید بر این که اقتصاد سبز آنطور که متولیان و مشارکت‌کنندگان بین‌المللی می‌گویند راهی بی‌بدیل برای توسعه جهانی است، تصریح کرد: آنها پیشنهاد می‌کنند که سالانه یک درصد GDP جهانی به سرمایه‌گذاری در اقتصاد سبز تعلق گیرد.

وی با اشاره به این که در مقیاس جهانی ۶۳۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی بادی، انرژی خورشیدی و بیوانرژی، ۲۰ میلیون شغل جدید تا سال ۲۰۳۰ ایجاد خواهد کرد، افزود: طبق این نگاه اقتصادی، سرمایه‌گذاری در بخش مدیریت یکپارچه منابع آب، کشاورزی ارگانیک، حمل و نقل و انرژی، طرح‌های آبخیزداری و کنترل و هدایت سیلاب، جنگل‌ها، شهرها، توریسم و ... باید افزایش یابد.

پورزرندی ادامه داد: از نظر برنامه محیط‌ زیست سازمان ملل متحد، اقتصاد سبز می‌تواند به عنوان اقتصادی که منجر به بهبود سلامت انسان‌ها و افزایش برابری اجتماعی در عین کاهش مخاطرات محیط‌زیستی و تنگناهای اکولوژیکی می‌گردد، تعریف شود.

رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت: اقتصاد سبز پیش‌زمینه لازم برای دستیابی به توسعه پایدار است زیرا که اقتصاد سبز در برگیرنده سه فاکتور اصلی پیشرفت یعنی توسعه اقتصادی، اجتماعی و محیطی است.

وی در پایان با تاکید بر این که امروزه بزرگ‌ترین چالش در حرکت به سوی اقتصاد سبز ایجاد تعادل و همکاری بین زمینه‌هایی است که با هم همپیوندی دارند، مانند رشد اقتصادی، ایجاد مشاغل و تمامیت زیست‌محیطی بین فقیر و غنی و بین نسل‌های حاضر و آینده، خاطرنشان کرد: اقتصاد سبز با در نظر گرفتن الزامات زیست ‌محیطی در فعالیت‌های اقتصادی پایدار به ایجاد تعادل میان الزامات رشد اقتصادی و ضرورت حفظ منابع طبیعی جهت امکان توسعه برای نسل‌های آتی می‌پردازد.

کد خبر 371597

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha