شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۸
۰ نفر

مسعود کوثری: ماه ما گذشت. ماهی که در آن برای دست یافتن به ریاست‌جمهوری و یا کرسی‌های شورا به رقابت پرداختیم.

 هر‌يك از ما، در هر طرف اين رقابت كه بوديم، خطاهاي اخلاقي مرتكب شديم؛ غيبت كرديم، دروغ بافتيم، گمان بد برديم و از اين دست تا دلت بخواهد.

خلاصه تا مي‌توانستيم ماهي «انساني» داشتيم. روحمان را سنگين كرديم و براي بردن و باختن چيزي كه خودمان هم مي‌دانيم نبايد برايش اخلاق و حق را زير پا بگذاريم، اخلاق و حق را زير پا گذاشتيم. در برابر اين ماه‌هاي زياده انساني، ماهي خدايي لازم است تا اندكي از اين غبار بر روح نشسته را سبك كنيم؛ به خدا باز گرديم و از او طلب بخشش كنيم. خدايي كه فرمانرواي همه ماست و ما را نمي‌بخشد اگر به نام او بر مردم و انسان‌هاي ديگر ظلمي روا داشته باشيم. اين طلب عفو و بخشش البته كه براي همه طرفين درگير در منازعات سياسي واجب‌تر از همه است؛ زيرا همه طرفين درست به نام مردم و دين با طرف ديگر بداخلاقي كردند، غافل از آنكه خداوند هيچ‌كس را كه به نام او بداخلاقي كند، نخواهد بخشيد.

درهرحال، اين ‌ماه گذشت و بايد بپذيريم كه همچنان در هر كجاي اين كشور مشغول به‌كار و خدمت به ديگران هستيم، به‌كار و فعاليت خود مشغول باشيم و خداي را شكر كنيم كه چنين فرصتي در اختيارمان نهاده است. خوب است يادمان باشد در‌ ماه رمضان قرار است لب فرو بنديم و در پوستين خلق نيفتيم و به‌كار خود نظاره كنيم. ماهي است كه مي‌توانيم گوش نفس‌مان را بگيريم و به‌خودمان تذكر دهيم. ماهي است براي تصفيه و نه تسويه. در روز داوري، خداوند به چپ و راست بودن و اينكه در كدام جناح و جبهه سياسي هستيم، كاري ندارد. بايد پاسخگوي اعمالمان براساس معيارهاي او باشيم و نه براساس معيارها و خط‌كشي‌هاي خودمان.

رقابت سختي ميان طرفين درگرفته و به‌نظر مي‌رسد كه هنوز گردوغبارها فرو ننشسته است و به اين زودي‌ها هم فرو نخواهد نشست. اما بدانيم كه از سويي كشورمان در معرض خطر بيگانگان است و از ديگر سو، بايد با خود كنار بياييم. يادمان نرود كه ما از ابتداي انقلاب هم نمي‌خواستيم يك نظام سياسي مبتني بر ارزش‌هاي غربي داشته باشيم و همواره از اينكه ميدان رقابت سياسي كشور تبديل به فضايي سياه و تاريك از خودخواهي و خودپرستي شود، پرهيز داشته‌ايم؛ بنابراين، رمضان، ‌ماه خوبي است براي صاف شدن، براي فراموش كردن و بخشيدن. براي طلب بخشش از خداوند متعال و بهره‌مند‌شدن از ميهماني خدا. اين‌ماه بيش از مردم عادي مجالي براي مديران و مسئولان اداري و سياسي و پيراموني آنان است تا به‌خود بازآيند: تصفيه را شروع كنيم و به تسويه خاتمه دهيم. لبخند خدا در لبخند مردم است.

کد خبر 371401

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha