همشهری آنلاین: مراسم نکوداشت استاد محمد ابراهیم باستانی پاریزی و افتتاح نمایشگاه تصویرگری از آثار استاد، عصر چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت و در آستانه روز جهانى موزه، در باغ موزه نگارستان دانشگاه تهران برگزار شد.

نگارستان

نگارستان

به گزارش روابط عمومی باغ موزه نگارستان دانشگاه تهران، این مراسم همزمان با روز ملی ارتباطات و روابط عمومی و روز جهانی موزه‌ها، توسط دانشگاه تهران با همکاری شرکت ملی صنایع مس ایران، در مجموعه باغ موزه نگارستان برگزار شد. طی این مراسم ریاست دانشگاه تهران و مدیرعامل شرکت مّلی صنایع مس ایران ، با همراهی معاونت فرهنگی دانشگاه تهران و مدیریت مس منطقه کرمان، همکاری مشترک خود را در فعالیت‌های فرهنگی با انعقاد تفاهم نامه‌ای، آغاز خواهند نمود.

مراسم آینه‌دار دوران با همکاری معاونت فرهنگی دانشگاه تهران و شرکت ملی صنایع مس ایران با حضور چهره‌های فرهنگی و علاقه‌مندان به آثار استاد باستانی پاریزی و افتتاح نمایشگاه تصویرسازی‌های طرح آینه‌دار دوران برگزار شد.

دکتر نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران در این مراسم به ایراد سخن پرداخت و گفت: ضمن گرامیداشت یاد و خاطره استاد باستانی پاریزی که خودشان و آثارشان برکات زیادی داشتند، امروز در خدمت فضلا، هنرمندان و استادان هستیم. من امروز مسئولیت سنگینی را احساس می‌کنم دانشگاه تهران، نماد آموزش عالی کشور است و بزرگترین رادمردان این کشور در اینجا تحصیل کردند و به همین دلیل از کسانی که به این دانشگاه کمک می‌کنند باید قدردانی کرد.

به گفته دکتر نیلی، قرار گرفتن دانشگاه تهران در جایگاه کنونی‌اش حاصل تلاش کسانی است که در این دانشگاه فعالیت کردند.

دکتر سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران نیز بیان کردند، استاد باستانی، از شخصیت‌های برجسته علمی و فرهنگی ایران و استاد تاریخ بودند، هرچند بزرگان و نسل قبل از ما جامعیت داشتند و امروز تخصص‌ها خُرد شده است. آنها عالِم و فرهنگ‌دوست و اخلاق‌مدار بودند. تاریخ برای ما مسأله مهمی است و اینکه امروز با ابزار هنر به سراغ تاریخ می‌رویم از نکات مهمی است که باید بیشتر به آن توجه شود. گاهی تصور ما از تاریخ اشتباه است چرا که تاریخ از ملزومات بشر است. بنابراین تاریخ چیزی فراتر از یک بحث ساده است.
وی افزود: تاریخ، خطی ممتد و پایان ناپذیر است.

سرسنگی این نمایشگاه را نمایشگاهی مهم دانست که به بهانه بزرگداشت استاد باستانی پاریزی باعث می‌شود مطالعه و تعمق بیشتری در آثار ایشان داشته باشیم و نگاه نوین و جدیدی به دست بیاوریم.

دکتر پیروز ارجمند نیز در این مراسم درباره طرح آینه‌دار دوران گفت: این طرح توسط شرکت طرح نو و گروه آمیدا اجرا شد. این گروه با سفری که به کرمان داشت، توانست آثاری را که درباره استاد باستانی است به تصویر بکشد. پس از این قرار شد که با عنوان مراسم آینه‌دار دوران هر ساله برگزار شود. این طرح بهانه‌ای شد تا همکاری با اهل هنر و اندیشه صورت گیرد. ما کار پژوهشی درباره استاد پاریزی نیز انجام دادیم و قرار است مستندی هم درباره استاد ساخته شود.

سید علی میرافضلی نیز در ادامه این مراسم از سوی شرکت ملی صنایع مس به ایراد سخن پرداخت و گفت: من حدود ۲۵سال پیش که دانشجوی دانشگاه تهران بودم، خدمت استاد پاریزی رسیدم و درباره یکی از بزرگان کرمان که درباره‌اش تحقیق کرده‌بودم با ایشان صحبت کردم. من سال‌ها بعد مجموعه شاعران قدیم کرمان را خدمت استاد باستانی تقدیم کردم.

به گفته میرافضلی تفاهم‌نامه‌ای که امضا شده، مقدمه‌ای است برای آغاز فعالیت‌های مشترک فرهنگی، توافقاتی صورت گرفته که مس کرمان از فعالیت‌های فرهنگی صورت گرفته حمایت کند. در زادگاه استاد پاریزی موزه و خانه فرهنگ و تندیس استاد باستانی پاریزی ساخته می‌شود. استاد، دین بزرگی بر گردن همه ما دارد.

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین حجتی کرمانی به ایراد سخن پرداخت و گفت: من توان و بضاعت علمی لازم را برای سخن گفتن درباره استاد باستانی ندارم و شرمنده‌ام که نمی‌توانم خیلی درباره ایشان صحبت کنم. استفاده از هنر هنرمندانی که توانسته‌اند از نوشته‌های استاد تصویر بسازند قابل توجه و تقدیر است. وقتی که چنین تصاویری را که به‌خصوص خانم‌ها آفریده‌اند دیدم، شگفت‌زده شدم. کشور ما باید به نسل هنرمند، پراحساس، عاقل و عاشقش ببالد. من از همه فضلای این مجلس و هنرمندان تشکر می‌کنم.

سید محمود دعایی، سرپرست مؤسسه اطلاعات نیز در مراسم آینه‌دار دوران به ایراد سخن پرداخت و خاطره‌ای از استاد باستانی پاریزی نقل کرد.

مهندس حمید باستانی پاریزی نیز در پایان این مراسم از اظهار محبت همه کسانی که در این مراسم شرکت کردند، تشکر کرد و با اشاره به این‌که جوانی بر اساس علاقه و پشتکار این برنامه را هدایت کرد، گفت: این برنامه فقط بزرگداشت پدر نیست، بلکه راهی است که جوانان توانستند با گام نهادن در آن نگرش جدیدی بیابند. لازم است که همه آثار دیگر استادان دانشگاه تهران نیز از طریق هنر به نسل جدید شناسانده شوند.

در ادامه مراسم، نشان دانشگاه تهران از سوی دانشگاه تهران و لوح تقدير مسينى از سوى شرکت ملی صنایع مس ایران به مهندس حميد باستانى پاريزى (فرزند استاد باستانى پاريزى) و همسرشان اهدا شد.

در پایان، نمایشگاه تصویرگری از آثار استاد باستانی پاریزی افتتاح شد که طی یک پروژه فرهنگی به نام طرح آینه‌دار دوران برنامه‌ریزی شده است.

کد خبر 371328

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha