سفر دوروزه رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان و حضور او در جمع سران ۵۰ کشور عربی-اسلامی در ریاض، انتقادهای بسیاری را در خانه متوجه او کرده است.

ترامپ

رسانه‌هاي غربي كه طي روزهاي منتهي به سفر دونالد ترامپ به عربستان، از او به‌خاطر انتخاب اين كشور به‌عنوان نخستين مقصد سفر خارجي خود دست به انتقاد گسترده زده بودند، ديروز هم در واكنش به سخنان او در حمايت از كشورهاي عربي و در مخالفت با ايران بار ديگر او را مورد انتقاد قرار دادند.

ترامپ تا پيش از ورود به كاخ سفيد هميشه يكي از منتقدان ارتباط دولت آمريكا با عربستان سعودي بوده است. او حتي در طول رقابت‌هاي انتخاباتي، زماني كه باراك اوباما و دولتش را مورد شديدترين انتقادها قرار مي‌داد، بارها عربستان را متهم كرد كه «در حال سواري گرفتن از آمريكا»، آن هم به‌صورت «مجاني» است.

ماجراي انتقادهاي ترامپ عليه اوباما به‌خاطر ارتباطش با عربستان از اين هم فراتر مي‌رود. او دست‌كم در 3سخنراني‌اش عربستان را عامل حملات تروريستي 11سپتامبر خوانده بود؛ حملاتي كه جان بيش از 3هزار آمريكايي را گرفت. دونالد ترامپ اما در آنچه از سوي رسانه‌هاي اين كشور «بزرگ‌ترين تغيير موضعش» طي ماه‌هاي اخير عنوان شده، با گذشت كمتر از 4‌ماه از رياست‌جمهوري‌اش اكنون در كنار رهبران همان كشوري قرار گرفته كه روزي معتقد بود عامل بزرگ‌ترين حمله تروريستي تاريخ آمريكا بوده‌اند.

  • خط ترامپ، ادامه خط بوش

وب‌سايت آمريكايي پوليتيكو ديروز در گزارشي در مورد سفر ترامپ به عربستان ضمن اشاره به نقش عربستان در حملات 11سپتامبر 2001نوشت او نه‌تنها عربستان را «سرزميني باشكوه» لقب داد بلكه در كنار «رهبران مستبد» اين كشور، در رقص شمشير بالا و پايين پريد. پوليتيكو به سخنراني ترامپ براي سران كشورهاي عربي هم اشاره مي‌كند و آن را «آغاز اتحاد دوباره آمريكا و مستبدان جهان عرب» خوانده است.

پوليتيكو با اشاره به دعوت ترامپ از سران كشورهاي عربي براي پيوستن به جنگ با تروريسم هم اشاره مي‌كند و مي‌نويسد: «اين جمله ترامپ در سخنراني‌اش در رياض كه مي‌گويد اين جنگ، جنگ ميان خير و شر است، يادآور سخنان جورج بوش در سال 2001است كه مي‌گفت شما يا با ماييد، يا با تروريست‌ها.» گزارش اين وب‌سايت به آغاز جنگ عليه ترور از سوي بوش و نتايج ويرانگر آن در دو كشور افغانستان و عراق مي‌پردازد و در عين حال مي‌گويد بوش و تيمش براي حضور در خاورميانه برنامه داشتند؛ هرچند برنامه آنها با شكست مواجه شد، اما ترامپ و اطرافيانش هيچ برنامه‌اي براي حضور در اين منطقه ندارند.

پيش از سفر ترامپ به عربستان، رسانه‌هاي آمريكايي منتظر سخنراني «مهم» او در جمع سران عرب بودند و تصور مي‌كردند او همچون گذشته قصد دارد بدون تعارف و اين بار رو در رو با آنها در مورد امنيت جهان و مسئله گسترش تروريسم سخن بگويد، اما سخنان «مهربانانه» او با اعراب رسانه‌هاي آمريكايي را نااميد كرد. پوليتيكو ترامپ را به‌خاطر بي‌توجهي به نقش كشورهاي حاضر در نشست در دامن زدن به تروريسم در جهان و چرخش نگاه‌ها به سمت ايران سرزنش مي‌كند و مي‌نويسد: «او كار خاصي انجام نداد؛ تنها آمريكا را بار ديگر در اتحاد با رهبراني غرق كرد كه خودشان بخشي از مشكل هستند.»

  • ترامپ ضدآمريكايي

روزنامه واشنگتن پست در مقاله‌اي انتقادي، سفر ترامپ به عربستان را نه‌تنها در راستاي منافع آمريكا نمي‌داند بلكه آن‌را يك اقدام «ضدآمريكايي» مي‌خواند. واشنگتن‌پست مي‌نويسد كه ترامپ با حضور در «سرزمين استبداد»، آن‌را «سرزمين باشكوه» مي‌خواند. اين روزنامه آمريكايي هم مثل پوليتيكو، اتحاد ميان آمريكا و اعراب را اقدامي اشتباه مي‌خواند و مي‌نويسد كه ترامپ «كوچك» آمريكا را وارد اتحادي «باز و بي‌انتها» كرده كه برخلاف منافع بلندمدت آمريكايي‌هاست.

واشنگتن‌پست سخنراني دونالد ترامپ را كه براي نخستين بار يك سخنراني از روي متن نوشته شده بود، «فاقد ارزش» خوانده و مي‌نويسد: ‌«ترامپ به‌گونه‌اي سخن مي‌گفت كه گويا تروريسم و تروريست‌ها از فضا آمده‌اند؛ او فراموش كرده كه تروريسم در جهان ساخته دست همان‌هايي است كه در سالن محل سخنراني نشسته بودند.»

  • همراهي با عربستان به قيمت از دست دادن ايران

روزنامه نيويورك تايمز به همزماني برگزاري يك انتخابات «تاريخي» در ايران و سفر دونالد ترامپ به رياض و حضورش در جمع رهبران «مستبد» عرب اشاره مي‌كند و مي‌نويسد كه دونالد ترامپ در عربستان «به قيمت ازدست‌دادن ايران»، بار ديگر به اعراب نزديك مي‌شود.

اين روزنامه مي‌نويسد كه ترامپ با ايجاد اتحاد ميان آمريكا و كشورهاي عرب حاشيه خليج‌فارس، به‌دنبال پيوند آمريكايي‌ها با ملت‌هايي است كه ارزش‌هاي فرهنگي متفاوتي دارند؛ ملت‌هايي كه گاه حتي عليه منافع آمريكا هم دست به اقدام زده‌اند.
نيويورك‌تايمز به همراهي ترامپ با سياست ضدايراني كشورهاي عرب خليج‌فارس اشاره مي‌كند و مي‌نويسد: «اين همراهي به‌معناي كمك به استراتژي رهبران كشورهايي است كه هر زمان در خانه تحت فشار قرار مي‌گيرند، به فكر تقابل با ايران مي‌افتند.»

اين روزنامه به نقل از فردريك وهري، از پژوهشگران برنامه خاورميانه در بنياد كارنگي مي‌نويسد:‌«كشورهاي عربي منطقه خليج‌فارس پروژه‌اي را دنبال مي‌كنند و آن مرتبط كردن هرگونه ناامني در سرزمين‌شان با ايران است؛ آيا ايران منبع كل تنش در منطقه است؟ خير.» نيويورك تايمز همچنين به نقل از مختار عواد، پژوهشگر دانشگاه جورج واشنگتن مي‌نويسد: «با تروريسم بايد با ايده‌هاي ليبراليستي مبارزه كرد نه ايده‌هاي سلفي.»

کد خبر 371036

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha