مهدی واعظی: ماه مبارک رمضان، عزیزترین‌ماه خداست. همه بندگان در این‌ ماه پربرکت فرصت می‌یابند تا به ضیافت الهی وارد و از فضایل معنوی آن بهره‌مند شوند.

رمضان

حلول‌ ماه مبارك رمضان هر سال با برپايي برنامه‌هايي همراه است كه به‌صورت خودجوش و با هدايت مردمي صورت مي‌گيرد.‌ ماه رمضان به‌قدري باارزش است كه مردم مؤمن ايران از مدتي قبل به استقبال و پيشواز‌ ماه خداوند مي‌روند و حلول آن را گرامي مي‌دارند. خب، حالا در شهرمان چطور مي‌توانيم به استقبال و پيشواز اين ‌ماه عزيز برويم؟ چه كارهايي انجام دهيم تا ‌ماه رمضان امسال، ‌ماه پربركت‌تري براي ما، خانواده‌مان و همسايه‌هايمان باشد؟ اينجا پيشنهادهايي در همين زمينه بيان شده است.

  • غبارروبي از مساجد محله

يكي از سنت‌هاي خوب روزهاي قبل از شروع ‌ماه مبارك رمضان، سنت غبارروبي از مساجد و اماكن مذهبي است. اگر همين روزها سري به مساجد محله‌تان بزنيد، حتما مي‌توانيد در اين كار مشاركت كنيد. فقط هم مخصوص مساجد نيست، شما مثلا مي‌توانيد در غبارروبي نمازخانه اداره يا مدرسه‌تان هم كمك كنيد.

چه كارهايي انجام مي‌شود؟ مثلا ديگ و ديگچه‌ها براي پذيرايي از مهمانان خدا از انبار‌هاي مساجد بيرون مي‌آيند. كتاب‌هاي دعا و مهرها و سجاده‌ها نو نوار مي‌شوند، ديوارها دستمال كشيده مي‌شوند، فرش‌ها اگر نياز داشته باشند شست‌وشو خواهند شد و خلاصه همه‌‌چيز براي يك ‌ماه ضيافت مهيا مي‌شود. بخشي از برنامه‌هاي مديريت شهري براي استقبال از ‌ماه رمضان هم همين كمك به غبارروبي مساجد و رفع كم ‌و كسري‌هاست. پس از آنها هم مي‌توانيد كمك بگيريد، هرچند خود اهالي محله‌ها، كميت هيچ مسجدي را لنگ نمي‌گذارند.

  • شناسايي نيازمندان محله

حتما در هر محله، تعدادي نيازمند زندگي مي‌كنند كه مخصوصا براي پهن كردن سفره افطار و سحر نياز به كمك و ياري ديگران دارند. از طرفي خيلي از اهالي محله‌تان هم هستند كه حاضرند براي اين‌ماه مبارك كمك كنند تا هيچ سفره افطاري، بدون غذا نماند. شما بايد اين دو گروه را در همين روزها شناسايي كنيد. كار سختي نيست، كافي است كه از طريق مسجد يا حسينيه محله اطلاع‌رساني كنيد. خيلي زود افراد شناسايي مي‌شوند و شما واسطه يك كار خير بسيار خوب، قبل از شروع‌ ماه مبارك رمضان خواهيد بود. مي‌توانيد اصلا كميته‌اي محلي براي انجام اين كار تشكيل دهيد.

يادتان باشد كه مهم‌تر از خود كمك كردن و دستگيري نيازمندان، همين مديريت كمك‌هاي مردمي است؛ اينكه كمك‌ها به درستي جذب شود و به‌دست نيازمند واقعي برسد. خانم‌هاي محل در اين زمينه مي‌توانند فعال‌تر از آقايان باشند.

  • يك ماه، خادم افتخاري شويد

استقبال از خانه‌هاي خدا در ‌ماه مبارك رمضان به اندازه‌اي است كه مسلما از توان خادم مسجد به تنهايي خارج است. خب، حالا بهترين فرصت فراهم شده كه شما هم كمك‌دست او باشيد. ثواب يك ‌ماه خادم افتخاري مسجد بودن شايد از خيلي كارها بيشتر باشد. خادمان مساجد در شب‌هاي قدر، پذيراي مهمانان بسياري هستند؛

از اين‌رو براي اينكه بتوانند به بهترين نحو از مهمانان خدا پذيرايي كنند نيازمند كمك‌هاي شما هستند. يكي از بهترين كارهاي خيري كه شما مي‌توانيد در اين شب‌ها انجام دهيد، خدمت‌رساني به مهمانان ‌مساجد و هيئت‌هاست. شايد مسجد كم و كاستي‌هايي داشته باشد كه نيازمند تخصص شما باشد؛ البته كمك‌ها هم ضرورت ندارد كه حتما تخصصي باشد. شما با جفت كردن كفش‌ها، چاي دادن و مرتب‌كردن مساجد بعد از مراسم هم مي‌توانيد بسيار مفيد باشيد و از اين ثواب بزرگ بهره‌مند شويد.

  • راه‌اندازي ايستگاه صلواتي

سنت افطاري ساده هم در سال‌هاي اخير حسابي پا گرفته و اين كار پسنديده مورد تقدير مقام‌معظم رهبري هم قرار گرفته است. مسلما موقع افطار، خيلي‌ها به دلايل مختلف در خيابان هستند و نمي‌توانند سر سفره افطار حاضر شوند. بهترين كار رساندن يك افطاري ساده به‌دست همين روزه‌داران است.

از همين روزها مي‌توانيد به فكر برپايي يك ايستگاه صلواتي در محله‌تان باشيد. اين ايستگاه صلواتي مي‌تواند در گذر اصلي محله كه محل رفت‌وآمد است باشد. اين افطاري ساده، هم مي‌تواند براي رهگذران باشد و هم نيازمندان محله. درباره ثواب افطاري دادن هم كه آنقدر روايت هست كه حتما شما چند تا از آنها را شنيده‌ايد؛ مثل روايتي از پيامبر اكرم(ص) كه فرموده‌اند: «اي مردم! هر كس از شما مومن روزه‌داري را در اين ‌ماه افطاري دهد، براي او است در مقابل اين عمل، ثواب آزاد كردن بنده، و آمرزش گناهان گذشته‌اش».

  • حمايتي از قبل از ‌ماه مبارك

حمايت از كودكان بي‌سرپرست و بدسرپرست يكي ديگر از كارهاي خير و سنت‌هاي پسنديده است كه با توجه به امكاناتي كه كميته امداد امام‌خميني(ره) پيش از‌ ماه رمضان فراهم كرده است، به راحتي مي‌توانيد انجام دهيد. كميته امداد قرار است در مساجد و در مكان‌هايي كه قرار است مراسم‌ مذهبي برگزار شود، براي جذب حامي و دريافت كمك‌هاي مردمي نيروهاي افتخاري كميته امداد حضور داشته باشند.

شما قبل از شروع‌ ماه مبارك رمضان با مراجعه به كميته امداد منطقه‌تان مي‌توانيد با مشاهده مشخصات كودكان مورد نظر در شناسنامه‌هايي كه به وسيله كميته امداد تهيه شده است، با توجه به توانايي‌هاي مالي‌تان حمايت كنيد. طرح اكرام در 2بخش اكرام محسنين كه شامل كودكان بدسرپرست مي‌شود و طرح اكرام ايتام كه شامل سرپرستي كودكان بي‌سرپرست است، برگزار مي‌شود. شما با اختصاص دادن چند ده‌هزار تومان در هر ‌ماه براي هر كودك مي‌توانيد با توجه به توانايي‌هايتان هر تعداد كودك را كه مي‌خواهيد به حمايت خود دربياوريد.

  • نان نذري در محله‌هاي شهر

توزيع نان نذري هم از آن برنامه‌هايي است كه در‌ ماه رمضان رونق مي‌گيرد و شما بايد از همين روزها براي داشتن چنين نذري برنامه‌ريزي كنيد. پخش نان نذري، سنتي است كه از قديم ميان مردم رواج داشته است و نانوا‌ها در برخي از مناسبت‌ها نان نذري و رايگان به‌دست مردم مي‌دهند.

امسال هم خيلي از نانوايي‌ها با كمك خيّرين به پخش نان نذري خواهند پرداخت. ولي بد نيست بدانيد كه قرار است مديريت شهري هم در اين زمينه برنامه‌ريزي كند تا طبق همين سنت قديمي‌ در نيمه‌ماه رمضان و به مناسبت ميلاد امام‌حسن‌مجتبي(ع) برخي از نانوايي‌ها در همه محله‌هاي شهرمان، نان رايگان به مردم بدهند. اگر قصد داريد در شب‌هاي خاص، مثل شب ميلاد امام‌حسن(ع) اين كار را انجام دهيد، از همين حالا بايد سراغ نانواهاي محله برويد و بگوييد كه قصد اين كار را داريد.

کد خبر 371005

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha