همشهری آنلاین: رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: حدود فاصله استاندارد منازل مسکونی از دکل‌های برق فشار قوی تعریف شده و بازرسان وزارت بهداشت با تجهیزات جدید برای رعایت حدود استاندارد فاصله این دکل‌ها نظارت می‌کند.

به گزارش ايرنا، خسرو صادق نیت افزود: در قانون برق کشور، حدود استاندارد قانونی فاصله دکل‌های برق فشار قوی با مناطق مسکونی تعیین شده است و بر همین اساس وزارت بهداشت در حال خرید و تهیه تجهیزات جدید نظارتی است نا بتواند بر محدوده ساخت و ساز مجاز ساختمان‌ها نظارت دقیق‌تری داشته باشد.

وی گفت: توصیه اکید وزارت بهداشت این است که به هیچ وجه در محدوده حریم امواج برق فشارقوی ساخت و ساز انجام نشود و به خصوص اینکه خطر این امواج برای کودکان و زنان باردار جدی است.

وی افزود: بر اساس قانون سازمان برق کشور و مصوبه دولت در 30 فروردین سال 91؛حریم خطوط نیروی برق به دو دسته حریم زمینی و هوایی تقسیم می‌شود و خطوط برق نیز به سه دسته خطوط برق فشار ضعیف (کمتر از یک کیلوولت)، فشار متوسط (یک تا 63 کیلوولت) و فشار قوی (63 کیلوولت و بالاتر) تقسیم می‌شوند.

صادق نیت گفت: بر اساس قانون برق کشور، حریم برق فشار ضعف حدود 1.3 متر، حریم خطوط برق فشار متوسط حداکثر 3.5متر و حریم زمینی مجاز فاصله زمینی از خطوط برق فشار قوی حداکثر 25 متر است.

وی ادامه داد: البته حریم مجاز زمینی برق فشارقوی برای ولتاژهای مختلف متفاوت است به عنوان مثال برای ولتاژ 63 کیلوولت این حریم حدود 8 متر، برای ولتاژ 132 کیلوولت حدود 9 متر، برای ولتاژ 230 ولت حدود 12متر، برای ولتاژ 400 کیلوولت حدود 14 متر و برای ولتاژ 765 کیلوولت حداکثر حریم زمینی مجاز برای ساخت و ساز 25 متر است.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: حریم افقی یا هوایی از دکل های برق فشار قوی نیز حدود 30 درصد حد حریم زمینی آنهاست و بر این اساس حداکثر حریم هوایی برای برق فشار قوی با ولتاژ 765 کیلوولت شامل 20 متر حریم افقی و 15متر حریم عمودی است.

کد خبر 370878

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha