سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۶ - ۰۹:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: نشست رسمی ستاد مدیریت بحران شهر تهران با حضور شهردار تهران و تمامی اعضای ستاد در محل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد.

دکتر محمد باقر قالیباف، رئیس ستاد مدیریت بحران شهر تهران در این نشست با مهم خواندن برگزاری چنین نشست هایی، اهمیت آن در زمان پیش از وقوع بحران را بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت: در چنین نشست‌هایی ضمن این که مسئولان و مدیران به هم نزدیک‌تر می‌شوند می‌توانیم در عمل مدیریت واحد شهری را تحقق بخشیم تا در زمان بحران با کمترین مشکل وظایف خود را انجام دهیم.

به گزارش روابط عمومی شهرداری ایران وی افزود: واقعاً نباید احساس کنیم که موضوع پدافند غیر عامل یا مقابله با حوادث طبیعی نیازمند تشکیلات جداگانه یا بودجه و بخش نامه خاصی است بلکه تنها کافیست مدیران مربوطه از سطوح عالی تا سطوح میانی دغدغه این مسایل را داشته باشند و از امکاناتی که در اختیار دارند از هم اکنون به درستی استفاده کنند.

قالیباف با بیان اینکه فرهنگ‌سازی و داشتن دغدغه در حوزه بحران بسیار مهم و حیاتی است، گفت: همچنین توجه به دو عنصر پیشگیری و آموزش ضروری است تا مردم همواره بدون احساس ترس و غافلگیری خطر را حس کنند و آمادگی ذهنی برای رویارویی و کاهش خطرپذیری و مدیریت ریسک را داشته باشند به این ترتیب مدیران و شهروندان همواره در ذهن خود آمادگی لازم برای مواجهه با حوادث طبیعی و مواقع بحرانی را خواهند داشت و این  کمک بسیار زیادی به مدیران برای مقابله با بحران به شمار می‌آید.

وی از زلزله به عنوان مهمترین حادثه طبیعی یاد کرد و گفت: در بحث مقابله با بحران زلزله نگاه مدیریتی اهمیت به سزایی دارد و تا آنجا که شخصاً در سه زلزله طبس، رودبار و بم حضور داشته، دریافتم که با انتقال تجربیات می‌توان بسیاری از مشکلات پیش رو در مقابله با بحران را کم کرد.

شهردار پایتخت نقش رسانه های جمعی در آموزش و پیشگیری از بحران را بسیار مهم دانست و گفت: در کنار آموزش رسانه ها باید از محافل کوچک و بحث های مشارکتی از طریق آموزش چهره به چهره شهروندان در مسیر آشنایی با مدیریت بحران سود جست.

قالیباف در پایان سخنان خود گفت: ما باید این حس را در مدیریت شهری به وجود آورده و آن را تقویت کنیم تا با وحدت و همدلی امکان ارائه خدمت بهتر به شهروندان تحقق یابد.

در ابتدای این نشست نیز دکتر مازیار حسینی رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز با ارائه گزارش مصوری از موقعیت لرزه خیزی شهر تهران و تدابیر در پیش گرفته شده برای کاهش تدریجی مخاطرات ناشی از وقوع زلزله احتمالی، گفت: تمامی گسل های موجود در منطقه عمومی تهران از توان بالقوه لرزه زایی برخوردارند و حرکات گسل های موجود با وجود ایجاد شبکه لرزه نگاری شهر تهران تحت نظارت و مطالعه قرار دارد و همچنین اطلاعات دریافتی به طور مرتب ثبت و مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی راهکار عمده ی کاهش مخاطرات ناشی از وقوع زلزله در پایتخت را اعمال مدیریت جامع بحران خواند و با اشاره به فرمول مدیریت کاهش خطر پذیری و یا مدیریت ریسک، گفت: به میزانی که بر اساس احتمال وقوع پدیده زلزله بر آسیب پذیری موجود شهر با اعمال برنامه‌های پیشگیری و آمادگی غلبه کنیم، شاخص خطر پذیری و ریسک کاهش خواهد یافت و دستیابی به شهر ایمن و توسعه پایدار نیز که از جمله دغدغه های مدیریت شهری است از این طریق تحقق خواهد یافت.

وی تاکید کرد: اجرای هر برنامه در مسیر کاهش شاخص خطرپذیری شهر در برابر زمین لرزه نیازمند توجه به مسائل فرهنگی‌، اجتماعی و اقتصادی شهروندان است و جهت‌گیری تمامی نهادهای مدیریت شهری باید در مسیر اعمال راهبردهای مدیریت ریسک و خطر پذیری متمرکز شود.

دکتر حسینی گفت: تهران باید به الگوی کلان شهرهای مقاوم تبدیل شود و این سازمان تلاش می کند تا با هماهنگی تمامی سازمان‌های مسئول در مدیریت بحران، ارتقای استانداردهای زندگی واطمینان خاطر شهروندان در برابر حوادث طبیعی را تحقق بخشد.

وی افزود بر اساس طرح جامع کاهش آسیب پذیری شهر تهران، پیش بینی شده است ظرف 12 سال آینده 15 پرو‍ژه بزرگ به اجرا در آید که با اجرای کامل این طرح‌ها آسیب‌پذیری شهر به میزان بسیار بالایی کاهش خواهد یافت.

در ادامه این نشست نیز مباحثی در مورد آشنایی با سیاست‌های کلی نظام در خصوص پدافند غیر عامل و مروری بر تهدیدات خارجی، گزارش تدوین کارگاه آموزشی ویژه ستادهای مدیریت بحران مناطق 22 گانه و همچنین گزارش کلان از اهداف مانور های سراسری برگزار شده و رویکرد مانور سراسری سال 86 از سوی اعضاء ارائه شد.

در پایان این نشست که سه شنبه 29 آیان برگزار شدریال از سوی دکتر قالیباف لوح تقدیری به برگزیدگان ستاد های مدیریت بحران مناطق 22 گانه و سازمان های عضو این ستاد اهداء شد.

کد خبر 37087

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز