همشهری آنلاین: مدیرکل سیاسی وزارت کشور با اشاره به اینکه موضوع مشارکت در انتخابات موضوعی جناحی نیست گفت: در انتخابات منافع ملی نباید فدای مسائل جناحی شود.

 تسنیم نوشت: محمدامین رضازاده عصر امروز در نشست احزاب و رسانه‌ها​ که در استانداری کرمانشاه برگزار شد اظهار داشت: یکی از کارکردهای انتخابات این است که همه مردم در این کشور سهیم هستند و هرکس انتخاب می‌شود نماینده همه مردم است و حقوق اقلیت‌ها نیز مدنظر قرار می‌گیرد و اقلیت‌ها نیز به رأی اکثریت احترام می‌گذارند.

وی یکی از افتخارات دولت یازدهم را راه‌اندازی خانه احزاب بعد از 10 سال عنوان کرد و افزود: خانه احزاب به دلیل اختلاف نظر دبیران احزاب و ناتوانی مدیران دولتی در زمینه گردآوری احزاب به عنوان مردم‌سالاری دینی و نمایندگان گرایش‌های مختلف تعطیل شده بود.

رضازاده با بیان اینکه یکی از وعده‌های دولت استفاده از تمام ظرفیت‌های نظام بود بیان کرد: تمام سلایق سیاسی نه به طور کامل اما نسبت به دولت‌های گذشته در این دولت وجود داشته است و دولت سعی کرد از تمام ظرفیت‌ها استفاده کند و از این نظر مورد نقد حامیان دولت قرار گرفته است.

رضازاده با بیان اینکه ایران با سابقه دموکراسی 40 ساله در مقایسه با کشورهای مشابه و در حال توسعه شرایط خوبی دارد گفت: میانگین مشارکت مردم در انتخابات 11 دوره ریاست جمهوری 66.7 درصد، پنج دوره خبرگان رهبری 57 درصد، چهار دوره شورای شهر 60 درصد، سه دوره همه‌پرسی و بازنگری قانون اساسی 60 درصد، یک دوره تغییر رژیم 98 درصد و میانگین کل 67.7 درصد است.

وی افزود: انتخابات در کشور به گونه‌ای برگزار شده که در سال 92 یک جریان سیاسی به طور کامل بر کشور حاکم بود و رقیب سیاسی سرکار آمد و در سال 84 نیز همین اتفاق افتاد و بنابراین انتخابات کشور قابل دفاع است و مکانیزم آن نیز طوری است که امکان دخالت و اعمال نظر در آن خیلی کم است.

رضازاده با بیان اینکه برگزاری انتخابات به عهده هیئت نظارت است اظهار کرد: اعضای هیئت‌رئیسه نظارت معتمد مردم با گرایش‌های سیاسی مختلف است و هیئت نظارت به طور معمول کسانی هستند که در همان منطقه زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه 62 هزار صندوق برای این دوره انتخابات در کشور در نظر گرفته شده که یک میلیون و 200 هزار نفر به عنوان عوامل اجرایی انتخابات را برگزار می‌کنند گفت: اشتباهاتی ممکن است رخ دهد اما در کلیت انتخابات تأثیرگذار نیست و امکان تخلف در این انتخابات صفر است و بنابراین نباید سرمایه کشور که مشارکت مردم است کم شمرده شود.

رضازاده با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود 70 درصد در انتخابات شرکت کنند افزود: انتخابات به عنوان نقطه قوت نظام و مشارکت در آن به عنوان حیثیت نظام نباید سر مسائل جناحی، شخصی و گروهی کم اهمیت جلوه داده شود و سیاه‌نمایی و تخریب کرد.

وی با اشاره به اینکه این انتخابات در بهترین شرایط ممکن در تاریخ 39 ساله جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود عنوان کرد: برای انتخابات چهار شاخص سلامت، امنیت، رقابت و مشارکت حداکثری وجود دارد و انتخابات سالم به معنای رعایت قانون در تمام مراحل انتخابات است.

رضازاده افزود: درباره انتخابات امن براساس اعلام صاحب‌نظران و مسئولان امنیتی در بهترین شرایط امنیتی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از نظر رقابتی در شوراها و ریاست جمهوری رقابت بسیار است و تمام جریانات سیاسی حضور دارند گفت: براساس پیش‌بینی‌ها مشارکت حداکثری با کمک رسانه‌ها​ همراه با نشاط ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه اکنون فضای انتقاد از مرز متعارف در کشور گذشته است گفت: در عرصه سیاسی و اجتماعی و در فضای حقیقی و مجازی مرزها و گاهی مرزهای اخلاقی درنوردیده شده و تحمل دولت نیز زیاد شده است و ناخودآگاه فضای مجازی در تحمل تمام جریانات سیاسی تأثیر دارد و تحمل همه در کشور بالا رفته است.

رضازاده با اشاره به اینکه مشارکت موضوع جناحی نیست عنوان کرد: مشارکت به نفع کشور است و انسجام، همدلی و وحدت احزاب و اقوام امنیت را بالا می‌برد و سبب اقتدار می‌شود و همه این موارد در نهایت سبب بالا رفتن منافع ملی می‌شود.

وی با بیان اینکه منافع ملی کشور نباید فدای مسائل جناحی شود گفت: در این دولت 12هزار سخنرانی در کشور انجام شده، 1400 سخنرانی در محیط دانشجویی به مناسبت 16 آذر برگزار شده که یک درصد لغو و در سال مجوز 50 تجمع و راهپیمایی صادر شده است و 99 درصد برنامه‌ها بدون مشکل برگزار شده است.

رضازاده با اشاره به اینکه اکنون تمام تشکل‌های دانشجویی می‌توانند فعال باشند و کرسی‌های آزاداندیشی و مناظره در دانشگاه برگزار می‌شود افزود: تعامل بین مسئولان و تحمل احزاب و تعامل بین قوای سه‌گانه​ افزایش یافته و بین مسئولان کشور اختلاف نظر جدی وجود ندارد و مجلس در کنار دولت و قوه قضاییه در عمده مسائل در کنار دولت بوده است.

وی با بیان اینکه بداخلاقی انتخاباتی، توهین و افترا در فضای مجازی و حقیقی هر دو جرم است، اظهار کرد: چنانچه اثبات شود و شاکی خصوصی داشته باشد یا درباره مقامات عالی کشور و رؤسای قوا بدون طرح شکایت دادستان می‌تواند پیگرد قضایی کند.

رضازاده با اشاره به اینکه تقوا باید در تمام مسائل به‌ویژه مسائل سیاسی وجود داشته باشد گفت: پاکدستی در سیاست به معنای نگاه یکسان به تمام جریانهای سیاسی است و چنانچه امتیازات و محدودیت‌ها برای جریانهای سیاسی یکسان نباشد پاکدست نیستیم.

وی با اشاره به اینکه در چشم‌انداز 20 ساله پیش‌بینی شده که در 1404 ایران به قدرت منطقه و الگویی برای مردم سالاری دینی تبدیل شود عنوان کرد: میانگین مشارکت مردم در 34 انتخابات گذشته کشور 67.7 درصد و این موضوع در دنیا کم‌نظیر است در حالی که در برخی کشورهای منطقه انتخابات وجود ندارد یا به صورت سوری برگزار می‌شود.

رضازاده با بیان اینکه امروز اقتدار کشورها تنها بستگی به قدرت و تجهیزات نظامی ندارد و قدرت نرم یعنی پشتیبانی مردم از اهمیت بالایی برخوردار است گفت: بر این اساس مقام معظم رهبری به‌ویژه امسال بر مشارکت در انتخابات تأکید دارند و بیان می‌کنند که در هر شرایطی به خاطر اقتدار و امنیت کشور مشارکت کنید.

وی با اشاره به اینکه احزاب و رسانه‌ها نهادهای اعلای جامعه مدنی هستند افزود: اکنون دغدغه مشارکت پایین وجود ندارد و باید راهکاری داشته باشیم که مشارکت بالایی ایجاد شود بنابراین رسانه‌ها نقش مؤثری در افزایش حضور مردم دارند.

کد خبر 370055

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha