مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۹
۰ نفر

سیدمحمد فخار: گرچه هنوز اعداد رسمی از رکوردشکنی متروی تهران در ایستگاه شهر آفتاب اعلام نشده اما استقبال خیره‌کننده شهروندان نشان از رکوردشکنی دیگر در جابه‌جایی مردم با مترو دارد.

مترو

 سال گذشته در نخستين روزهاي افتتاح ايستگاه متروي شهر آفتاب، 2.6ميليون نفر با مترو به اين نقطه از شهر تردد كردند اما امسال با توجه به شناسايي موقعيت آن و جمعيتي كه در طول روزهاي اخير جابه‌جا شده‌اند، اين عدد از 3ميليون‌نفر عبور كرده است.

ديروز در اين زمينه سازمان حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران طي اطلاعيه‌اي از تمامي علاقه‌مندان كتاب دعوت كرد تا با استفاده از خطوط يك و 3مترو ‌به شهر آفتاب مراجعه كنند تا علاوه بر كاهش ترافيك، در استفاده از وقت و زمان خود نيز صرفه‌جويي به عمل آورند. در بخش خودروهاي شخصي، ‌18هزار نفر به شهر آفتاب مراجعه كردند اما جمعيت معتنابهي رو به مترو آوردند.

  • ركوردشكني در شهرآفتاب

ميزان حركت قطارهاي متروي تهران در مسير شهرآفتاب (محل برگزاري نمايشگاه كتاب) در روزهاي پنجشنبه و جمعه تا 60درصد افزايش يافت تا ركوردشكني بزرگي در اين خط به ثبت برسد. در 2روز آخر هفته اخير، بيشترين پيك مسافر در خطوط مترو مربوط به ايستگاه شهر آفتاب بود. براساس برنامه‌ريزي قبلي قرار بود كه هر 15دقيقه يك قطار به سمت نمايشگاه شهرآفتاب اعزام شود اما در روزهاي پنجشنبه و جمعه 21 و 22‌ارديبهشت، شركت بهره‌برداري متروي تهران با كاهش فاصله گذر قطارها، خدمات بيشتري به بازديدكنندگان اين رويداد فرهنگي ارائه داد. بدين‌ترتيب در روز جمعه حركت قطارها در خط يك متروي تهران از مبدأ تجريش به مقصد شاهد هم بيش از برنامه قبلي بود و فاصله گذر اين مسير به 5دقيقه كاهش يافت و در محدوده شهر آفتاب سرفاصله به 10دقيقه رسيد.

  • ركورد2/6 ميليوني در سال نخست

سال گذشته همزمان با آغاز به‌كار نمايشگاه كتاب در ارديبهشت ماه، ايستگاه شهر آفتاب نيز افتتاح شد و طي 10روز كاري مترو توانست2,6ميليون نفر را به اين محل برساند و ركوردي جديد برجا بگذارد. ميانگين سرفاصله حركت قطارهاي مترو در ايستگاه شهر‌آفتاب سال گذشته نيز 10تا 15دقيقه بود كه با تقويت ناوگان، اين سرفاصله در روزهاي پنجشنبه و جمعه به 6.5دقيقه كاهش يافت. به اين ترتيب در هر 6.5دقيقه، بيش از 2هزار مسافر در شهر آفتاب پياده شدند و به‌عبارتي در هر ساعت، 9قطار بيش از 18هزار مسافر را به شهر آفتاب منتقل كرد. از سويي ساعت كار 12ساعته اين خط از متروي تهران موجب شد در 10روز رقم استقبال به بيش از 2ميليون سفر برسد.
براساس كارشناسي‌هاي صورت‌گرفته، سال گذشته به‌رغم عدم‌شناسايي كامل مترو در اين محدوده، استقبال از نمايشگاه كتاب تهران در مجموعه شهر آفتاب فوق تصور بود و بخش اعظم جمعيت ميليوني كه از نمايشگاه بازديد كردند، با استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومي به‌ويژه مترو و اتوبوس خود را به شهر آفتاب رساندند. از طرفي اينكه مترو به‌عنوان وسيله‌اي ارزان، ايمن و سريع، بهترين وسيله براي بازديد از نمايشگاه بود و بيشترين استقبال نيز از آن صورت پذيرفت.

  • افق تكميل خط 8

ايستگاه‌هاي شهر آفتاب و شاهد،2 ايستگاه نخست از خط 8متروي تهران هستند كه قرار است به‌زودي تكميل شوند و مسافران پايتخت را به فرودگاه بين‌المللي امام خميني برسانند. به اين ترتيب به‌زودي دومين متروي اقماري تهران در حومه جنوبي پايتخت در قالب خط8 مترو به بهره‌برداري مي‌رسد تا مسافران از هر نقطه شهر بتوانند به مجموعه شهر آفتاب و فرودگاه بين‌المللي تهران برسند. خط8 از ايستگاه شاهد در منتهي‌اليه خط يك مترو آغاز مي‌شود و با طي مسير 27كيلومتري، مسير نمايشگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام را از طريق مترو فراهم مي‌كند. پروژه خط8 مترو هم‌اكنون مراحل تكميل عمليات ساختماني، نصب و تست تجهيزات را مي‌گذراند تا به‌زودي شرايط بهره‌برداري از آن محقق شود. از طرفي با تكميل اين خط، ‌دومين خط اقماري متروي پايتخت در جنوب شهر، تهران را به پرند مي‌رساند اما اين بخش كه فاز سوم طرح نام دارد، از فرودگاه امام خميني تا پرند به‌طول 19كيلومتر در برنامه است كه با تزريق 400ميليارد توماني بودجه دولت بايد تكميل شود. بدين‌ترتيب خط تهران- پرند 52كيلومتر خواهد داشت كه سرفاصله حركت قطارها درآن ۶ دقيقه طراحي شده و مي‌تواند درصورت تكميل 320هزار نفر را هر روز جابه‌جا كند كه اين عدد در سال به 116ميليون نفر خواهد رسيد.

کد خبر 369783

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha