همشهری آنلاین: در پایان سفر وزیر مشاور در امور داخلی کشور قطر از جمهوری اسلامی ایران دو کشور یک تفاهم نامه مشترک امنیتی امضا کردند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، این تفاهم نامه در پایان مذاکرات دو روزه هیأت های امنیتی ایران و قطر، عصر روز یکشنبه به امضای مصطفی پورمحمدی وزیر کشور جمهور اسلامی ایران و شیخ عبداله بن ناصر بن خلیفه آل ثانی وزیر مشاور در امور کشور قطر رسید.

در این تفاهم نامه تصریح شده که طرفین ضمن تأکید بر تقویت امنیت مرزی و منطقه ای مشترک، در راستای مبادله سریع اطلاعات در امور امنیتی و انتظامی و انتقال تجارب و اطلاعات تخصصی و آموزشی مرتبط همکاری های لازم را به عمل آورند.

براساس این گزارش، مبارزه با مواد مخدر و داروهای روانگردان و مواد شیمیایی پایه، جلوگیری از سرقت های دریایی، ترددها و صید غیرمجاز، جلوگیری از آلودگی محیط زیست دریایی و همکاری در زمینه امداد و نجات دریایی با ایجاد ساختارهای لازم در این خصوص از جمله مفاد تفاهم نامه بین دو کشور ایران و قطر است.

همچنین براساس این تفاهم نامه، طرفین تفاهم نمودند بمنظور تسهیل در رفت و آمد اتباع دو کشور به خاک یکدیگر در زمینه صدور روادید، پیگیری لازم را از طریق مجاری ذی‌ربط به عمل آورند.

در پایان این تفاهم نامه نیز طرفین ضمن اعلام رضایت از برگزاری اجلاس گاردهای ساحلی دوکشور و نتایج حاصله، بر استمرار این نشست ها تأکید کردند.

 تأکید‌‌ ایران و قطر بر توسعه همکاری ها و اعتمادسازی بین کشورهای منطقه

وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران و وزیر مشاور در امور داخلی قطر همچنین در مصاحبه مشترک مطبوعاتی و رادیو‌ تلویزیونی، بر اهمیت توسعه و بسط همکاری های مشترک بویژه در زمینه مسائل امنیتی تأکید کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، شیخ "عبداله بن ناصر بن خلیفه آل ثانی" وزیر مشاور در امور داخلی کشور قطر در جمع خبرنگاران تأمین امنیت منطقه را در گرو کمک و همکاری دولت های منطقه دانست و ضمن ابراز امیدواری برای تحقق این امر، بر ضرورت اعتمادسازی بین کشورهای منطقه تأکید کرد.

وی با اشاره به دیدار خود با دکتر " احمدی نژاد " رئیس جمهور و انجام گفتگوهای دوجانبه با مقامات ایرانی و نیز بازدید از مراکز نیروی انتظامی، همکاری درخصوص مسائل امنیتی بین دو کشور را برای تبادل تجربیات و آموزش نیروهای پلیس دو کشور لازم توصیف کرد و امضای تفاهم نامه بین طرفین در پایان مذاکرات دو روزه را در این راستا تأثیرگذار دانست.

وی همچنین در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درخصوص گزارش "البرادعی" از فعالیت های هسته ای ایران تأکید کرد که کشور قطر نسبت به این گزارش عکس العمل مثبت نشان داده و معتقد است که برخورداری از فناوری صلح آمیز هسته ای حق هر کشور است.
وزیر مشاور در امور داخلی قطر در پاسخ به سؤال دیگری درخصوص تأثیر فشارهای امریکا بر بانک‌های امارات در جهت قطع همکاری با ایران و تأثیرهای مشابه بر بانک ها و مؤسسات بانکی قطر، تأکید کرد که کشور قطر تحت فشار هیچ کشوری قرار ندارد و این قبیل فشارها نیز بر نحوه و میزان مبادلات بین دو کشور تأثیری نخواهد گذاشت.

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین "پورمحمدی" وزیر کشور ایران نیز با ارائه گزارشی به خبرنگاران از مذاکرات انجام یافته بین هیأت های امنیتی دو کشور ایران و قطر ، بر گسترش همکاری ها و تبادل اطلاعات و تجربیات کارشناسی بین دو کشور تأکید کرد و امضای تفاهم نامه دراین خصوص را گام‌‌‌‌بسیار مهمی در استمرار این همکاری ها تلقی کرد.

وی با اشاره به تفاهم نامه پیشنهادی درخصوص امضای موافقت نامه امنیتی دو کشور، ابراز داشت: ما منتظر اعلام نظر دولت قطر نسبت به مفاد موافقت نامه هستیم تا با امضای نهایی آن، همکاری ها در چارچوب قانونی و رسمی به منصه ظهور برسد.

"پورمحمدی" همچنین بر لزوم برگزاری جلسات منظم و استمرار گفتگوها برای تحقق همکاری های مورد‌نظر بین کشور ایران و قطر در خصوص مبارزه با توزیع مواد مخدر و نیز قاچاق کالا تأکید کرد و افزود: این ‌‌‌‌‌‌دو‌کشور از جمله کشورهایی هستند که هدف توزیع و انتقال مواد مخدر از سوی کشورهای توزیع کننده قرار گرفته اند، لذا همکاری های اطلاعاتی و امنیتی برای مبارزه با مواد مخدر بین دو کشور بسیار تأثیر گذار خواهد بود.

وزیر کشور در پاسخ به سؤال خبرنگاران درخصوص همکاری های دو کشور در مناطق جنوبی و استان مرزی بوشهر، از برنامه ریزی برای دیدار استاندار بوشهر از قطر و سفر مقامات قطری به این استان خبر داد و گفت: طرفین زمینه همکاری های اقتصادی بین دو کشور را فراهم خواهند کرد. 

کد خبر 36976

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز