چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۷
۰ نفر

اسماعیل رمضانی: آقای تلویزیون، خانم رادیو، آقای روزنامه، خانم خبرگزاری، آقایان و خانم‌های گرداننده شبکه‌های اجتماعی، کانال‌های تلگرامی و سایت‌های خبری، آقا و یا خانم رسانه! مذکر هستید یا مونث، غریبه هستید یا آشنا، خودی هستید یا غیرخودی؛ ما ملت همیشه در صحنه ایران لازم است به اطلاع حضور گرم و شبانه‌روزی‌تان برسانیم که دیگر خسته شدیم، بس است.

بمباران اطلاعاتی

خسته شديم از اين همه اطلاعات، خسته شديم از اين همه خبر، خسته شديم از اين همه حرف. مدام بايد چشم‌مان به تلويزيون باشد و سرمان توي گوشي. توي تاكسي گوش‌مان به راديو باشد و توي پياده‌رو چشم‌مان به صفحه يك روزنامه‌ها. اين همه اطلاعاتِ گاه ضدونقيض به چه كارمان مي‌آيد؟ باور كنيد مغز ما قادر به تحليل و پردازش اين همه داده نيست. هنگ مي‌كنيم و ديگر ويندوزمان بالا نمي‌آيد.

آقايان و خانم‌هاي دولت‌هاي معظم «تدبير و اميد»، «مردم» و «كار و كرامت» لطفا كمي به‌خودتان استراحت بدهيد. ما غيراز انتخاب از ميان شما كارهاي ديگري هم داريم. بايد كنكور بدهيم. پول دربياوريم، خانه را رفت و روب كنيم، پوشك بچه را عوض كنيم، درس بخوانيم، مسافرت برويم و يا گرهي از مشكل‌مان باز كنيم. خداوكيلي يك‌بار بياييد حرف‌هايتان را بزنيد، برنامه‌هايتان را بگوييد، جنگ و دعوايتان را بكنيد و برويد، خلاص! همين اندازه براي تصميم‌گرفتن ما كفايت مي‌كند. چه خبر است اين همه سؤال و جواب، سخنراني و وعده وعيد، انتقاد و تكذيب و تصحيح، گزارش و مصاحبه و مناظره. حتي اگر مي‌خواهيد قربان صدقه‌مان برويد هم باور كنيد يك‌بار كافي است!

آقايان و خانم‌هاي محترم! كارمند هستيد يا بازاري، شاغل هستيد يا بيكار، محروم هستيد يا برخوردار، شهري هستيد يا روستايي؛ لازم است به اطلاع شما هم برسانم كه «اطلاعات» گاه از سنگين‌ترين اجرام روي زمين نيز وزن بيشتري دارد. حجم كوچكي دارد و اصلا قابل احساس نيست اما همان بار امانتي است كه آسمان هم نتوانست جور آن را بكشد و لاجرم قرعه فال به نام ما زدند. دنياي رسانه‌اي شده امروز، زمانه اضافه بار اطلاعاتي است. انبوه اطلاعات به چه كارمان مي‌آيد، وقتي به آن نيازي نداريم؟ در اين بحبوحه انتخابات اگر انتخاب‌تان را كرده‌ايد كه حرف‌هاي مضاعف و رويدادهاي تازه فايده‌اي براي‌تان ندارد. اگر هنوز مردد هستيد هم يك‌بار شنيدن حرف‌هاي تكراري كافي است كه تصميم‌تان را بگيريد. چرا بار خودتان را اضافه مي‌كنيد؟ اگر به‌دنبال سرگرمي بيشتر و پركردن اوقات فراغت‌تان هستيد هم بدانيد كه ذهن ما اگر به پرخوري عادت كند، ديگر با هيچ‌چيزي سير نمي‌شود. آنگاه ديگر لذت هيچ غذايي را درك نخواهيم كرد. مي‌شويم يك سطل‌آشغال بي‌نهايت براي فايل‌هاي زباله.

يك‌ماه است كه در حال بمباران اطلاعات هستيم. يكي دو هفته‌اي ديگر هم اين بمباران ادامه دارد. بعداز آن ما مي‌مانيم و يك سرزمين جنگ‌زده، زمين سوخته، ذهن ويران‌شده و آواري برجاي‌مانده از بمب‌هاي هسته‌اي اطلاعات. روزهاست بر اين تنور مي‌دميم و براي داغ‌شدن آن برنامه داريم، اما آيا براي سردشدن اين تنور هم فكري كرده‌ايم؟ فلك را سقف مي‌شكافيم و ريشتر ريشتر لرزه بر آفاق و انفس مي‌افكنيم اما آيا مي‌دانيم كه آواربرداري را چه‌كسي و در چه مدتي قرار است انجام دهد؟مباد روزي فرا برسد كه اگر در صور اسرافيل بدميم هم ديگر مرده‌اي از اين گورستان برنخيزد.

کد خبر 369568

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha