علی‌اصغر محمدی: رئیس پلیس راهور ناجا در نخستین نشست خبری خود در سال ۹۶با استقبال از اطلاع رانندگان از محل نصب دوربین ثبت تخلفات رانندگی، از ثبت دقیق تخلف سرعت غیرمجاز بین ۲دوربین و رعایت نکردن فاصله طولی و عرضی در جاده‌ها خبر داد.

سردار تقي مهري در پاسخ به پرسش همشهري مبني بر اينكه چندي است كه برخي رانندگان متخلف نرم‌افزارهايي نصب كرده‌اند كه آنها را از محل وجود دوربين‌هاي ثبت تخلفات سرعت مطلع مي‌كند، ‌نظر شما در اين‌باره چيست، گفت: «ما از خدا مي‌خواهيم كه همه مردم بدانند دوربين‌هاي ثبت تخلفات كجا نصب شده‌اند تا بيشتر قانون را رعايت كنند.»

وي البته تأكيد كرد: دوربين‌هاي جديد هوشمند از نظر نرم‌افزاري، ميزان سرعت بين 2دوربين و فاصله طولي و عرضي بين 2خودرو را محاسبه و براي راننده متخلف جريمه ثبت مي‌كند.

سردار مهري درباره بهره‌گيري از سامانه پايش هوشمند ناوگان حمل‌ونقل عمومي كشور «سپهتن» نيز توضيح داد: «اين سامانه در اكثر اتوبوس‌ها نصب شده و اطلاعات مربوطه را به‌صورت برخط و آنلاين به مأموران پليس راه و پاسگاه‌ها ارائه مي‌دهد.»

به گفته وي رانندگان اتوبوس‌هاي بين‌ شهري به‌جز ثبت ساعت در مبدا و مقصد، ديگر نيازي به توقف در پاسگاه‌هاي بين راهي براي ثبت ساعت ندارند، ولي رانندگان پس از هر سه ساعت رانندگي بايد 15دقيقه در توقفگاه‌هاي مشخص شده استراحت كنند.

  • رفتار ناشايست با مأموران جرم است

رئيس پليس راهور درخصوص رفتار ناشايست فرماندار ملاير و بخشدار جوكار با مأمور پليس راهور اينگونه توضيح داد:«خودروي حامل فرماندار ملاير، با پلاك شخصي و سرعت بالا در حال تردد بوده كه متوقف مي‌شود. وقتي افسر راهور از راننده خودرو تقاضاي ارائه مدارك مي‌كند، راننده مي‌گويد مدارك را نمي‌دهم. سپس پشت فرمان نشسته و با سرعت بالا حركت مي‌كند كه در اين حين مأمور راهور روي كاپوت خودرو مي‌افتد كه مجبور مي‌شود براي پرت نشدن روي زمين برف‌پاك كن خودرو را بگيرد.

اين فرد (كه بخشدار جوكار همدان است)، افسر پليس را حدود 100متر در جاده مي‌كشاند و نهايتا با ترمزي شديد، او را روي زمين مي‌اندازد و بدون توجه به جراحت مأمور محل را ترك مي‌كند.» به گفته وي اين اقدام بخشدار جوكار افزون بر توهين‌آميز بودن، به‌دليل ايراد ضرب و جرح به مأمور پليس وظيفه‌شناس كه از جانبازان شيميايي دفاع‌مقدس است اقدامي مجرمانه و غيرقانوني است. رئيس پليس راهور تصريح كرد:«فرماندار ملاير هم كه يكي از سرنشينان اين خودرو و شاهد اين اقدام بوده با توجه به اينكه مسئوليت شوراي ترافيك شهرستان ملاير را عهده ‌دار است، هيچ اقدام مسئولانه‌اي انجام نداده است درحالي‌كه طبق قانون وي وظيفه داشته مأمور مجروح را به مركز درماني منتقل كند.»

وي با بيان اينكه طبق ماده719 اگر راننده‌اي فرد مجروحي را در جاده ديد بايد به مركز درماني برساند اما متأسفانه فرماندار حتي اين كار را نيز انجام نداده، تأكيد كرد: «قانون براي همه يكسان است و تبعيضي وجود ندارد.»

  • پليس مقصر تصادف زنجيره‌اي نبود

رئيس پليس راهور ناجا همچنين درخصوص سرانجام حادثه تصادف بزرگراه شهيد شوشتري اينگونه توضيح داد: «در قضيه آزادراه شهيد شوشتري اقداماتي كه پليس راه خراسان رضوي انجام داده بودند با توجه به بررسي‌ها و حضور بازرسان در صحنه، به‌جا و طبق قانون بوده است. پليس به همه وظايف خود عمل كرده و عوامل پليس در مسير مشهد به نيشابور با حضور فيزيكي در مسير، شرايط جاده و محيط را به رانندگان تذكر داده بودند. افزون بر اين از طريق تابلوهاي اطلاع‌رساني ديجيتال حداكثر سرعت در اين شرايط 40كيلومتر مشخص و اعلام شده بود. هم‌اكنون پرونده در مراجع قضايي است و مطالبي را كه بازپرس خواسته‌ نيز ارائه داده‌ايم.»

سردار مهري درخصوص جعل و مخدوش كردن پلاك خودرو نيز گفت: جرايم براساس قوانين و مقررات ثبت و بعد توسط مركز اجرائيات پليس راهور بررسي مي‌شود تا اگر پلاك جعل شده باشد بتوان آن را رصد كرد. البته برابر قانون رانندگان حق اعتراض دارند و ظرف 24ساعت پاسخ اعتراض خود را دريافت خواهند كرد.

  • بخشودگي ديركرد جرايم رانندگي

رئيس پليس راهور ناجا درباره بخشودگي جرايم راهنمايي و رانندگي:«همه جرايم رانندگي كه دو برابر شده براساس قانون مبلغ اضافه شده بخشيده و اصل آن بر قوت خود باقي است.» اين جرايم شامل جريمه‌ها تا پايان سال95 است كه به‌علت پرداخت نكردن دوبرابر شده است.«بنابراين بايد دارندگان خودرو ضمن دريافت صورت وضعيت جديد، تا آذر ماه امسال نسبت به پرداخت اصل مبلغ جريمه اقدام كنند در غيراين صورت جرايم دو برابر شده و بايد اصل و اضافه جريمه پرداخت شود.»

کد خبر 369565

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha