طی مراسمی با حضور شرکای ایرانی، ایتالیایی، آلمانی، کره‌جنوبی و اتریش و با هدف هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، قرارداد و تفاهمنامه ده‌جانبه بین‌المللی طراحی و تولید پلتفرم خودرو به منظور عرضه ۲۳ مدل خودرو در ایران‌خودرو تا ۱۰سال آینده امضا شد.

قرارداد تولید خودرو پلتفرم

در اين مراسم ايران‌خودرو و شركت پينين فاريناي ايتاليا قراردادي را امضا كردند كه براساس آن شركت ايتاليايي با همراهي 5شريك ايراني و5شريك خارجي، پلتفرم و محصولات جديد ايران‌خودرو را در داخل كشورمان طراحي، توليد و عرضه كند كه زمينه توليد و عرضه انواع خودروهاي سدان، شاسي بلند، صندوقدار، هاچ‌‌بك، هيبريدي و برقي در ايران خودرو تا 10سال آينده را فراهم خواهد كرد. همچنين مقرر شده تا شركت ايتاليايي با همراهي كنسرسيومي متشكل از 5شريك ايراني و 5شريك خارجي، پلتفرم و محصولات جديد ايران‌خودرو را طراحي و توليد ‌كند.

علاوه بر اين قرارداد، تفاهمنامه ده‌جانبه‌اي بين كنسرسيومي متشكل از ايران‌خودرو، معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري، دانشگاه‌هاي صنعتي شريف و اميركبير و انجمن قطعه‌سازان ايران با شركت‌هاي «پينين فاريناي» ايتاليا، «پانچ» بلژيك، «هيونداي پاورتك» كره‌جنوبي و «بنتلر» و «ماهله» آلمان امضا شد كه براساس آن مقرر شده تا همه مراحل طراحي و توليد پلتفرم و محصول اختصاصي ايران‌خودرو در چارچوب قرارداد و تفاهمنامه مذكور و با برآورد سرمايه‌گذاري بيش از هزار ميليارد توماني انجام شود.

اين قرارداد نخستين همكاري بين‌المللي ايران در زمينه ورود به عرصه خودروساز شدن است كه درصورت اجراي بي‌كم و كاست و عمل كردن طرفين به تعهدات خود موجب ورود خودروهاي ايراني به بازارهاي جهاني خواهد شد.

  • عرضه نخستين خودرو تا 2.5 سال آينده

به گفته مديرعامل ايران‌خودرو، پيش‌بيني مي‌شود نخستين محصول اين قرارداد طي دو سال و نيم آينده (نيمه دوم سال 98) وارد بازار شده و تا10سال 23مدل خودرو روي اين پلتفرم توليد و عرضه شود. معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري يكي از اركان اصلي اين كنسرسيوم (همكاري مشترك) است كه مقرر شده تا با تشكيل و توسعه شركت‌هاي دانش‌بنيان طراحي - مهندسي، زمينه تأمين قطعات و مجموعه‌هاي موتور، گيربكس، اكسل، استايل، بدنه و برق و الكترونيك را فراهم كند.

همچنين دانشگاه صنعتي شريف براي طراحي و توسعه خودروهاي الكتريكي و دانشگاه صنعتي اميركبير براي طراحي و توسعه خودروهاي هيبريدي در اين قرارداد مشاركت خواهند كرد. اما براي اجرايي شدن اين قرارداد، علاوه بر حضور و فعاليت شركت‌هاي دانش‌بنيان فعال در حوزه صنعت خودرو و قطعه‌سازي‌، شركت‌هاي جديدي نيز بايد ايجاد شود كه زمينه انتقال فناوري و مراحل مختلف اين تحول در ايران‌خودرو را فراهم كنند.

همكاري با انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌هاي خودرو با هدف ارتقاي ساخت داخل و توليد قطعات و مجموعه‌هاي جديد از ديگر محورهاي اين قرارداد و تفاهمنامه امضا شده بين شركاي ايراني و خارجي است. با اين روند پيش‌بيني مي‌شود برخلاف برخي قراردادهاي خودروسازان با شركاي فرانسوي خود، به‌دليل مشاركت انجمن قطعه‌سازان در اين كنسرسيوم علاوه بر بومي‌سازي‌ و توليد داخل قطعات و مجموعه‌ها، سطح دانش فني و تخصصي سازندگان ايراني به‌طور قابل‌توجهي افزايش يابد.

  • طراحي و توسعه، راه ورود خودروسازان به دنيا

وزير صنعت، معدن و تجارت با انتقاد از تعطيل شدن مركز تحقيقات ايران‌خودرو طي يك دوره هشت‌ساله و اعلام اينكه صنعت خودرو اگر مي‌خواهد در كلاس جهاني فعاليت كند بايد اقدامات لازم براي طراحي و توسعه را انجام دهد، گفت: در يك مقطعي به ما مي‌گفتند حتي گلگير پيكان را هم نمي‌توانيم توليد كنيم اما خوشبختانه چند سال بعد سمند را توليد كرديم.

محمد‌رضا نعمت‌زاده با اعلام اينكه صنعت خودرو، جهاني است و نمي‌تواند در مرزهاي داخلي محدود باشد، افزود: بايد از فرصت‌ها استفاده و خودروهاي با‌كيفيت‌تري را توليد كنيم. گرچه صادرات قطعات خودرو يك مزيت بزرگ براي كشور است اما اكنون مشتريان از كيفيت قطعات خودرو گله‌مندند و بايد اين مشكل برطرف شود.

  • توليد پژو301 تا پايان امسال

مديرعامل ايران خودرو اعلام كرد: پس از آغاز توليد پژو 2008تا اواخر امسال پژو 301و در مرحله بعد پژو 208وارد مدار توليد خواهد شد. هاشم يكه‌زارع با بيان اينكه علاوه بر اين قرارداد و تفاهمنامه‌ ده‌جانبه در آينده نزديك قرارداد مشاركت با 3شركت خارجي ديگر نيز امضا خواهد شد، گفت: در قرارداد توليد پلتفرم، توليد موتور، گيربكس، اكسل و... نيز ديده شده و در اجراي آن از توانمندي شركت‌هاي بوش و كنتيننتال و شركت‌هاي قطعه‌ساز داخلي استفاده مي‌شود.

کد خبر 369539

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha